کد خبر: ۷۶
تاریخ انتشار : ۱۰:۲۵ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
سرگئی کرینکو، مدیر کل کورپراسیون دولتی "روس اتم" که در اولین کنفرانس سازندگان نیروگاه‌های اتمی در مسکو سخن می‌گفت، گزارش داد: اکنون روند تحویل نیروگاه اتمی به سفارش دهنده ایرانی رو به پایان است.
به گزارش "برق نیوز" این مقام روس اتم متذکر شد که پیشترنیروگاه اتمی بوشهر به ظرفیت کامل طراحی شده خود رسیده است.
بنا بر این گزارش، ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در سال 1974 میلادی توسط شرکت آلمانی "زیمنس" آغاز شد اما در پی وقوع انقلاب اسلامی در ایران نیمه تمام باقی ماند. قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر توسط روسیه، ژانویه 1995 در تهران امضا شد. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی-آبی "و.و.اِ.ار-1000" و سوخت هسته یی برای آن را به ایران عرضه کرده و متخصصین ایرانی را آموزش دهد.
حجم کل قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می شود که از این میان قیمت رآکتور حدود 850 میلیون دلار است. در ماه فوریه 1998 فدراسیون روسیه و ایران توافق کردند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه بوشهر به ایران کمک کند، بلکه بطور کلی ساخت آن را تکمیل کند.
روز 28 ژانویه سال 2009 "اتم استروی اکسپورت" از پایان عرضه سوخت هسته یی برای نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد که طبق مقررات، شش ماه قبل از راه اندازی به این نیروگاه عرضه شد.
روز 21 اوت سال 2010 سوخت هسته یی به رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر رسانده شده و به این ترتیب راه اندازی فیزیکی این نیروگاه تحت کنترل بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شد. واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی بوشهر روز هشتم ماه مه سال 2011 در حداقل سطح ظرفیت قابل کنترل خود قرار گرفت و به این ترتیب واکنش خود انگیخته تقسیم سوخت هسته یی آغاز شد.
فریدون عباسی دوانی، رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در اواخر ماه ژوئن سال 2013 اعلام کرد که نیروگاه اتمی بوشهر پس از طی مراحل آزمایشی- فنی با ظرفیت کامل خود - 1000 مگاوات راه اندازی شده و هیچ اختلالی در کار این نیروگاه گزارش نشده است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: برق ، نیروگاه ، اتمی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار