کد خبر: ۴۱۱۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵:۴۶ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
وزن و ارتفاع دکل‌های فشار قوی، دو عامل بسیار مهم هستند که در طراحی دکل‌های فشار قوی باید در نظر گرفت و با استفاده از این موارد مصرف مواد اولیه مانند آهن آلات استفاده شده و در نتیجه هزینه‌ی ساخت دکل و هزینه کلی خط انتقال نیرو را کاهش داد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، وزن و ارتفاع دکل‌های فشار قوی، دو عامل بسیار مهم هستند که در طراحی دکل‌های فشار قوی باید در نظر گرفت و با استفاده از این موارد مصرف مواد اولیه مانند آهن آلات استفاده شده و در نتیجه هزینه‌ی ساخت دکل و هزینه کلی خط انتقال نیرو را کاهش داد.
ارتفاع و وزن دکل انتقال نیرو
عوامل موثر روی وزن و ارتفاع دکل‌های برق
۱) فاصله فازی

ارتفاع و وزن دکل‌های انتقال نیرو ارتباط مستقیم با فواصل فازی دارد، یعنی فاصله فاز‌ها یا همان هادی‌های برقدار روی دکل‌ها فشار قوی از بدنه دکل و از یک دیگرمشخص می‌کند که ارتفاع دکل انتقال نیرو ما چقدر باشد و بعد از آن ارتفاع و ابعاد به دست آمده تعیین کنده وزن دکل‌های انتقال نیرو می‌باشد.

۲) سایر عوامل موثر در وزن و ارتفاع دکل انتقال نیرو

عوامل بسیار زیادی برای تعیین ارتفاع دکل‌ها باید مد نظر قرار بگیرد، مانند: فاصله اسپن، سرعت و زاویه وزش باد، ضخامت یخ در آن منطقه، قطر هادی‌ها و....

ولی باید در نظر داشته باشید که این فاصله فازی است که اندازه شاخه ها، بازو‌ها و مقره‌ها را مشخص می‌کند و نیازی به گفتن نیست که هر چه فازی بیشتر باشد، ارتفاع و وزن بیشتر می‌شود و در نتیجه قیمت خط انتقال بالاتر می‌رود.

عوامل موثر روی وزن و ارتفاع دکل‌های برق
معیار انتخاب فواصل فازی‌

در خطوط انتقال نیرو فاصله فاز‌ها تا بدنه‌برج‌ها یا فاصله فاز تا فاز به عوامل متعددی ازجمله اضافه ولتاژها، شرایط جوی و محیطی وسایر مشخصات فنی خطوط، وابسته است امابه هر حال دامنه تغییرات آن قابل محاسبه‌است. از طرفی با توجه به این که ممکن است اضافه ولتاژ‌ها یا پدیده‌های جوی رخ دهد، لذافاصله فاز‌ها می‌تواند با پذیرش احتمال کم یازیاد برای وقوع جرقه در فواصل هوایی، افزایش یا کاهش یابد. برای روشن شدن‌مطلب، به تأثیرگذاری عوامل مؤثر و مختلف‌در این زمینه به طور اختصار اشاره می‌شود.


عوامل موثر در فواصل فازی دکل‌های انتقال نیرو

ولتاژ خط انتقال‌
وزن و قطر هادی هایخط انتقال
قطر یخ روی هادی‌های خط انتقال
درجه حرارت هادی‌ها
سرعت و زاویه وزش باد
شرایط جوی و محیطی مسیر خط انتقال نیرو
فلش هادی‌ها
فاصله پایه‌ها
قابلیت اطمینان یا درصد ریسک‌پذیری.

عوامل بالا معمولا در نزدیک سازی فاصله فاز‌ها به بدنه دکل‌ها در شرایط وزش باد دخالت دارند. اما در هر شرایطی، حداقل فاصله فاز‌ها تا بدنه دکل‌ها در هر جهت نباید از مقداری که از طریق اضافه ولتاژهای ناشی از کلید زنی یا صاعقه به وجود می‌آیند کمترباشد.

عوامل موثر روی وزن و ارتفاع دکل‌های برق
حداقل فاصله افقی هادی تا دکل‌

در زمان قرار دادن هادی‌ها روی دکل انتقال نیرو باید دقت داشته باشید که هادی‌ها با بدنه یا بازوی دکل‌ها در هیچ کدام از قسمت‌ها نباید از مقدار مشخصی کمتر باشد. این فاصله به اضافه ولتاژ‌ها ناشی از کلید زنی یا ساعقه و درصد ریسک پذیری خط دارد. هرچه فاصله افقی هادی بیشتر باشد باید بازو‌های دکل انتقال نیرو بلند‌تر باشد که این موضوع هم روی ابعاد و وزن دکل تاثیر می‌گذارد.


فاصله فاز تا بدنه دکل‌

اگر زنجیره مقره‌های دکل انتقال نیرو در اثر باد جا به جا نشود، می‌توان این فاصله را به عنوان یک فاصله ثابت در نظر گرفت. ولی در عمل باد باعث انحراف زنجیره مقره‌ها به سمت دکل می‌شود که این موضوع باعث می‌شود که فاز‌ها به بدنه دکل نزدیک‌تر شوند. برای همین فضای مناسب برای زنجیره مقره‌ها روی دکل باید به صورتی در نظر گرفته شود که از بروز هر گونه اتفاقی جلوگیری شود و ایمن فاصله همیشه در اندازه متناسبی حفظ شود.



در پایان می‌توان گفت که برای در نظر گرفتن وزن دکل انتقال نیرو باید اول از همه به بررسی فاز‌ها از یکدیگر و از دکل بپردازیم. از طرفی ارتفاع دکل از زمین نیز به ولتاژ خط انتقال برق بستگی دارد و همچنین باید برای دکل‌های برق حریم مناسبی در نظر گرفت تا از بروز مشکلات حاد جلوگیری کرد،
 
منبع: احداث گستر نیروی پارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار