کد خبر: ۳۸۳۴
تاریخ انتشار : ۱۲:۱۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
درحال حاضر تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی چهار درصد و میزان مالیات بر ارزش افزوده آن هشت درصد است و تنها سود بازرگانی آن از سوی دولت صفر شده‌ است.

به گزارش "برق نیوز" در راستای اعلام خبری از سوی رییس سازمان توسعه تجارت مبنی بر صفر شدن تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی و برقی این خبر از سوی منابع آگاه در گمرک جمهوری اسلامی ایران رد شده و بنا بر اظهارات کارشناسان این سازمان تعرفه (حقوق ورودی) خودروهای هیبریدی و برقی در کتاب مقررات سال ٩٣ چهار درصد است مشخصا سود بازرگانی آن صفر محاسبه شده و برای واردات خودروهای هیبریدی، دولت با حذف سودبازرگانی تنها٤ درصد تعرفه یا حقوق ورودی و میزان هشت درصد مالیات ارزش افزوده برای واردات این نوع خودروها اخذ می‌کند؛ بنابرین عنوان تعرفه صفر منتفی است.

در همین زمینه آنوش رحام، کارشناس حوزه گمرکات در این باره توضیحاتی ارائه کرده‌ است: "روز گذشته به موازات انتشارخبر صفر و حذف شدن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به نقل از ریاست سازمان توسعه تجارت یک اشتباه لپی در بکار بردن عنوان تعرفه بجای سودبازرگانی تبدیل به درج یک خبر اشتباه در خبرگزاری‌ها درج شد که در ادامه افخمی‌راد با تصحیح اینکه سود بازرگانی خودروهای مذکور صفر شده و هیچ تغییری در تعرفه واردات خودرو در کتاب سال ٩٣ اعمال نشده موضوع صفر شدن تعرفه را تصحیح کرد اما بسیاری از رسانه‌ها خبر فوق را صفر شدن تعرفه خودروهای هیبریدی - برقی تفسیر کردند بسیاری ازفعالان حوزه خودرو و واردکنندگان با مراجعه به فصل ٨٧ کتاب مقررات سال ٩٣ و مشاهده تعرفه چهار درصدی و مالیات هشت درصدی ارزش افزوده خودروهای هیبریدی بین خبر صفر شدن تعرفه این نوع از خودروها و موضوع تغییرنکردن تعرفه واردات خودرودر سال ٩٣ که هر دو خبر طی یک مصاحبه اعلام شده بود دچار سردرگمی شدند.

آنچه در کتاب قوانین واردات و صادرات حقوق ورودی یا تعرفه اطلاق می‌شود در اصل حاصل جمع حقوق پایه گمرکی و سود بازرگانی است، حقوق پایه گمرکی توسط مجلس شورای اسلامی مصوب می‌شود و سودبازرگانی توسط دولت وضع می‌شود است که در کتاب مقرارت در مقابل هر شماره تعرفه مجموع سودبازرگانی با حقوق پایه گمرکی بصورت درهم آمیخته با نام حقوق ورودی یا همان تعرفه مشخص شده است .

ذکر این مطلب که حقوق گمرکی همه کالاها به جز شمش طلا و نقره به استناد بند د ماده یک قانون امور گمرکی و اصلاحیه قانون برنامه چهارم، چهار درصد است که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود.

دولت تنها می‌تواند سود بازرگانی کالا را صفر کند. برای بدست آوردن نرخ سود بازرگانی هر کالا با کم کردن چهار درصد حقوق پایه گمرکی مصوب مجلس از تعرفه (حقوق ورودی) آن کالا میزان سود بازرگانی آن مشخص می‌شود.

از آنجاکه تعرفه (حقوق ورودی) خودروهای هیبریدی و برقی در کتاب مقررات سال ٩٣ چهار درصد است مشخصا سود بازرگانی آن صفر محاسبه شده و برای واردات خودروهای هیبریدی، دولت با حذف سود بازرگانی تنها چهار درصد تعرفه یا حقوق ورودی و میزان هشت درصد مالیات ارزش افزوده برای واردات این نوع خودروها اخذ می‌کند؛ بنابرین عنوان تعرفه صفر منتفی است.

آنچه مهم به نظر می‌رسد با توجه به صفر کردن سود بازرگانی خودروهای هیبریدی دولت به عنوان یک مشوق سعی در تسهیل واردات خودروهای هیبریدی و برقی دارد که این امر نشانگر اهمیت موضوع کاهش آلودگی هوا و بهینه‌سازی مصرف سوخت برای دولت تدبیر و امید است و بهتر است دولتمردان برای اجرایی شدن این خواسته مهم تنها به تسهیل چهارچوب های قانونی اکتفا نکند و بستر لازم را برای تردد خودروهای هیبرید از قبیل تأمین پایگاهای شارژ برق مصرفی فراهم سازد".

منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار