کد خبر: ۱۲۱۹
تاریخ انتشار : ۱۶:۳۲ - ۰۱ آذر ۱۳۹۲
توماس آلوا ادیسون:
ادیسون در طول عمر خود، فقط در ایالات متحده ۱۰۹۳ پتنت را به نام خود ثبت کرده و در جایگاه چهارم پرکارترین مخترعان جهان قرار گیرد. مجموع کل اختراعات وی که در کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به ثبت رسیده اند، بالغ بر ۲۳۰۰ مورد است.

به گزارش "برق نیوز" ۱۱ فوریه ۲۰۱3، برابر بود با ۱۶6مین سالگرد تولد یکی از بزرگترین مخترعان و تاجران صنعتی قرن گذشته آمریکا و صاحبان معنوی جهان مدرن امروزی: توماس آلوا ادیسون. او ابزارها و دستگاه های بسیار زیادی را توسعه داد که به شکل شگرفی زندگی انسان را تحت تاثیر قرار دادند. از مهمترین کارهای وی می توان به فونوگراف، دوربین تصاویر متحرک و وسیله کاربردی بادوامش، لامپ رشته ای اشاره کرد. بدون شک عنوان «جادوگر منلو پارک» (زادگاه ادیسون) که توسط یک روزنامه نگار به وی داده شد، کاملا برازنده وی است.


او یکی از اولین افرادی است که اصول تولید انبوه و کار تیمی برای دستیابی به اختراع را عملی کرد و همچنین یکی از اولین آزمایشگاه های تحقیقات صنعتی را راه انداخت. به همین دلیل توانست در طول عمر خود، فقط در ایالات متحده ۱۰۹۳ پتنت را به نام خود ثبت کرده و در جایگاه چهارم پرکارترین مخترعان جهان قرار گیرد. مجموع کل اختراعات وی که در کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به ثبت رسیده اند، بالغ بر ۲۳۰۰ مورد است.

جالب اینکه این مخترع بیش از ۸۰ سال قبل فوت کرده، اما هنوز از خاطر نرفته و فراموش نشده است. از صفحات کتب درسی کودکان اقصی نقاط جهان و مقایسه ی بزرگان تکنولوژی امروز با وی، تا بازگشت به ایده های وی برای انرژی های تجدید پذیر؛ و از همه مهمتر لامپ رشته ای که هنوز در خانه همه ما روشن است. اینها همه میراث ادیسون هستند که هنوز از زندگی ما جدا نشده و رها نگشته اند.

پاول ایزرایل مدیر پروژه یادداشت های توماس ادیسون، از دانشگاه راتگرز می گوید:«وقتی می خواهم در مورد او صحبت کنم، بیشتر در این خصوص می گویم که او چگونه صحنه را برای اختراعات مدرن امروزی آماده کرد. بسیاری از چیزهایی که او ساخت، امروزه هنوز هم کاربردی باقی مانده اند. ما هنوز بسیاری از کارها را به مدل ادیسونی آن انجام می دهیم.»


بهره وری انرژی

ادیسون را به همان اندازه که مخترع است، می توان یک بهبود دهنده و اصلاح گر دانست. در واقع او لامپ حبابی یا رشته ای را اختراع نکرد، اما هفت محصول جدید را ابداع کرد تا لامپ رشته ای را تبدیل به وسیله ای امن و کاربردی برای استفاده عمومی گرداند. هنگامی که وی در سال ۱۸۸۲ ایستگاه برق « خیابان مروارید» را راه اندازی کرد، آن را تبدیل به مدلی از بهره وری کرد: در این نیروگاه او از یک سوم سوختی که نمونه های قبلی استفاده می کردند، برای تولید برق بهره می برد، یعنی تنها 4‪.‬5 کیلوگرم ذغال سنگ به ازای هر کیلووات ساعت.

شاید در اواخر قرن ۱۹ و هنگام «جنگ جریانها» برق مستقیم یا DC ادیسون به دلیل کارایی کمتر و سختی انتقال آن در فواصل طولانی، در برابر برق متناوب یا AC نیکلا تسلا شکست خورد، اما امروزه داستان به گونه ای دیگر جلو می رود. حالا یک قرن بعدتر، برق DC دوباره در حال بازگشت و کسب اعتبار است. زیرا هم اکنون استفاده از آن، حداقل در برخی ابزار خاص، بازدهی و کارایی بیشتری از برق متناوب دارد. به خصوص در نیمه رساناهای الکترونیک مدرن به برق مستقیم نیاز داریم و با استفاده از مبدل، برق AC را به DC تبدیل می کنیم، که این کار باعث تولید گرمای فراوان و هدر رفتن انرژی می شود. همچنین امروزه با استفاده از ولتاژ بالا، انتقال برق مستقیم در مسیرهای طولانی هم امکان پذیر است، چیزی که در زمان ادیسون ممکن نبود.

پیتر آسموس تحلیلگر تجاری می گوید: «همه عقیده دارند که فرایند تبدیل دوباره به DC بیش از ۵۰ سال زمان خواهد برد. اما تاثیر برق DC روز به روز افزایش یافته و نقش برق AC کمرنگ تر می شود.»


انرژی های تجدید پذیر

ادیسون در دهه ۱۹۳۰ به هنری فورد و هاروی فایر استون گفته بود: «من باید سرمایه ام را بر روی انرژی خورشیدی بگذارم. یک منبع بیکران انرژی! امیدوارم که بشر قبل از اینکه منابع نفت و ذغال سنگ به پایان برسند، از عهده این کار برآید.»

البته ادیسون اینقدر خوش شانس نبود که در دوره خودش از پس انرژی خورشید برآید، اما در شیوه امروزی توزیع و استفاده از انرژی خورشید و باد نقش بازی کرده است. صفحات خورشیدی و توربین های بادی هر دو برق مستقیم یا DC تولید می کنند، که باید قبل از توزیع در شبکه تبدیل به برق متناوب یا AC شود. امروزه همچنین بحث های فراوانی درباره شبکه توزیع هوشمند یا Smart Grid
مطرح است که اساس کار آن بر برق DC است که می تواند مستقیما از نیروگاه بادی یا خورشیدی تامین شود.


ماشین های الکتریکی

ادیسون کاملا مطمئن بود که الکتریسیته در آینده می تواند ماشین ها را به حرکت در آورد. وی کار بر روی باتری های بادوام برای ماشین های الکتریکی را آغاز کرد و همچنین سعی کرد با همکاری کارخانه های سازنده وسایل الکترونیک، زیربنای ابزارها و باتری های قابل شارژ دوباره را پایه ریزی کند. در انتها او حتی موفق به ساخت سه نمونه اولیه از اتومبیل الکتریکی هم شد. اما همانند مبارزه با تسلا، این ایده وی هم غیرعملی فرض شد. و در نهایت ماشین مدل T فورد که با گاز کار می کرد برنده شد.

ماشین های ادیسون با قیمت ۲۵۰۰ دلاری در برابر ماشین گاز سوز مدل تی ۵۰۰ دلاری فورد واقعا گران قیمت بودند. اما ماشین های الکتریکی و هیبریدی دوباره با موج بلندی به روی صحنه برگشته اند، از پرسوس و لیفت تا ولت و فوکوس. همانند جنگ با تسلا، اگر چه به کندی راه ادیسون ۱۰۰ سال بعد دوباره عمومی شد. کارمن پانتالیو از پارک ملی تاریخی توماس ادیسون می گوید: «او کسی بود که فراتر از زمان خودش می زیست، و حتی شاید فراتر از زمان ما.»

منبع: سابا
برچسب ها: برق ، ادیسون ، لامپ ، اختراع
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار