کد خبر: ۲۸۶۹
تاریخ انتشار : ۱۶:۰۷ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۲
نگاهی به چرخه فرآوری سوخت هسته ای؛
تحقیقات در زمینه علوم هسته‌ای باعث رشد همه جانبه کشور خواهد شد، زیرا علی‌رغم تصور عمومی، علوم هسته‌ای زمینه‌های کاری بسیار متنوع دارند.
اگر برق را ارزان تولید کنیم چه خواهد شد؟

می‌دانیم هم اکنون در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر به کمک سوخت‌های فسیلی و بویژه گاز برق تولید می‌کنیم، در حالی که از این مواد استفاده‌های بسیار مهم‌تر و مفید‌تری می‌توان برد. اگر ما برق را به شیوه هسته‌ای تولید کنیم می‌توانیم بسیاری از چاه‌های نفت و گاز را پلمپ کنیم. و از نفت تنها در پتروشیمی استفاده کرده و فرآورده‌های پیشرفته‌تر که ده‌ها برابر نفت خام ارز آوری دارند تولید کنیم. همچنین از چاه‌های گاز بسیاری از مواد ارزشمند مورد نیاز را بدست آوریم یا جهت بالا بردن راندمان چاه‌های نفت به آن‌ها گاز تزریق کنیم. در زندگی امروز، اکثر وسایل برقی است و آن‌هایی را هم که برقی نیست به راحتی می‌توان برقی کرد، از قبیل: چاه موتورها، اتوموبیل‌های برقی، ترن‌های برقی، بخاری‌های برقی و... با این کار از شر کلیه آلاینده‌ها ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی از قبیلCOوCO2و... رها می‌شویم و هوای شهرها پاک می‌شود، همچنین هزینه‌های ناشی از انتقال سوخت و آلودگی ناشی از نشت سوخت، انفجار سوخت و... از زندگی رخت بر می‌بندد و در یک کلام بشر در زندگی پاک قدم می‌گذارد.

کاربردهای انرژی هسته‌ای در شاخه‌های مختلف علمی

بر خلاف آنچه بسیاری تصور می‌کنند استفاده از انرژی هسته‌ای محدود به تولید الکتریسیته نمی‌شود بلکه در زمینه‌های مختلف علمی کاربرد دارد از جمله در مباحث پزشکی، کشاورزی، شیمیایی، صنعتی، باستان شناسی و...

1) کاربرد انرژی هسته‌ای در پزشکی

در پزشکی شاخه‌ای به نام پزشکی هسته‌ای وجود دارد که از دانش هسته‌ای برای رادیوتراپی، سی‌تی‌اسکن و درمان بسیاری از بیماری‌های مغزی، قلبی، ریوی، استخوانی و حتی درمان سرطان‌ها بهره می‌جوید. بدین صورت که به کمک رآکتورهای آزمایشگاهی رادیوداروهای مختلفی تولید می‌شود، مانند: کبالت60، تالیوم201، گالیوم 67، کریپتون 81، ید 131، تکنسیوم 99 و... دسته‌ای از این رادیوداروها برای عکس‌برداری از نقاط مختلف بدن و برخی دیگر جهت درمان استفاده می‌شود. مثلاً ید 131 بهترین دارو برای درمان سرطان تیروئید است. تاکنون ما، سالانه 3 میلیون دلار هزینه می‌کردیم و از کشور بلژیک رادیودارو می‌خریدیم ولی هم اکنون به کمک رآکتور تحقیقاتی تهران این رادیوداروها در داخل ساخته می‌شوند و حتی بزودی بحث صادرات این داروها هم قابل طرح است. در هفته تعداد 1 هزار بیمار در ایران به کمک رادیوداروها مداوا می‌شوند.

2) کاربرد انرژی هسته‌ای در کشاورزی

در کشاورزی در بخش اصلاح نباتات و ایجاد جهش در گیاهان، کنترل حشرات، مبارزه با آفات گیاهی و افزایش عمر مواد غذایی کارکردهای متنوعی دارد. مثلاً نوعی گندم در طبس کشت می‌شده است که قد دانه‌های گندم کوتاه بوده است اما با اصلاح بذر این گندم به کمک تکنولوژی هسته ای70 درصد افزایش محصول در این گندم ایجاد شده است. در بحث آفات گیاهی و حشرات در گذشته ما از سموم استفاده می‌کردیم، در حالی که این کار منجر به آلودگی گیاه، آلودگی زمین، آلودگی دام و تخریب اکوسیستم می‌شد ولی با استفاده از روش پرتو دهی هسته‌ای می‌توان بدون آلوده کردن محیط زیست مبارزه با آفات را انجام داد. در افزایش عمر مواد غذایی، پس از فرآوری ماده غذایی و قبل از بسته‌بندی با پرتو دهی عوامل میکروبی، میکرو ارگانیسم‌ها و عواملی را که باعث خرابی ماده غذایی می‌شود از بین می‌برند و عمر ماده غذایی و ماندگاری آن افزایش می‌یابد این روش بر کنسرو کردن، پاستوریزه کردن و کلیه روش‌های قدیمی ترجیح دارد زیرا در روش پرتو دهی طعم، مزه و کلیه خواص ماده مغذی محفوظ می‌ماند. به عنوان مثال آمریکا در سال 2005 با استفاده از روش پرتو دهی مواد غذایی300 میلیارد دلاردرآمد کسب کرد و4 میلیون نفراشتغال ایجاد کرد. اکنون پرتو دهی در 43 ماده غذایی از قبیل: گوشت، ماهی، ادویه، سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، سبزیجات و... توسط 25 کشور انجام می‌شود که باعث حفظ مواد غذایی و جلوگیری از اسراف شده و ارز آوری بالایی در پی دارد.

3) کاربرد انرژی هسته ای در صنعت

در صنایع برای نشت‌یابی در لوله سازی، صنعت نفت و چک کردن محل‌های جوشکاری استفاده می‌شود. در سیستم‌های بسته مانند دیگ‌های صنعتی برای یافتن سطح مواد همچنین بررسی میزان خوردگی قطعات در موتور استفاده می‌شود. جهت ضد عفونی وسایل پزشکی و افزایش عمر آ‌ن‌ها نیز از پرتو دهی استفاده می‌گردد.


ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار