کد خبر: ۲۹۹۰
تاریخ انتشار : ۱۳:۲۴ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
گزارش علمی؛
ردیاب خورشیدی به آرایه‌های خورشیدی این امکان را می‌دهد که حرکت خورشید را دنبال کرده و به واسته این حرکت زوایه پنل‌ها نسیت به خورشید بهینه شده و موجب افزایش تولید می‌گردد.

به گزارش "برق نيوز" ردیاب‌های (ترکرهای) تک محوره اغلب دارای محور شمالی-جنوبی بودخ و حرکت خورشید را از طلوع تا غروب خورشیدی به صورت روزانه دنبال می‌کنند. گفته می‌شود که این نوع از ردیاب‌ها توان تولیدی سیستم خورشیدی را بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به سازه‌های ثابت افزایش می‌دهند در حالی که استفاده از این سیستم تنها ۵ تا ۱۰ درصد بر هزینه سیستم خورشیدی خواهد افزود.

ردیاب‌های خورشیدی دو محوره علاوه بر تعقیب روزانه خورشیدی از شرق به غرب، دارای سیستمی برای تنظیم زاویه شیب (Tilt-angle) نیز بوده و تغییر زاویه ارتفاع خورشید را در طی سال نیز دنبال می‌کنند. در کالیفرنیا که در عرض جغرافیایی ۳۲ تا ۴۲ درجه جنوبی واقع شده است، زاویه خورشید نسبت به افق در ظهر خورشیدی تا ۸۱ درجه از انقلاب زمستانی تا انقلاب تابستانی تغییر می‌کند. با دنبال کردن این تغییر زاویه فصلی خورشید به همراه تغییر روزانه حرکت خورشید از شرق به غرب، ردیاب‌های خورشیدی دو محوره تا ۴۰ درصد انرژی تولیدی خورشیدی را افزایش داده در حالی که تنها باعث افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی هزینه سیستم می‌گردند.

مهمترین نکته در باره سیستم‌های ردیاب خورشیدی نسبت پوشش زمین (GCR) که بخشی از زمین را که توسط پانل‌های خورشیدی پوشش داده می‌شود اندازه‌گیری می‌کند می‌باشد. یک سیستم خورشیدی ثایت دارای GCR ۵۰٪ می‌باشد، با نصب ۳۰۰ کیلووات در هر هکتار ۵۰۰ مگاوات ساعت انرژی خورشیدی در هر هکتار در سال تولید می‌گردد. در مقابل ردیاب‌های خورشیدی تک محوره دارای GCR ۳۳٪ بوده و با نصب ۲۰۰ کیلووات سیستم خورشیدی در هر هکتار ۳۰۰ مگا وات انرژی در هر هکتار در سال تولید می‌گردد. در سیستم‌های ردیاب خورشیدی دو محوره دارای GCR ۲۵٪ بوده و تنها امکان نصب ۱۳۵ کیلووات سیستم خورشیدی در هر هکتار وجود داشته و ۳۰۰ مگاوات انرژی را در هر هکتار در سال تولید می‌نمایند. بنابراین زمانی که زمین کوچک و یا قیمت آن زیاد باشد، استفاده از ترکر معنی نخواهد داشت.

هرچند در بعضی از مواقع ازقبیل سیستم‌های فتوولتاییک متمرکز کننده (CPV) که نیازمند تابش مستقیم می‌باشند استفاده از ردیاب خورشیدی لازم بوده و در این سیستم‌ها از ردیاب‌های خورشیدی دو محوره دقیق استفاده می‌گردد. در مقابل سیستم‌های جمع‌کننده خورشیدی تخت قادر به کار با نور پخشی (Diffuse) نیز بوده و اغلب در این سیستم‌های از سازه‌های ثابت استفاده می‌گردد.برخی از منتقدان سرسخت معتقدند در صورتی که تولید تا ۲۰٪ افزایش یابد، در حالی که افزایش هزینه کمتر از ۱۰٪ باشد استفاده از ردیاب خورشیدی توجیه‌پذیر می‌باشد.

صنعت خورشیدی توسط سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته پیش می‌رود که به دنبال کاهش دادن ریسک و افزایش تولید می‌باشد. رویکرد محافظه کارانه به عدم استفاده از ردیاب‌های خورشیدی به جهت کاهش هزینه‌های سرویس و نگه‌داری سیستم و حذف سیستم‌های متحرک به عنوان یکی از المان‌های ریسک سرمایه‌گذاری تمایل دارد با این‌حال استفاده از یک تکنولوژی ردیاب خورشیدی قابل اطمینان و اثبات شده می‌تواند بازده سرمایه‌گذاری را با حداقل ریسک افزایش داده و به کاهش هزینه سیستم‌های خورشیدی کمک نماید.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار