کد خبر: ۲۵۴۴
تاریخ انتشار : ۱۰:۱۴ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
همایون حائری:
با نصب و راه اندازی نخستین توربین 2.5 مگاواتی، اولین مزرعه برق بادی ایران در منطقه تاکستان قزوین به بهره‌برداری رسید و پیش بینی می‌شود به زودی دو مزرعه جدید برق بادی در خراسان و سیسات و بلوچستان راه‌اندازی شوند.
به گزارش "برق نیوز"، یکی از سیاست‌های کلان وزارت نیرو در دولت تدبیر و امید افزایش ظرفیت تولیر برق پاک در کشور است. از این رو، باید ظرفیت تولید برق تجدید پذیر کشور به پنج درصد افزایش یابد و به عبارت دیگر متوسط تولید سالانه برق از بیش از 300 میلیون کیلووات ساعت فعلی به بیش از 2 برابر افزایش یابد.

همایون حائری مدیرعامل توانیربا اشاره به آغاز ساخت مزرعه‌های جدید برق بادی ایران، گفت: هر یک از این مزرعه‌های برق بادی از ظرفیت تولید حدود 350 مگاوات برق تجدیدپذیر و پاک برخوردار هستند

با امضای این سه قرارداد جدید برقی، این سه مزرعه برق بادی در استان‌های قزوین، خواف خراسان و سیستان و بلوچستان راه‌اندازی خواهند شد.

از این رو در راستای اجرای سیاست توسعه ظرفیت تولید برق بادی در ایران، نخستین توربین بادی 2.5 مگاواتی با اتصال به شبکه سراسری برق در مزرعه بادی کهک در منطقه تاکستان قزوین رسما در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

این توربین بادی شامل سه بخش پایه یا برج، ماشین خانه یا ناسل و روتور است و پایه این توربین با 85 متر ارتفاع و 200 تن، ماشین خانه یا ناسل 96 تن و روتور شامل پره ها و هاب و طول پره ها هر کدام 50.3 متر است.

در کنار نصب و راه اندازی مزرعه های برق بادی، تبدیل حدود 16 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از دیگر سنارویهای افزایش ظرفیت تولید برق ایران است که در صورت اجرای این پروژه حدود هشت هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد می شود.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی هم هفته گذشته مهمترین برنامه در دست اجرای صنعت برق کشور را افزایش ظرفیت تولید برق از نیروگاه سیکل ترکیبی اعلام کرد.

سومین سناریوی صنعت برق کشور هم ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های CHP (تولید همزمان برق و حرارت) است که هم اکنون مطالعات و عملیاتی اجرایی واحدهای تولید برق مقیاس کوچک و تولید پراکنده در دستور کار قرار گرفته است.
منبع: مهر
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار