کد خبر: ۴۰۸
تاریخ انتشار : ۱۸:۲۹ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
همزمان با گزارش سازمان تعزیرات مبنی بر کشف گسترده کارت‌های جعلی بنزین با سهمیه نامحدود، رئیس انجمن جایگاه‌داران از ورود نسل جدید این کارت‌ها خبر داد و گفت: ویژگی این کارت‌ها آن است که ۴ لیتر از سهمیه کم می‌کند اما در ازای ۴ لیتر، حدود ۶۰ لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی بدون کسری سهمیه برداشت می‌کند.
به گزارش برق نیوز به نقل از مهر، سازمان تعزیرات حکومتی هفته گذشته با انتشار گزارشی از کشف کارت‌های باطله بنزین با سهمیه‌های نامحدود بنزین ۴۰۰ تومانی خبر داد و اعلام کرده است: در بازدید از یکی از جایگاه‌های سوخت در یکی از استان‌های شمال کشور بیش از ۲۸ هزار لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی از کارت‌های سوخته شده و باطله برداشت شده است.
 
همزمان با رونق بازار کارت‌های سوخت با سهمیه‌های نامحدود بنزین، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم رسما، اعلام کرده است: کارت‌های سوخت اجاره‌ای معضلی بزرگ بوده که کنترل آن از عهده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خارج است و نیاز به دخالت دستگاه‌هایی همچون نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی دارد.
 
با این وجود کارشناسان یکی از مهمترین دلایل رشد افسار گسیخته مصرف بنزین کشور از ابتدای سالجاری تاکنون را رواج کارت های باطله با سهمیه های نامحدود بنزین عنوان کرده و تاکید می کنند: رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی مصرف بنزین در برخی از ماه های سالجاری فراتر از پیش بینی بوده است.
 
پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی و سپس فاز اول هدفمندی یارانه‌ها رشد مصرف بنزین کشور ابتدا کند و سپس رشدی حدود ۵ درصدی را تجربه کرده است اما از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف این فرآورده نفتی از حدود ۶۵ تا ۶۷ میلیون لیتری سال ۹۱ به یک باره به بیش از ۷۵ میلیون لیتر و در برخی از روزها بیش از ۸۰ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.
 
همزمان با افزایش تخلفات بنزینی در سطح جایگاه‌های سوخت، جایگاه داران با رد تمام اتهام نسبت داده شده به خود، تاکید می کنند: هم اکنون مهمترین عامل افزایش تخلفات بنزینی همچون افزایش تعداد کارت‌های اجاره‌ای و یا برداشت بنزین از کارت‌های باطله با سهمیه‌های نامحدود به دلیل نقص فنی در سامانه هوشمند سوخت است.
 
بیژن حاج محمدرضا در گفتگو با مهر درباره گزارش‌های اخیر برخی از دستگاه‌های نظارتی مبنی بر شناسایی کارت‌های بنزین با سهمیه‌های نامحدود، گفت: هم اکنون میزان فروش بنزین و گازوئیل هر جایگاه سوخت در کلانشهرها و استان های سرار کشور به صورت روزانه پایش شده و مصرف روزانه آنها مشخص و معین است.
 
رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور با اعلام اینکه هرگونه افزایش ناگهانی در فروش بنزین و گازوئیل جایگاه‌ها توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مورد رصد لحظه‌ای قرار می‌گیرد، تصریح کرد: هم اکنون مهمترین مشکل در افزایش برداشت بنزین از کارت‌های باطله سوخت وجود مشکلات متعدد فنی در سامانه هوشمند سوخت است.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تاکنون بارها به صورت شفاهی و مکاتبات رسمی این مشکلات فنی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گزارش شده است، اظهار داشت: اما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به جای اصلاح سیستم‌های فنی، جایگاه داران را جرایم سنگین چند صد میلیون تومانی می کند.
 
وی با یادآوری اینکه برخی از کارت‌های باطله و سوخته شده به ویژه آن دسته از کارت‌هایی که به صورت موقت توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صادر شده این روزها مورد استفاده مجدد توسط افراد سودجو قرار می‌گیرد، بیان کرد: وقتی هم کارت باطله‌ای با سهمیه بنزین نامحدود کشف می شود شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به جای پیگری مشخصات صاحب کارت و خودرو، جایگاه‌ها را جریمه می کند.
 
حاج محمدرضا با بیان اینکه بر روی هر کارت هوشمند سوخت، شماره خودرو، نام و نام خانوادگی دارنده خودرو حک و درج می شود، تبیین کرد: با این وجود این مشخصات ملاک پیگیری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیست.
 
۴ لیتر سهمیه بخزید، ۶۰ لیتر بنزین هدیه بگیرید
 
رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور با تاکید بر اینکه با گذشت ۶ سال از اجرای عرضه کارتی و سهمیه بندی بنزین هم اکنون یکسری مشکلات گسترده فنی در سامانه هوشمند سوخت وجود دارد، افزود: با این وجود کارشناسان و مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به هیچ وجه پیگیری حل و فصل این مشکلات سامانه هوشمند سوخت نیستند.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه اخیر برخی از کارت‌ها در جایگاه‌های سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد که " کد خطای ۶۴ " می زند، ادامه داد: ویژگی این کارت ها آن است که از سهمیه بنزین ۴ لیتر کم می کند اما دارنده کارت می‌تواند در ازای ۴ لیتر کم شدن سهمیه خود حدود ۶۰ لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی دریافت کند.
 
وی با اعلام اینکه هم اکنون دستگاه کارتخوان تمامی تلمبه‌های بنزین در جایگاه‌های سوخت توسط شرکت ملی پخش نفتی پلمپ شده است، خاطرنشان کرد: جایگاه داران هیچگونه تماسی با این کارتخوان‌ها ندارند که امکان تغییرات فنی در سامانه را داشته باشند اما افراد سودجو با دست کاری کارت‌های بنزین باطله و سوخته شده می‌توانند سهمیه سوخت نامحدود دریافت کنند.
 
حاج محمدرضا در پایان با تاکید بر اینکه جایگاه داران سوخت اگر هم تخلفی در جایگاه مشاهده کنند هیچگونه اختیار قانونی و قضائی برای برخورد با متخلفان ندارند، گفت: اما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با نادیده گرفتن تمامی مشکلات، جایگاه داران را جریمه می‌کند که این تشکل صنفی هم اخیرا به سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری شکایت کرده است.
 
تاریخچه ورود کارت‌های بنزین با سهمیه نامحدود
 
خبرگزاری مهر چهار اسفند ماه سال گذشته با انتشار گزارشی از وجود کارت‌های بنزین با سهمیه‌های نامحدود سوخت و حملات سایبری به کارت‌های بنزین به منظور برداشت بنزین خارج از نظام سهمیه‌بندی تعریف شده، خبر داده بود.
 
با گذشت چند روز از انتشار این گزارش مستند، مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر اعمال بالاترین ضریب امنیتی در سامانه هوشمند سوخت کشور تصریح کردند: وجود هر نوع کارت سوخت جعلی و سوخت‌گیری بدون حد و مرز با آن کذب محض است.
 
شهرام رضایی معاون فنی سامانه هوشمند سوخت کشور با اعلام اینکه اطلاعات مربوط به تراکنش‌های این کارت‌ها بنزین کاملا کنترل می شود، اظهار کرده بود: هیچ گونه کارت هوشمند سوخت جعلی نیز در کشور وجود ندارد و خواستار اجتناب از اظهارنظرهای غیرکارشناسانه رسانه‌ها در این باره شد.
 
در همین حال سایت وزارت نفت با انتشار گزارشی، اعلام کرد: برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر با انتشار اظهار نظرهای غیرکارشناسی و کذب سعی در ناایمن نشان دادن سامانه هوشمند سوخت کشور را دارند که این موضوع از اساس تکذیب می شود.
 
با گذشت ۱۴۰ روز از انتشار گزارش مستند و واقعی خبرگزاری مهر، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران این گزارش را رسما تائید کرد.
 
از این رو این شرکت ملی پخش نفتی با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: با همکاری مشترک سازمان بازرسی کل کشور و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در راستای پایش اطلاعات سوخت گیری و رصد منشا تولید سوخت گیری‌های نامتعارف، ۱۳ جایگاه که دارای بیشترین سوخت گیری‌های نامتعارف بودند تحت کنترل قرار گرفت.
 
همچنین شرکت ملی پخش فرآورده نفتی در توجیه این حملات سایبری که ناشی از ضعف شدید سامانه هوشمند سوخت کشور است، توضیح داده بود: در هر سیستمی با قطع ارتباط، سیستم دچار اختلال جدی می‌شود از این رو در سیستم‌های پیشرفته، خدمت رسانی متوقف نشده و پیغام‌های هشدار گونه جهت بررسی موضوع تولید می‌شود.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار