کد خبر: ۹۵۰
تاریخ انتشار : ۱۶:۰۳ - ۰۸ آبان ۱۳۹۲
تایید شایعات پشت پرده توسط وزیر نیرو؛
وزیر نیرو با تایید خبر برداشت غیرقانونی دولتمردان قبل از منابع این وزارتخانه در جهت پرداخت یارانه نقدی، گفت: در دو سال اخیر سیر سرمایه‌گذاری‌ها نزولی بوده و در دوسالی که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد ما دچار چنین مخمصه‌ای شدیم.
به گزارش برق نیوز، حمید چیت‌چیان در حاشیه جلسه هیات دولت، برای اولین بار پس از سفر پرحاشیه اش به کره جنوبی و شرکت در اجلاس المپیک انرژی به جمع خبرنگاران آمد و به برخی سوالات آنها پاسخ گفت.


قیمت آب و برق تا پایان سال تغییر نمی کند

پس از شروع پرسش و پاسخها، خبرنگاری درباره شایعه افزایش قیمت آب و برق تا پایان سال 93 پرسید که پیت پیان در پاسخ به وی تنها به همین جمله بسند کرد: چنین تصمیمی اتخاذ نشده است.
 
خبرنگار دیگری نیز درباره احتمال قطعی آب از وزیر نیرو سوال کرد که وی در این ارتباط گفت: به دلیل اینکه بارش ماه مهر بسیار بسیار کم بوده، میزان ذخیره آب در اطراف سدهای تهران کاهش پیدا کرده است و شهر تهران برای تامین آب خود با مشکل مواجه است.

وی تصریح کرد: بنابراین تقاضای ما این است که هر خانواری رعایت کند و به میزان 20 درصد از مصرف خود را کم کند که در این صورت ما ناچاره به جیره‌بندی نخواهیم بود اما اگر این روند ادامه داشته باشد ناچار به جیره‌بندی هستیم.
 

ماجرای برداشت غیرقانونی از منابع وزارت نیرو در دولت گذشته

به گزارش برق نیوز، یکی از ایراداتی که از سوی مطلعین بخش اقتصادی کشور به روش اجرای قانون هدفمندی در دولت گذشته گرفته می شد، برداشت غیرقانونی از منابع غیرمرتبط با قانون هدفمندی بود. حتی افرادی از خود اصولگرایان همچون احمد توکلی (رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس)، الیاس نادران (اقتصاددان مجلس)) و مسعود میرکاظمی (وزیر سابق نفت در دولت احمدی نژاد) نیز جزو همین مخالفان بودند.

در همین ارتباط، وزیر نیرو آب پاکی را بر دست همه ریخت و با تایید خبر برداشت غیرقانونی دولت گذشته از منابع وزارت نیرو ، در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت: با کمال تاسف این بحث واقعیت دارد.
 
وی در این رابطه گفت: در دولت قبل مصوب شده بود تامقادیری از درآمد‌های آب و برق به سازمان هدفمندی داده شود که تعیین مقدار آن به عهده دولت بود.
 
چیت‌چیان افزود: در قانون برنامه پنجم و هدفمندی بحثی وجود دارد که اگر قیمت تکلیفی فروش آب و برق با هزینه واقعی تمام شده آب و برق تفاوت داشته باشد این مابه‌التفاوت باید پرداخت شود. اما در دولت گذشته این موضوع رعایت نشد

وی تصریح کرد: همین مساله باعث شد تا اولا قیمت‌ها تکلیفی که به وزارت نیرو تکلیف شده بسیار کمتر از قیمت تمام شده یعنی حدود یک سوم باشد و بخشی از آن را به سازمان هدفمندی پرداخت کند و از آن طرف نیز مابه‌التفاوتی دریافت نکند.
 

آقای نامجو در زوهای آخر گفتند که وزارت نیرو 10 هزار میلیارد بدهی دارد!

وی افزود: آقای نامجو در آخرین روزهای کاری خود اعلام کردند که من درحالی وزارت نیرو را ترک می‌کنم که این وزارتخانه به پیمانکاران ده هزار میلیارد تومان بدهکار است و مجموعه بدهی‌ای که دولت قبل در وزارت نیرو داشته طرح‌های سرمایه‌گذاری جدید ما را با مشکل جدی روبرو کرده است.
 
چیت‌چیان گفت: من در این مورد می‌توانم مثالی بزنم مثل اینکه در هر زمان ما باید 15 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق در حال ساخت داشته باشیم تا هر سال بتوانیم 5 هزار مگاوات ظرفیت جدید را به مدار بیاوریم و هر نیروگاه سه سال طول می‌کشد تا به بهره‌برداری برسد. در کل نیروگاه‌هایی که در مقطع گذار از دولت دهم به دولت یازدهم وجود داشت جمعا 3800 مگاوات در حال احداث بود که این رقم بسیار نگران‌کننده بوده است. در حالی که باید 15 هزار مگاوات می‌بوده است.
 
چیت‌چیان گفت: در دو سال اخیر سیر سرمایه‌گذاری‌ها نزولی بوده و در دوسالی که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد ما دچار چنین مخمصه‌ای شدیم.


وضعیت هشدار در برداشت بی رویه آب از سفرهای زیرزمینی

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به موضعات مرتبط با آب کشاورزی پرداخت و درباره برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی که گفته می‌شود به درجه هشدار رسیده است گفت: در یک سال اخیر 11 میلیارد بشکه از سفره‌های زیرزمینی برداشت غیرمجاز شده که طی سالیان گذشته بالغ بر 100 میلیارد متر مکعب از ذخایر استراتژیک برداشت شده است.

وی افزود: این موضوع باعث شده در بسیاری از دشت‌های کشور، آب شور شده و مردم و کشاورزان ناچار شوند عمق چاه‌های خود را افزایش دهند.
 
وزیر نیرو همچنین گفت: این موضوع منجر به کاهش آب‌دهی چاه‌ها شده و تبعات بسیار سنگینی نیز داشته است از جمله اینکه آب‌خوان‌های کشور نشست می‌کند و متاسفانه این آب‌خوان‌ها قابل برگشت نیستند.
 
چیت‌چیان با بیان اینکه در بسیاری از دشت‌ها فروچاله‌هایی دیده می‌شود که ناشی از این پدیده است، گفت: در بعضی جاها نیز پمپ‌هایی نصب شده که این پمپ‌ها هم اکنون در هوا ایستاده‌اند که این به خاطر نشت زمین بوده است.
 
وی گفت: متاسفانه باید اعتراف کنیم که اگر در سال‌های بعد در چنین دشت‌هایی باران زیادی داشته باشیم به دلیل اینکه زمین فرونشست کرده آن سفره‌های زیرزمینی قابل برگشت نیست بنابراین تقاضای از کشاورزان این است که اگر نگران آینده خود هستند نباید بگذارند در حریم چاه‌ها و دشت‌های آنها به صورت غیرمجاز چاه حفر کنند و البته ماموران ادارات آب و مسوولان قضایی و انتظامی باید نسبت به این افراد رفتار قانونی داشته باشند.
 
وزیر نیرو در ادامه اظهار کرد: در چند سال اخیر تعداد زیادی چاه به صورت غیرمجاز حفر شده ولی با ابراز تاسف باید گفت میزان برداشت از چاه‌ها سیر نزولی داشته و این موضوع مستقیما متوجه کسانی می‌شود که از قبل پروانه حفر چاه داشته‌اند که نشانه خوبی برای آینده دشت‌های ما نیست.
 
چیت‌چیان خاطر نشان کرد: مطابق تصمیاتی که دیروز وزارت نیرو در شورای عالی آب گرفت حتما با این موضوع مطابق قانون برخورد می‌کنیم و قرار شد که تمامی دستگاه‌ها و نهادها در این ارتباط با وزارت نیرو همکاری کنند.
 
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار