کد خبر: ۲۸۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶:۰۷ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۲
رییس اداره نظارت بر حیات‌وحش محیط زیست خراسان شمالی :
رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت:کرکس مصری و بالابان، از پرندگان شکاری این استان هستند که خطر انقراض آنها را تهدید می کند.
به گزارش "برق نيوز" حسن فرخانی گفت: تخریب زیستگاهها، استفاده از سموم شیمیایی در کشتزارها و در نتیجه آلوده سازی جوندگان مورد تغذیه این پرندگان از علل تهدید حیات آنهاست.

وی افزود: از سویی لانه سازی این گونه ها بر روی دکل های برق موجب کاهش باروری آنها شده و خطر انقراض بالابان و کرکس مصری را افزایش می دهد.

به گفته وی، کرکس مصری عمدتا در نواحی شهرستان مانه و سملقان و در نزدیکی مناطق جنگلی پارک ملی گلستان و بالابان در بیشتر مناطق استان زیست می کند.

وی دیگر پرندگان آسیب پذیر این استان را شامل ˈعقاب شاهیˈ، ˈمیش مرغˈ و ˈپلیکان پاخاکستریˈ عنوان کرد.

وی دیگر پرندگان نادر و حمایت شده این استان را شامل ˈهوبرهˈ در مناطق کویری جاجرم و ˈکبک دریˈ در مناطق حفاظت شده ˈگلولˈ شیروان و ˈقرخودˈ مانه و سملقان عنوان کرد.

فرخانی با اشاره به این که خراسان شمالی به دلیل تنوع طبیعی میزبان بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر است، گفت: متاسفانه انسان ها براحتی به حریم گونه های جانوری در طبیعت تجاوز می کنند و باعث ناامنی و نابودی بسیاری از این گونه های با ارزش می شوند.

فرخانی افزود: با توجه به تخریب محیط زیست، افزایش بی رویه جمعیت و کاهش و نابودی منابع طبیعی و به تبع آن بروز مستمر بحران های زیست محیطی، مشارکت آحاد جامعه در حفاظت از این سرمایه های خدادادی در منطقه ضروری است.

به گفته وی در استان خراسان شمالی 142 گونه پرنده شامل بومی، مهاجر تابستانه و مهاجر زمستانه زیست می کنند.

از وسعت 28 هزار و 300 کیلومتر مربعی خراسان شمالی، 194 هزار هکتار در قالب مناطق حفاظت شده شامل ˈسالوک، ساریگل، قرخود و گلول و سرانیˈ، پارک های ملی سالوک و ساریگل و پناهگاه حیات وحش ˈمیاندشتˈ زیر مدیریت حفاظت محیط زیست قرار دارد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار