کد خبر: ۱۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۱:۱۲ - ۰۵ دی ۱۳۹۲
به انتخاب پایگاه کلین تکنیکا:
در حالی‌که در سال ۲۰۱۳ اخبار گوناگونی درباره وخیم شدن آب ‌و هوا هر روز به گوش می‌رسد، پیشرفت تکنولوژی، کاهش قیمت و دسترسی آسان به انرژی‌های پاک که هر ساله در حال رشد روز‌افزونی است امید‌ها را تازه می‌کند.

به گزارش برق نیوز؛ در حالی‌که در سال ۲۰۱۳ اخبار گوناگونی درباره وخیم شدن آب ‌و هوا هر روز به گوش می‌رسد، پیشرفت تکنولوژی، کاهش قیمت و دسترسی آسان به انرژی‌های پاک که هر ساله در حال رشد روز‌افزونی است امید‌ها را تازه می‌کند.

۱۳ دست‌آورد جدید علمی دانشمندان در سال ۲۰۱۳ در زیر قابل مشاهده است:

۱- استفاده از نمک مایع برای نگهداری انرژی گرمایی در نیروگاه‌های خورشیدی-گرمایی:

این پروژه در نیروگاه‌ سولنا در ایالت متحده با ظرفیت ۲۸۰ مگاوات به راه انداخته شد. این پروژه بزرگ‌ترین نیروگاه استفاده از پنل‌های آینه‌ای سهموی می‌باشد.

۲- خودرو‌های الکتریکی که می‌توانند توان مورد نیاز یک ساختمان را تامین نمایند:

شرکت نیسان به دست‌آوردی رسیده که می‌تواند برق یک ساختمان را از انرژی باقی‌مانده در باتری خودروی الکتریکی تامین نماید. هنگامی که مصرف انرژی زیاد است روند جریان انرژی از ساختمان به خودرو معکوس می‌شود و خودرو به کمک شبکه برق می‌آید تا انرژی مورد نیاز ساختمان را تامین نماید. از آن‌جا که انرژي‌های تجدیدپذیر هر روز بیش‌تر می‌شوند، این‌گونه سیستم‌های ذخیره‌سازی می‌توانند کمک شایانی به تامین انرژی و درجه اطمینان شبکه برقی تجدیدپذیر نماید.



۳- نسل بعدی توربین‌های بادی در آینده بازی انرژی را تغییر خواهند داد:

در ماه می سال ۲۰۱۳ ژنرال الکتریک مفهوم جدیدی از توربین بادی را ارائه داده است. در این مفهوم باتری با سایز بزرگی به اندازه ساپورت شبکه برقی در بدنه توربین جاسازی می‌شود تا هنگامی که باد می‌وزد و شبکه برقی نیازی ندارد در باتری ذخیره شود و در ادامه، هنگام نیاز از باتری به شبکه برقی انرژی ارسال شود. این راه‌حل دارای بهره‌وری بالاتری نسبت به تکنولوژی کنونی است. ۵۹ توربین از این نوع در میشیگان راه‌اندازی شده و ۲ عدد دیگر در تگزاس راه‌اندازی خواهد شد.

۴- انرژی خورشیدی به تعادل با ذغال سنگ در شبکه برقی رسید:

سلول‌های تولید کننده برق خورشیدی به دلیل منبع سوخت رایگان و همچنین تجهیزات ارزان در سال ۲۰۱۳ ظرفیت بالایی را به خود اختصاص دادند. این امر باعث شد تا شبکه برقی به مقدار مساوی از ذغال سنگ و برق خورشیدی برسد. هم اکنون در بسیاری از نقاط دنیا انرژی خورشیدی به شکل باور نکردنی در حال افزایش و پیشی گرفتن از بقیه منابع انرژی می‌باشد.

۵- پیشرفت انرژی‌های تجدیدپذیر در اقیانوس:

اولین نیروگاه متصل به شبکه برقی در سال ۲۰۱۳ در ژاپن به بهره‌برداری رسید. بر ‌روی این پروژه بیش از ۲۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت‌ گرفته است. تا نوامبر سال آینده هم ۲ دستگاه دیگر به ظرفیت این نیروگاه افزوده می‌شود.

۶- برداشت انرژی اقیانوس برای تولید آب سالم:

به‌طور معمول از سوخت‌های فسیلی برای پمپ آب به لایه‌های تصفیه‌گر و ایجاد فشار مناسب استفاده می‌شود در این طرح از قدرت موج‌های اقیانوس برای ایجاد فشار مناسب و جریان دادن آن در طول مراحل تصفیه استفاده می‌شود. این روش باعث کاهش مصرف سوخت فسیلی و در نهایت آزادسازی کربن می‌شود.

۷- سلول‌های فوق سبک خورشیدی که رکورد بازدهی را شکستند:

سلول‌های نازک کنونی دارای بازدهی ۱۸ تا ۲۴ هستند ولی به تازگی شرکت آلتا توانسته سلولی با بازدهی ۳۱ درصد طراحی و فابریکیت کند. این روش گران‌تر ولی بازدهی آن بسیار چشمگیر‌تر می‌شود. این سلول‌ها برای تامین برق وسایل جانبی مانند کامپیوتر‌ها، موبایل‌ها و ... به‌کار می‌رود.

۸- باتری‌هایی که سبک‌تر و ایمن‌تر هستند و انرژی بیش‌تری ذخیره می‌کنند:

محققین توانستند با استفاده از علم نانو به باتری‌هایی سبک‌تر، کوچک‌تر و با ظرفیت بیش‌تر دست پیدا کنند.

۹- نسل جدید توربین‌های معلق فراساحلی:

توربین‌های بادی برای نصب نیاز به حجم کار عمرانی بالایی دارند، در نتیجه از سال‌ها قبل تحقیقات بر روی توربین‌های بادی معلق آغاز شده و در سال ۲۰۱۳ اولین نمونه آن برای آزمایش تکمیل شد.

۱۰- کاهش هزینه انرژی با استفاده از جریان برق مستقیم:

جریان متناوب یا AC دارای استاندارد وسیعی نسبت به جریان مستقیم DC هست. اما جریان مستقیم ارزان‌تر است و بازدهی بهتری دارد و همچنین پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی به مبدل نیازی ندارند. در نتیجه ۳۰٪ از هزینه جاری و اولیه این‌گونه تجهیزات کاهش خواهد یافت. و نکته‌ی دیگر این‌که در آینده‌ی نزدیک کابل‌های USB‌ می‌توانند توانی برابر ۱۰۰ وات انتقال دهند کهدر هزینه و بازدهی تاثیر بسزایی دارد.

۱۱- صنعتی‌سازی بازیافت انرژی از زباله‌های زمین:

الکل به‌دست آمده از ذرت به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران باعت افزایش قیمت مواد خوراکی و همچنین بحران غذا می‌شود. به‌علاوه این پروسه بازگشت دی‌اکسید‌کربن بالایی دارد. ایده اصلی تولید انرژی از ذرت در واقع دریافت انرژی از فیبر داخل این گیاه است که در بسیاری از زباله‌ها نیز موجود می‌باشد. در سال ۲۰۱۳ طرحی برای تولید الکل از فیبر زباله‌ها پیشنهاد شد که در سال ۲۰۱۴ عملی می‌گردد و ۱۷ میلیون گالن به راحتی و بازدهی اقتصادی و زیست محیطی بالا قابل دسترس است.

۱۲- برنامه اقتصادی ابتکاری برای استفاده بیش از پیش مردم از انرژی های نو:

به‌طور خلاصه این طرح اقتصادی با نام Crowd Funding Pool Community هست که با سرمایه‌گذاری افراد و شرکت‌ها در مقیاس کوچک ریسک را کاهش و بازگشت را افزایش می‌دهد.

۱۳- انرژی باد هم‌اکنون قابلیت مقابله با انرژی فسیلی از نظر اقتصادی را دارد: هم‌اکنون می‌توانیم برقی برابر ۲۵ دلار برای هر مگاوات‌ساعت داشته باشیم. هزینه جاری مزارع بادی بسیار اندک هستند و این بدین معنا است که مالکین این مزارع می‌توانند با پخش سرمایه خود در مزارع مختلف سود بیش‌تری را داشته باشند. با این کار قیمت برق مزارع بادی با نیروگاه‌های ذغالی برابری خواهد کرد و در صورتی که مالیات‌های سنگین این انرژی مانند سوخت‌های فسیلی شود، می‌توانند بسیار اقتصادی‌تر از نیروگاه‌های گاز طبیعی باشند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
0
0
مطالبتون خیلی متنوعه ولی یه کم هم بیشتر از خودتون مطلب بزارید
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار