کد خبر: ۴۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰:۱۱ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
مهران جوانبخت گفت:
رییس پژوهشکده انرژی های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر از تکمیل سند ملی توسعه فناوری ذخیره سازهای انرژی الکتریکی تا دو ماه آینده و ارائه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.
به گزارش "برق نيوز" مهران جوانبخت در نشست هم اندیشی طرح کلان ملی توسعه فناوری و تولید باتری های لیتیومی در کشور اظهار داشت:دانشگاه امیرکبیر تقریبا از 8 سال قبل فعالیت های چشمگیری در حوزه باتری های لیتیومی آغاز کرده و در سالیان اخیر این فعالیت ها گسترده تر شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از گروه های پژوهشکده انرژی های نو دانشگاه امیرکبیر نیز در زمینه ذخیره سازهای انرژی الکتریکی و باتری های لیتیومی فعالیت می کند و از 2 سال قبل موضوع بومی سازی این باتری ها و تولید صنغتی آنها به شورای عالی عتف ارائه شده و مورد تایید قرار گرفته است.

مجری طرح کلان توسعه باتری های لیتیومی به تصویب آخرین مرحله این پروژه در هفته پژوهش سال قبل (آذرماه 92) اشاره کرد و گفت: وزارتخانه های صنعت و دفاع به عنوان بهره برداران این پروژه محسوب می شوند و سازمان توسعه منابع انرژی به عنوان مجری صنعتی و دانشگاه امیرکبیر به عنوان دانشگاه محوری این طرح کلان تعیین شده است.

جوانبخت ادامه داد: کمیته راهبری این طرح کلان در دانشگاه امیرکبیر تشکیل شده و تدوین سند ملی توسعه فناوری ذخیره سازهای انرژی الکتریکی در دستور کار این کمیته قرار گرفته است که تاکنون بیش از 70 درصد سند تکمیل شده است.

وی به جایگاه ذخیره سازهای انرژی اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که موسسه مک کنزی در حوزه مطالعات استراتژیک انجام داده است 12 تکنولوژی برتر تا سال 2025 بیشترین تاثیر را بر اقتصاد جهانی خواهند گذاشت که 2 مورد از این تکنولوژی ها در حوزه ذخیره سازهای انرژی است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گلوگاه ذخیره سازهای انرژی الکتریکی را توسعه خودروهای برقی و هیبریدی و شبکه های هوشمند عنوان کرد.

به گفته وی ذخیره سازهای انرژی های الکتریکی دارای کاربردهای متنوعی هستند که از شبکه های هوشمند برق smart grid، انرژی های پاک، صنعت هواپیمایی، ایستگاه های مخابراتی، برق پشتیبان صنعت، وسایل الکترونیکی، مترو تا پدافند غیر عامل را در برمی گیرد.

وی به نقشه راه خودروهای الکتریکی و هیبریدی که از سوی آژانس بین المللی انرژی ترسیم شده است، اشاره کرد و گفت: بر اساس این نقشه راه میزان گاز دی اکسید کربن تولیدی دنیا تا سال 2050 باید 50 درصد کاهش یابد و این در حالی است که تا آن زمان پیش بینی می شود که تعداد وسایل نقلیه در سراسر دنیا سه برابر شود.

جوانبخت یادآور شد: کشورهای چین، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، فرانسه، اسپانیا و آلمان سهم قابل ملاحظه ای از تولید خودروهای هیبریدی را تا افق 2020 تعیین کرده اند.

وی براساس تحقیقات اجرا شده، پیش بینی کرد تعداد خودروهای برقی دنیا از یک میلیون دستگاه فعلی در سال 2014 به هفت میلیون دستگاه خودرو تا سال 2020 افزایش یابد.

مجری طرح کلان باتری های لیتیومی، اقدام دولت یازدهم در حذف سود بازرگانی واردات خودروهای برقی و هیبریدی به کشور را اقدامی ارزنده توصیف کرد و گفت: خوشبختانه وزارتخانه های صنعت و ایجاد زیرساخت های لازم در این حوزه هستند.

وی تصریح کرد: بخش عمده ای از قیمت خودروهای برقی مربوط به باتری های آنها است و چنانچه با تولید انبوه مشکل قیمت باتری مرتفع شود زمینه توسعه تولید این خودروها فراهم خواهد شد.

جوانبخت ضمن مقایسه راندمان انرژی در خودروهای برقی و بنزینی افزود: راندمان انرژی برای خودروهای برقی حدود 25 درصد و برای خودروهای فعلی کمی بیش از 11 درصد است.

وی در عین حال تاکید کرد: بر اساس تخمین های صورت گرفته در صورت اضافه شدن 500 هزار خودروی برقی به مجموعه حمل و نقل کشور، تنها یک درصد به مصرف برق کشور اضافه خواهد شد.

نشست هم اندیشی طرح کلان ملی توسعه فناوری و تولید باتری های لیتیومی در کشور و فرهنگ سازی استفاده از خودرو برقی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار