کد خبر: ۴۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴:۳۸ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
از ابتدای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها تاکنون برای افزایش مصرف در سالهای آتی پیش بینی نشده و به همین دلیل است که این روزها از خاموشی و جیره بندی آب در تابستان 93 گفته می شود.
به گزارش "برق نیوز"به نقل از خبر آنلاین، در شرایط فعلی قیمت آب وبرق ثابت مانده، اغلب مردم مصرف را مدیریت نمی کنند ، کشاورزان نیز بی رویه از آبهای زیرزمینی برداشت می کنند،دشت های ممنوعه رو به افزایش است، نمک زارها رو به افزایش ، کویر در حال گسترش و نبود منابع مالی پروژه های آب و برقی را متوقف کرده است. این نمایی جدی از وضعیت صنعت آب و برق کشور است. صنعتی که اگر یک روز با مشکل مواجه شود علاوه بر اینکه اقتصاد کشور به طور کامل می خوابد بلکه تبعات سیاسی و اجتماعی زیادی را به همراه خواهد داشت.

افزایش مصرف آب و برق در کشور که به دلیل اجرای طرح هدفمندی یارانه ها برای مدت دو سال روند کاهش را در پیش گرفته بود تقریبا یکسالی است که به روال گذشته بر گشته و در خوشبینانه ترین حالت کارشناسان از رشد 10 درصدی مصرف در سال جاری نسبت به سال گذشته می گویند.

این درحالی است  که بسیاری از کارشناسان بر عدم پیش بینی وضعیت مصرف در شرایط فعلی طی سالهای گذشته تاکید دارند و معتقدند از ابتدای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها تا کنون پیش بینی برای افزایش مصرف در سالهای آتی نشده و شاید برای همین باشد که این روزها از خاموشی و جیره بندی آب در تابستان 93 زیاد گفته می شود.

چراکه به نظر می رسد طی سالهای گذشته برای افزایش ظرفیت برق کشور چاره ای اندیشیده نشده و اگر بخواهیم ظرفیت تولید را افزایش دهیم قطعا باید از 5 سال پیش از آن اجرای پروژه های نیروگاهی آغاز شود. اما به نظر می رسد به دلیل کمبود منابع مالی وزارت نیرو طی سالهای گذشته برنامه ریزی جدی برای بهره برداری از نیروگاه های جدید و افزایش ظرفیت تولید نشده و درصورت افزایش 10 درصدی مصرف برق سال آینده وزارت نیرو با بحران خاموشی ها مواجه خواهد شد.

برخی از کارشناسان دو سال آینده ر ا سالهای بحرانی وزارت نیرو می دانند و شاید برای همین باشد که این روزها وزیر نیرو از علما درخواست کرده که مردم را تشویق به مدیریت مصرف کنند.

در شرایطی فعلی وضعیت آبهای زیرزمینی زیرخط هشدار است و به نظر می رسد در صورت آنکه از امروز برای جان بخشیدن دوباره به سفره های زیرزمینی تمهیداتی لحاظ نشود طی 50 سال آینده فرهنگ ایرانی کاملا از بین خواهد رفت و کویر ایران به تمام نقاط کشور گسترش خواهد یافت.

این هشداری بود که عیسی کلانتری رئیس خانه کشاورز با حضور در کافه خبر مطرح کرد و تاکید داشت که تنها 5 سال برای جان بخشی دوباره به سفره های زیرزمینی فرصت باقی است و در صورت آنکه از این فرصت استفاده نشود پس از آن باید منتظر کویرشدن کل ایران و مهاجرت آیندگان به کشورهای دیگر بود.

شاید برای همین باشد که بسیاری از کارشناسان مدیریت چیت چیان برای وزارت نیرو را یکی از حساس ترین دوره های مدیریتی در طول مدیریت چندین ساله این وزارتخانه توسط وزرای مختلف می دانند.

درحال حاضر وزیرنیرو از بررسی و اصلاح تعرفه آب وبرق می گوید و به نظر می رسد مردم به جای مقابله با این تصمیم که شاید منجر به افزایش قیمت ها شود باید به این بیندیشند که قبض آب و برق یک خانواده تا چه اندازه با هزینه پرداختی موبایل شما برابری می کند؟ در حالیکه آب وبرق از جمله ضروریات زندگی است. بنابراین اصلاح تعرفه آب وبرق اولین قدم برای رفع مشکلات فعلی خواهد بود. ضمن آنکه باید تامین منابع مالی پروژه های وزارت نیرو در اولویت قرار بگیرد چراکه حیات ایران و ایرانی به پیشبرد پروژه های وزارت نیرو بستگی دارد. باید هشدار عدم برداشت بی رویه از آبهای زیرمینی را جدی گرفت در غیراینصورت باید فاتحه ای برای تمدن ایرانی خواند.

برچسب ها: برق ، خاموشی ، وزیر نیرو
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار