کد خبر: ۲۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰:۳۴ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۲
جذب نوسان فشار (PSA)، که با نام الک مولکولی کربن نیز شناخته می‌شود، دومین تکنولوژی در حال ترقی بیوگاز در اروپا است. این سیستم از چهار مجرا تشکیل شده است که درون آن‌ها واسطه‌های جاذبی در جریانند که قادر به حذف آب، دی‌اکسید‌کربن، نیتروژن و اکسیژن از بیوگاز هستند.
به گزارش "برق نيوز" در طی این پروسه، هر جاذب در یک سیکل متناوب جذب، احیا و ایجاد فشار عمل می‌کند. بیوگاز خشک از پایین یکی از جاذب‌ها در طول مرحله اول پروسه وارد سیستم می‌شود. در هنگام عبور از مجرا، دی‌اکسید‌کربن، نیتروژن و اکسیژن توسط سطح جاذب‌ها جذب می‌شوند. گاز حاصله در بالای مجرای جاذب حاوی بیش از ۹۷٪ گاز متان است.

روند بهسازی یا ارتقا در ۴ مرحله انجام می‌پذیرد: ایجاد فشار، جذب، کاهش فشار و احیا. مرحله ایجار فشار به وسیله متعادل کردن فشار توسط یک مجرا که در مرحله کاهش فشار است انجام می‌شود. ایجاد فشار نهایی با تزریق بیوگاز خام صورت می‌پذیرد. در طی مرحله جذب، دی‌اکسید‌کربن و/یا نیتروژن و/یا اکسیژن جذب شده و گاز به‌صورت متان خارج خواهد شد.


مرحله کاهش فشار نیز به وسیله متعدل‌سازی به‌کمک دومین مجرای تنظیم فشار انجام می‌پذیرد. در نهایت مرحله احیا در فشار جو انجام شده و شاهد گازی با درصد بالای متان خواهیم بود. در طول مرحله احیاء، گازهای جذب شده بایستی دفع شوند. این عمل با کاهش فشار و تراز کردن آن با برخی محصولات گاز متراکم شده انجام می‌شود. فشار گاز ناشی از یک مجرا توسط مجرای بعدی استفاده شده، بنابراین موجب کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های کمپرسور می شود.


مواد جاذب مخصوص که به عنوان الک مولکولی استفاده می‌شوند، این امتیاز را دارند که موجب جذب انواع گازهای هدف در فشار بالا شوند. معمولا واسطه جاذب، زئولیت (پلیمرهای کریستالی)، الک‌های مولکولی کربن یا کربن فعال شده است. جدا از توانایی آن‌ها برای تمیز دادن گازهای مختلف، جاذب‌های سیستم PSA معمولا از مواد بسیار متخلخل به‌دلیل سطح وسیع و بزرگ آن‌ها انتخاب می‌شوند.

 

برچسب ها: بیوگاز ، مصرف انرژی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار