کد خبر: ۲۰۶۰
تاریخ انتشار : ۱۶:۴۳ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۲
مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان خبر داد:
در هرمز 1700 مشترک وجود دارد و هفت مگاوات برق تولید می‌شود. در این جزیره قرار است شهروند هوشمند – اقتصاد هوشمند پیاده سازی شود. هوشمندسازی سیستم‌های برق نیاز به بودجه زیادی دارد و عملیات اجرایی‌ آن به صورت گسترده از سال آینده شروع می‌شود. الان فقط سه واحد مسکونی به صورت پایلوت هوشمند شده‌اند. از طریق هوشمندسازی تجهیزات برق و کنتورهای هوشمند 50 درصد مصرف و هشت درصد تلفات کاهش پیدا می‌کند.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان اظهار کرد: از سال آینده جزیره هرمز به صورت گسترده هوشمند می‌شود. در حال حاضر 30 درصد شبکه برق هرمزگان کاملا فرسوده است و برای نوسازی به 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش "برق نیوز"، ارجمند با اشاره به این‌که استان هرمزگان 1.5 میلیون نفر جمعیت و 540 هزار مشترک برق دارد گفت: در این استان سالانه بیش از 1.6 تراوات ساعت انرژی مصرف می‌شود. بنابراین می‌توان گفت در هرمزگان چهار برابر متوسط کشور برق مصرف می شود.

وی با اشاره به این که تعداد مصرف‌کنندگان خانگی برق در هرمزگان 1.8 درصد جمعیت کشور است در حالی که 3.5 درصد کل مصرف کشور در هرمزگان انرژی استفاده می شود گفت: در سند چشم انداز سال 1404 پیش بینی شده که وابستگی به تجهیزات برقی در خانه‌ها از 10 درصد به 50 درصد می‌رسد و براین اساس پیش بینی می‌شود که درسال 1404در هرمزگان 18 تراوات ساعت در سال برق مصرف شود.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان با تاکید بر این‌که دو راه برای تامین برق داریم گفت: یک راه این است با برنامه‌ای منفعل پشت سر رشد بار تلاش کنیم تا نیازها را پاسخ دهیم و راه دیگر این است که با برنامه‌ای تعامل و آینده ساز به نیاز انرژی پاسخ دهیم. براساس مطالعات می توان از 18 تراوات برقی که در آینده مصرف می‌شود 60 درصد از طریق صرفه جویی،‌کاهش تلفات و هوشمندسازی شبکه مصرف برق را کاهش دهیم.

ارجمند با تاکید بر این‌که از طریق هوشمندسازی تجهیزات برق و کنتورها 50 درصد مصرف و هشت درصد تلفات کاهش پیدا می‌کند، گفت: 15 درصد سهم منابع تجدیدپذیر در مصرف خواهد شد و متوسط زمان خاموشی به 50 دقیقه می‌رسد.

وی با تاکید بر این‌که تجهیزاتی که از پس از انقلاب نصب شده اند فرسوده هستند گفت: برنامه‌ای 15 ساله در نظر گرفتیم که براساس آن پنج سال نخست به اصلاح و بهینه سازی شبکه، پنج سال دوم به اتوماسیون و پنج سال آخر به هوشمندسازی شبکه می پردازیم. براساس برنامه‌ریزی‌ها در سال 1405 مدت زمان خاموشی به ازای هر مشترک به 4.2 دقیقه می‌رسد.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان با اشاره به این‌که در حال حاضر میزان کنترل و بهینه سازی شبکه به 20 درصد می‌رسد گفت: براساس برنامه ریزی رقم 20 درصد را به 50 درصد در آینده نزدیک می‌رسانیم.

ارجمند با تاکید بر این‌که صد درصد نرم افزارها و سخت افزارهای خدمات مشترکین در شش ماهه اول سال جاری تعویض شده‌اند گفت: 21 خدمت جدید اینترنتی و موبایلی نیز در اختیار مشترکین برق قرار گرفته است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در صنعت برق گفت: در سال جاری 14 روستا با 19 میلیارد ریال اعتبار، 118 مجتمع روستایی با اعتبار 75 میلیارد ریال و 68 مدرسه با اعتبار 17 میلیارد ریال برق‌دار شده‌اند.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان با اشاره به این‌که 21 هزار مشترک در سال جدید دارای انشعاب برق شده‌اند گفت: 29 فیدر جدید فشار متوسط نیز احداث شده است. در حال حاضر سه واحد مسکونی نیز در هرمز به صورت پایلوت هوشمندسازی شده‌اند.

ارجمند با اشاره به رخ دادن دو زلزله در سال جاری در هرمزگان گفت: 6000 واحد مسکونی خراب شده‌اند اما در کمتر از 48 ساعت برق کل کمپ‌ها را تامین کردیم. در حال حاضر سه جزیره استان هرمزگان به شبکه وصل هستند، دو جزیره غیر مسکونی است و سایر جزایر نیز از طریق نیروگاه دیزلی برق مورد نیاز را تامین می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که در جزیره هرمز به ارزش یک میلیارد تومان پروژه در راستای تولید برق از طریق انرژی‌های نو اجرا می‌شود، گفت: در هرمزگان 75 روستا با 130 میلیارد ریال اعتبار از محل بند 69 قانون بودجه (از محل این بند 26 میلیارد تومان اعتبار به برق رسانی روستایی تخصیص پیدا کرده است) برق‌دار می‌شوند و ارزش 68 میلیارد ریال توسعه روستایی صورت می‌گیرد و برای اصلاح و بهینه سازی نیز به ارزش 45 میلیارد ریال برنامه ریزی انجام داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان افزود: همچنین برای بازسازی شبکه‌های آسیب دیده مناطق زلزله زده و برق رسانی به شهرک‌های جدید 60 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است. در سال جاری نیز توانستیم با اقداماتی که انجام داده‌ایم به میزان نیم درصد مدیریت مصرف داشته باشیم.

ارجمند در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد هزینه انشعاب گفت: در هرمزگان نسبت به سایر مناطق ایران 65 درصد تخفیف داده می‌شود و با احتساب تخفیف انشعاب 50‌آمپر تک فاز در بخش شهری به قیمت یک میلیون و 70 هزار تومان و در بخش روستایی حدود 600 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی در مورد هزینه برق نیز گفت: هر کیلووات برق به طور متوسط 43 تومان در کشور، به طور متوسط 26 تومان در هرمزگان و در بخش خانگی 15 تومان است در حالی که قیمت تمام شده تولید هر کیلووات برق به طور متوسط 73 تومان است.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان با اشاره به این که 30 درصد شبکه برق هرمزگان کاملا فرسوده است گفت: برای نوسازی به 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی تصریح کرد: براساس توافق نامه‌ای که با توانیر داشتیم نیروگاه‌هایی با ظرفیت 300 کیلووات انرژی تجدیدپذیر نصب می‌شود و ارزش این نیروگاه چهار میلیارد تومان است. اولویت در بخش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مربوط به مساجد و مدارس می شود. براساس توافق صورت گرفته در سال جاری در فاز اول 11 شهر شامل 48 مدرسه و مسجد و دو ساختمان اداری از انرژی‌های تجدیدپذیر بهره مند خواهند شد.

ارجمند با اشاره به هوشمندسازی برق در جزیره هرمز گفت: در هرمز 1700 مشترک وجود دارد و هفت مگاوات برق تولید می‌شود. در این جزیره می خواهیم شهروند هوشمند – اقتصاد هوشمند را پیاده سازی کنیم اما چون هوشمندسازی سیستم‌های برق نیاز به بودجه زیادی دارد عملیات اجرایی‌ آن به صورت گسترده از سال آینده شروع می‌شود و الان فقط سه واحد مسکونی به صورت پایلوت هوشمند شده‌اند.

استفاده از انرژی باد و آب در هرمز

وی با تاکید بر این که امکان استفاده از انرژی آب در زیر دریا برای تولید برق در دست مطالعه است گفت: همچنین براساس بررسی‌هایی که صورت گرفته مشخص شد می توانیم از توربین‌های یک تا سه کیلوواتی بادی برای تولید برق استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان در ادامه گفت: در سال جاری 15 روستا را برق‌دار کردیم، 122 روستای بی برق وجود دارد که 30 درصد آن‌ها بالای 20 خانوار هستند البته برخی از روستاها به دلیل جابه‌جایی‌های صورت گرفته بالای 20 خانوار شده‌اند. همچنین در هرمزگان روستاهایی که داریم برق دارند اما به دلیل جابه‌جایی روستاییان خالی از سکنه شده است.

ارجمند در پایان با تاکید بر این‌که شبکه برق 182 روستا از محل عوارض دریافتی در قبوض توسعه پیدا می کنند گفت:‌اگر مساله خشکسالی درهرمزگان حل شود مردم به سمت اقامت در روستاها کشش دارند.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار