کد خبر: ۳۰۰۳
تاریخ انتشار : ۱۰:۳۵ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۳
در گزارشی آماری بررسی می شود:
بر اساس مطالعات گسترده، در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، حدود ۵/۷ میلیون نفر در سراسر جهان به طور مستقیم یا غیرمستقیم در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر مشغول بکار بوده‌اند.
به گزارش "برق نيوز" بر اساس مطالعات گسترده، در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، حدود ۵/۷ میلیون نفر در سراسر جهان به طور مستقیم یا غیرمستقیم[۱] در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر مشغول بکار بوده‌اند. (جدول ۱ را ببینید). این اعداد و ارقام جهانی نباید به طور مستقیم و سال به سال با عدد ۵ میلیون شغل که در گزارش سال ۲۰۱۲ آمده مقایسه شود، بلکه این اعداد نمایانگر یک تلاش پیوسته برای دقیق‌تر کردن اطلاعات است. آمارهای جهانی همچنان تکمیل نشده‌اند، روش‌های محاسبه در همه جا یکسان نیستند و مطالعات مختلف مورد استفاده برای این منظور کیفیت مطلوب را دارا نیستند. نیروی کار جهانی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، شامل مشاغل مختلف از مهارت اندک تا مهارت بالا می‌شود.


اگرچه تعداد رو به رشدی از کشورها در حال سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر هستند، اما آمار استخدام کلان به تعداد محدودی از کشورها شامل برزیل، چین، هند، اعضای اتحادیه اروپا و آمریکا محدود می‌شود. این کشورها، سازندگان مهم تجهیزات، تولیدکنندگان مواد خام برای زیست‌انرژی و نصب‌کنندگان برتر ظرفیت‌های تجدیدپذیر هستند. استخدام در سایر کشورها هم در حال رشد است و تعداد شغل‌ها (افراد فنی و کارمندان بخش فروش) در بخش جدا از شبکه در کشورهای در حال توسعه، روندی افزایش دارد. برای مثال فروش، نصب و نگهداری پنل‌های کوچک PV در مناطق روستایی بنگلادش معشیت بیش از ۷۰,۰۰۰ نفر را بصورت مستقیم تأمین کرده است. حدود ۱۵۰,۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این بخش مشغول به کارند.


در میان فناوری‌های مختلف تجدیدپذیر، بیشترین تعداد مشاغل با حدود ۱/۳۸میلیون به زنجیره ارزش سوخت‌های زیستی و بیشتر به زراعت و برداشت موادخام مربوط است که در آن شغل‌ها به صورت فصلی نوسان می‌کنند. صنعت تولید اتانول از ساقه‌های نیشکر در برزیل بیشترین تعداد شاغلان را در حوزه زیست‌سوخت داراست، اما توسعه مکانیزاسیون در برداشت موادخام تعداد شغل‌‌های مستقیم را در کشت نیشکر و تولید اتانول به ۵۷۶,۰۰۰ شغل در سال ۲۰۱۱ کاهش داده است.


تخمین‌ها برای تعداد مشاغل در زمینه تولید برق و گرما از زیست‌توده تقریباً مشخص است. اطلاعات مربوط به زمین‌گرمایی و برق آبی در جدول ۱ بر اساس محاسبات تقریبی لحاظ شده‌اند. برای گرمایش/سرمایش خورشیدی اختلافات فاحشی میان منابع در دسترس مشاهده می‌شود و تخمین‌ها موارد مختلفی از ۳۷۵,۰۰۰ شغل در کل جهان تا ۸۰۰,۰۰۰ شغل فقط در چین را دربرمی‌گیرد.

مشاغل-انرژی-های-تجدیدپذیر

رشد مشاغل در صنعت توربین‌های بادی جهان تا حدی کند شده و استخدام در بخش سلول‌های خورشیدی در سال‌های اخیر با نوسان همراه بوده است. صنعت PV دچار آشفتگی‌هایی است، مازاد ظرفیت‌ها و قیمت‌های متغیر سبب اخراج کارکنان و ورشکستگی در بخش تولید شده، در حالی که تعداد نصب‌کنندگان با رشد شدیدی همراه بوده است.


به گزارش "برق نيوز" به دلیل بحران اقتصادی و تغییرات زیان‌آور سیاست‌ها، استخدام‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر در اسپانیا از ۳۳,۰۰۰ شغل در سال ۲۰۰۸ به ۱۲۰,۰۰۰ در سال ۲۰۱۱ کاهش یافت. صنعت در ابتدا بخشی از کاهش مشاغل را جبران کرد، اما اکنون خودش هم به دلیل تغییرات سیاست‌ها دچار مشکل شده و استخدام‌ها در این حوزه به کمتر از ۱۸,۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۲ رسیده است. در فرانسه، ۱۷% از مشاغل در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ و بیشتر در صنعت سلول‌های خورشیدی و پمپ‌های حرارتی زمین‌گرمایی حذف شدند. آلمان هم ۲۳,۰۰۰ شغل در زمینه سلول‌های خورشیدی را در سال ۲۰۱۲ از دست داد، اما حدود ۱۷,۰۰۰شغل به صنعت برق بادی آن افزوده شد.


در آمریکا، استخدام‌های مرتبط با بخش نصب واحدهای خورشیدی در حال افزایش است، در حالی که تعداد شغل‌های زیست‌سوخت و توربین‌های بادی به دلیل تغییرات سیاست‌ها و عوامل دیگر دچار نوسان شده است. برای مثال، تعداد مشاغل زیست‌سوخت‌ها در آمریکا از ۱۸۱,۳۰۰ به ۱۷۳,۶۰۰ شغل در ۲۰۱۲ رسید که این امر به دلیل افزایش قیمت مواد خام، کاهش سود ناشی از خشکسالی و کم‌شدن تقاضا صورت گرفت.


در مجموع می‌توان گفت استخدام‌ها درحوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان به صورت دینامیک (و البته گاهی بدون نظم) رو به رشد است که کاهش یا افزایش مشاغل را در مناطق مختلف جهان در بر می‌گیرد.


ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار