کد خبر: ۱۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۹:۴۶ - ۲۷ آذر ۱۳۹۲
"دکتر محمدرضا عارف" در اختتامیه کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژی:
دکتر محمدرضا عارف در اختتامیه کنفرانس شبکه های هوشمند انرژی گفت: در زمینه تولید علم تقریبا به مقام نخست منطقه رسیده ایم ولی در تبدیل علم به فناوری گرفتاریم و نتیجه تولید علم در زندگی مردم دیده نشده است که در این زمینه عملکرد ضعیفی داشته ایم.

به گزارش "برق نیوز" دکتر محمدرضا عارف در اختتامیه کنفرانس شبکه‌های هوشمند انرژی، ضمن تبریک به مناسبت هفته پژوهش به شرکت کنندگان در کنفرانس و پژوهشگران کشور یاد و خاطره روز 27 آذر را به عنوان سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه گرامی داشت.

وی همچنین از دانشمندان جوان کشور به خاطر حضور در کنفرانس و بالا بردن سطح رقابت قدردانی کرده و از زحمات یک ساله برگزارکنندگان و همکاران آنها در دبیرخانه کنفرانس نیز صمیمانه تشکر کرد.

دولت از دغدغه های جامعه علمی کشور بکاهد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: متاسفانه در زمینه گردهمایی‌ها و همایش‌های علمی دغدغه و مشکلات زیادی گریبان‌گیر اساتید و برگزارکنندگان کنفرانس‌های علمی است در حالیکه تیم برگزاری نباید هیچ وظیفه‌ای در قبال تامین مالی آن داتشه باشند؛ ولی با تمام توان از وقت و انرژی خود در این راه هزینه می کنند.

دکتر عارف در ادامه از دولتمردان خواستند تا این دغدغه جامعه علم کشور را جدی گرفته و برای آن راه حلی چاره کنند.

نامزد انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران با تشکر خود از شاخه دانشجویی انجمن که از فعال‌ترین کمیته‌های این انجمن هم به حساب می آید تصریح کرد: در این کنفرانس از 230 داور استفاده شده است.

رئیس انجمن علمی شبکه هوشمند انرژی ایران تاکید کرد: از اواخر دهه هفتاد ضرورت تشکیل انجمن‌های تخصصی حس شد و انجمن‌های علمی زیادی نیز شروع به فعالیت نمودند ولی به دلیل شرایط خاص آن زمان و دغدغه‌هایی نظیر بودجه کم و اعضاء و مقالات کم این انجمن‌ها، عموما انجمن‌های کلی در هر رشته بودند، مثل انجمن علمی برق، مکانیک و ... و کمتر شاهد شکل‌گیری انجمن‌های تخصصی‌تر و با فعالیت‌های ریز و مشخص‌تر بودیم. اما در اواخر دهه هشتاد که فعالیت های علمی دانایی محور شده‌اند شکل‌گیری انجمن‌های تخصصی نیز بیشتر شده و شاهد ایجاد انواع این نوع انجمن‌های علمی بوده‌ایم.

در چرخه تبدیل علم به ثروت ملی با مشکلات زیادی روبه رو هستیم

دکتر محمدرضا عارف همچنین تصریح کرد: مزیت نسبی ما نسبت به غرب نیروی انسانی ماست و به خصوص از برنامه سوم توسعه به بعد این جهت گیری در میثاق ملی و سند چشم انداز شفاف و روشن است.

وی با بیان اینکه «ما قرار است طبق برنامه ریزی های صورت گرفته شده، در منطقه جایگاه اول را داشته باشیم» گفت: در زمینه تولید علم تقریبا به چنین جایگاهی رسیده‌ایم ولی در تبدیل علم به فناوری گرفتار معضلاتی هستیم.

دکتر عارف اضافه کرد: در مرحله بعدتر که باید نتیجه تولید علم در زندگی مردم دیده شود هم خیلی عقب هستیم و عملکرد ضعیفی داشته ایم و لذا در چرخه تبدیل علم به ثروت ملی با مشکلات زیادی روبه رو هستیم.

معاون اول سابق رئیس جمهور همچنین درباره ضرورت فعالیت انجمن های علمی تخصصی در کشور گرفت: انجمن‌های تخصصی‌تر و به عبارتی فوق تخصص علمی ایجاد شده به عنوان یک حلقه واصل و اتصال بین علم و تولید ثروت وارد عمل شده‌اند و تلاش می‌کنند که بتوانند این خلاء را پر کنند که انگیزه‌های معنوی بالایی هم دارند.

سال 2020 سهم فناوری‌ها در توسعه و پیشرفت اقتصادی دنیا 85 درصد خواهد بود

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در سال 2006 گزارش مجمع جهانی اقتصاد به نقش فناوری ها در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها می پردازد و گفته است که در سال 1970 میزان تاثیر فناوری ها در توسعه و پیشرفت 40 درصد بود که از این مقدار 5درصد را فناوری های نو شامل می شدند.

وی افزود: بنا به پیش بینی وقت گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2010 سهم فناوری‌ها 78 درصد بوده است.

دکتر عارف ادامه داد: در پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال 2020 سهم فناوری‌ها در توسعه و پیشرفت اقتصادی دنیا 85 درصد خواهد بود که از این مقدار 75 درصد آن را فناوری‌های نو و پیشرفته به خود اختصاص خواهد داد.

وی در ادامه بیان داشتند که یکی از فناوری‌های پیشرفته و نو در دنیا شبکه‌های هوشمند انرژی است که با ایجاد آن در این راستا گام‌های خوبی برداشته شده است.

جهان به سمت شهر هوشمند می‌رود

استاد دانشگاه صنعتی شریف در ادامه با مثال زدن  کنفرانس سالانه STS در ژاپن گفت: این کنفرانس با حضور نزدیک به 1000 نفر از چهره‌های علمی تصمیم گیرنده در دنیا و سیاستمداران کشورهای مختلف برگزار می‌گردد و در انتها هم با بیانیه‌ای به کار خود پایان می‌دهد که در آخرین کنفرانس موضوع شهر هوشمند از مهمترین موارد قابل تاکید در آن بیانیه بود و این تصمیم جامعه علمی و مدیریتی دنیا را به این سمت سوق می دهد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود درباره فعالیت انجمن علمی شبکه هوشمند انرژی کشور تصریع کرد: انجمن علمی هوشمندسازی از سال 1390 تاسیس شده و تا کنون نیز 25 جلسه شورای مرکزی تشکیل شده و 247 مصوبه نیز داشته‌ایم که با توجه به جدید التاسیس بودن این انجمن تعداد قابل توجهی از این مصوبات مربوط به تدوین آیین‌نامه‌های لازم بوده است. مهمترین رسالت این انجمن برگزاری سالانه کنفرانس هوشمندسازی است و دبیرخانه دائم آن هم تاسیس شده که پیگیر این برنامه است. برای سال بعد هم دو دانشگاه درخواست میزبانی کرده اند که در آینده نزدیک میزبان دورم بعد کنفرانس معرفی خواهد شد.

دکتر عارف در پایان سخنرانی خود ضمن تشکر از جوانان و دانشجویان فعال در این عرصه از شرکت کنندگاه و دیگر دانشجویان دانشگاه های کشور خواست تا با عضویت در این انجمن و فعالیت در کمیته‌های آن زمینه‌های رشد و توسعه در این حوزه را فراهم آورند.

به عقیده وی، مهمترین شاخص در اثر بخش بودن فعالیت‌های یک انجمن داشتن اعضای زیاد و فعال بودن آنهاست.

تولد دکتر عارف

در انتهای مراسم هم اعلام شد که امروز (27 آذز ماه) روز تولد دکتر عارف است و به همین مناسبت هم شرکت کنندگان در کنفرانس و سالن به تشویق ایشان پرداختند و همین موضوع باعث شد که تبریک های تعداد زیادی از شرکت کنندگان بعد از مراسم اختتامیه تا بیش از یک ساعت به طول بیانجامد.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
0
2
به نظر من هوشمندسازی شبکه ایران اونقدرها هم اقتصادی نیست!
ما اول بریم به نیروهای خودمون توی توزیع علم بیاموزیم بعد بریم سراغ این کارها!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
0
2
خواه ناخواه در آینده ای نه چندان دور شبکه های هوشمند فراگیر می شن. پس بهتره خودمون رو براش آماده کنیم.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار