کد خبر: ۲۹۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴:۲۱ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۲
درباره نسبت برق و بورس؛
بیش از سی صنعت در بازار سرمایه ایران طبقه بندی شده است و برقی ها با ۱۲ نماد یکی ازگروه های کوچک بورسی محسوب می شود که فعالان آن بواسطه برخی تحولات هر از چند گاهی مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار می گیرند.
به گزارش "برق نيوز" بیش از سی صنعت در بازار سرمایه ایران طبقه بندی شده است و برقی ها با ۱۲ نماد یکی ازگروه های کوچک بورسی محسوب می شود که فعالان آن بواسطه برخی تحولات هر از چند گاهی مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار می گیرند.

گفتنی است در برنامه های توسعه ای کشور حمایت از صنعت برق در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته، اما شرکت های اصلی در این صنعت همچنان دولتی هستند و شرکت هایی که در صنعت برق بورس طبقه بندی شده اند بیشتر در زمینه تولید برخی از قطعات فعالیت می نمایند و بنابراین بورس نمی‌تواند بیانگر توان کشور در صنعت برق باشد که امید می رود در آیند شاهد حضور شرکت های بیشتری از این صنعت در بازار سرمایه باشیم.


۱۲ شرکت پذیرفته شده در ۴ طبقه تولید کابل، الکتروموتور، لامپ و تأسیسات طبقه بندی شده اندکه از جمله مهمترین شرکت های این گروه می توان به ایران ترانسفو، کنتورسازی، پارس سوئیچ و کابل شهید قندی اشاره نمود.

گفتنی است این صنعت از ابتدای سال جاری تا کنون توانسته به میانگین بازدهی ۱۹۶درصدی دست یابد. این در حالی است که متوسط بازدهی کل بازار تا این مقطع ۱۴۰ درصد گزارش می شود. یادآوری می شود میانگین بازدهی بازار در اواسط دی ماه به ۲۰۰ درصد نزدیک شده بود که با افت اخیر قیمت ها این رقم به ۱۴۰ درصد کاهش یافت.


در خصوص بازدهی این گروه باید گفت در نیمه اول سال که میانگین بازدهی بورس به ۹۶درصد رسیده بود، میانگین بازدهی این صنعت ۱۶۴درصد بود ولی در نیمه دوم سال و تا این مقطع که میانگین بازدهی کل بازار ۳۳درصد محاسبه شده، میانگین بازدهی این صنعت به ۱۸درصدرسیده است.

حجم کل معاملات بورس تا این مقطع از سال با احتساب معاملات بلوکی۲۱۱.۶۶ میلیارد سهم مورد معامله قرارگرفته که سهم گروه برقی در این عدد ۱.۵۸ میلیارد سهم گزارش می شود و این گروه کمتر از نیم درصد از ارزش روز بازار را در اختیار دارد .

افت نرخ بازدهی این گروه در نیمه دوم سال نسبت به سایر گروه ها و حتی نسبت به وضعیت خود این گروه در نیمه اول سال بیانگر وجود نگرانی های در خصوص این گروه در بین فعالان بازار سرمایه است که با یک بررسی ساده براحتی می توان این نگرانی را یافت.

گفتنی است در یک سال گذشته حجم مطالبات شرکت های طرف حساب با دولت افزایش چشمگیری یافته که مشکلات فراوانی را هم به دنبال داشته است شرکت های صنعت برق بورس نیز که عمدتاً محصولات خود را به دولتی ها می فروشند نیز با این مشکل مواجه اند البته با رکود صنعت ساختمان شرکت های تولیدکننده سیم و کابل نیز با مشکل مواجه شده اند اما همانطور که اشاره شد معضل اصلی در حال حاضر همان مطالبات معوقه آنها می باشند.

سابقه این گروه نشان داده چنانچه معضلاتی از این دست پیش روی آنها نباشد نمادهای این گروه براحتی و بدون هیاهو می توانند بازدهی مناسبی را داشته باشند اخیراً زمزمه هایی شنیده می شود که دولت در سال آینده قصد دارد بطور محسوسی نسبت به پرداخت بدهی های خود اقدام نماید که این موضوع بارها نیز از رسانه های مختلف به نقل ازمسئولین بیان شده است بنابراین گروه برقی نیز می تواند با دریافت مطالبات وضعیت خود را مجدداً بازیابی نموده و به این ترتیب شاهد رشد آنها خواهیم بود.

در پایان گفتنی است تاکنون ۴ شرکت اقدام به ارایه پیش بینی درآمد سال مالی ۹۳ نموده اند که شرکت های نیروترانس ،ایران ترانسفو، پارس سوئیچ و کابل شهید قندی تا این لحظه اقدام به تنظیم این گزارش نموده اند که به جز کابل شهید قندی بقیه شرکت ها سود آوری خود را افزایش داده اند که در این بین ایران ترانسفو با رشد ۷۳ درصدی سود سال مالی آتی خود وضعیت بهتری داشته است. البته عمده این رشد سودآوری از محل سرمایه گذاری ها عنوان شده است.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار