کد خبر: ۴۳۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳:۱۲ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۳
یکی از مسائل اصلی که در تولید توان توسط واحد های پراکنده و بهبود پروفیل ولتاژ به در شبکه های توزیع مطرح است، انتخاب بهینه‏ ی محل و ظرفیت آنها جهت کاهش تلفات و بهبود پروفیل ولتاژ و جلوگیری از افزایش تلفات می‏باشد.

به گزارش "برق نيوز" یکی از مسائل اصلی که در تولید توان توسط واحد های پراکنده و بهبود پروفیل ولتاژ به در شبکه های توزیع مطرح است، انتخاب بهینه‏ ی محل و ظرفیت آنها جهت کاهش تلفات و بهبود پروفیل ولتاژ و جلوگیری از افزایش تلفات می‏باشد.

در این مقاله با در نطر گرفتن دو فاکتور مهم کاهش تلفات وافت ولتاژ در شبکه‏ های توزیع، با تعریف شاخص مکان وضرایب وزنی وتابع هدف جهت جایابی بهینه ی محل و ظرفیت واحدهای DG جهت كاهش تلفات و بهبود پروفیل ولتاژ به صورت همزمان ارائه گردیده و بر روی شبکه های33 و69 شینه شبیه‏ سازی شده است.

نتایج حاصله با نتایج حاصل از الگوریتم ژنتیک که روی همان شبکه‏ها اجراء شده مقایسه گرديده است. مقايسه نتايج، بیانگر آن است که نتایج به دست آمده از روش پیشنهادی به نتایج الگوریتم ژنتیک نزدیک بوده ولي روش پیشنهادی تعداد کمتری واحد DG را انتخاب كرده و نتایج قابل قبولی را ارائه می‏دهد.

در هر دو روش تلفات توان تا حدود 97 درصد کاهش و پروفیل ولتاژ نسبتا" حول یک پریونیت خطی شده است پراکنده را به صورت واحد تولید که به مصرف کننده در همان محل سرويس مي‌دهد، تعريف مي‌كند .

سازمان CIGRE توليد پراكنده را به صورت توليدي كه داراي مختصات زير باشد تعريف مي‌كند . به طور متمركز برنامه ريزي نشده باشد، انرژي را به صورت متمركز گسيل نكند، معمولاً به شبكه‌هاي توزيع متصل است و ظرفيت آن كمتر از 10-50 مگاوات می باشد.


در اين پژوهش نتايج زير حاصل گرديده است:

در اين مقاله به بررسي روشهاي متنوعي جهت رسيدن به يک روش بهينه سازي تحليلي که هم بتواند مساله را به سرعت به سمت جواب بهينه سوق دهد و هم داراي بار محاسباتي پايين بوده باشد، پرداخته شده است.

مراحل شبيه سازي روي سه شبکه 33، 69 شينه در محيط برنامه نويسي MATLAB پياده سازي و اجرا شد و الگوريتم هاي مذکور براي برآورده سازي قيود و رسيدن به مکان و ظرفيت بهينه DG مورد آزمايش قرار گرفتند. نتايج شبيه سازي ها قدرتمندي الگوريتم هاي پيشنهادي را در انتخاب نقطه بهينه و برآورده سازي قيود مساله نشان ميدهند.

کل نتيجه گيري حاصل از شبيه سازيهاي انجام شده به شرح زير ميباشند:

· عدم انتخاب بهينه سايز و مکان احداث DG ميتواند باعث افزايش تلفات در شبکه گردد.

· ضريب حساسيت درجه اول براساس خطي سازي معادله غيرخطي اصلي حول نقطه كاري اوليه ميباشد و به سوي تابعي كه داراي شيب بالاتر در شرايط اوليه باشد، جهتدار مي شود كه ممكن است به نقطه بهينه مطلق منجر نشود. لذا در روش ضريب حساسيت تلفات شيني که داراي بيشترين ضريب حساسيت مي باشد الزاما بهترين مکان احداث DG نبوده و بايستي مکان ديگري نيز مورد بررسي قرار گيرند.

· روش تحليلي پيشنهادي با احداث واحدهاي DG با ظرفيت پائينتر نسبت به روش ضريب حساسيت تلفات توانسته به نتايج قابل مقايسه اي دست يابد.

· روش کاهش تلفات و بهبود پروفيل ولتاژ توام به تمامي نواقصات دو روش قبلي پاسخگو بوده و روش مناسبي براي بهينه سازي مکان و سايز DG مي باشد.

· نوع ژنراتور به کار رفته در توليد توان و ضريب توان آن در تاثير منابع توليد پراکنده بر کاهش تلفات فيدر تاثير مي گذارد.

· تلفات و ماکزيمم انحرافات ولتاژ در يک فيدر با افزايش درصد تغذيه بارها توسط منابع توليد پراکنده تقريبا به صورت خطي کاهش مييابد.

· DG باعث کاهش تلفات خطوط در نتيجه باعث آزاد سازي ظرفيت سيستم توزيع از قبيل جريان فيدرها – خطوط و ترانسفورماتور شده و سرمايه گذاري را کاهش مي دهد.

· کاهش تلفات و بهبود پروفيل ولتاژ وابسته به محل و سايز قرارگيري DG و همچنين جايابي بهينه آن دارد .

· جايابي توليدات پراکنده مشابه جايابي بهنيه خازن ها براي کاهش تلفات است با اين تفاوت که خازن ها فقط بر روي توان راکتيو تأثير مي گذارند ولي DG علاوه بر توان راکتيو بر روي توان راکتيو نيز تأثير گذار است .

8- پيشنهادات

1. مي توان تابع هدف مساله (شاخص مکان) را به صورت ترکيبي از توابع براي کاهش تلفات، بهبود پروفيل ولتاژ و افزايش قابليت اطمينان و ... با اعمال ضرايب وزني براي هر کدام از عوامل انجام داد.

2. بررسي اثرات اتصال واحدهاي توليد پراکنده در سيستم هاي تجديد ساختار يافته

3. ارائه طرحي جامع براي فيدرهاي حاوي واحد DG

4. تعريف شاخص حد پايداري ­ولتاژ و بررسي تاثيراستفاده از DG درشبکه توزيع بر روي آن

5. به منظور بهينه سازي در بهره برداري از شبکه هاي توزيع، مي توان جايابي توليد پراکنده را همراه با تجهيزات و ادوات ديگر به صورت همزمان انجام داد.

6. با توجه به رويکرد اخير شرکت توانير مبني بر صرفه جويي در انرژي استفاده از واحدهاي DG از نوع CHP پيشنهاد ميگردد.

7. جايابي DG در شبکه­هاي توزيع و لحاظ نمودن مسايل مربوط به سوئيچينگ موتورها و ژنراتورها در شبکه توزيع با هدف پايداري فرکانسي شبکه توزيع

8. جايابي DG به منظور بالابردن قابليت اطمينان سيستم با لحاظ نمودن نقاط مانوري در شبکه توزيع

9. با توجه به اهداف پايان نامه احداث واحدهاي DG که قابليت تامين توان اکتيو و راکتيو همزمان را داشته باشند در شبکه هاي توزيع پيشنهاد ميگردد.

اين مقاله توسط  رئوف حسن پور و دكتر محسن كلانتر در پانزدهمين کنفرانس مهندسي برق ارائه شده است.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار