کد خبر: ۴۶۵۶
تاریخ انتشار : ۱۱:۰۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۳
گزارش آسوشیتدپرس از فناوری انرژی خورشیدی در ایران؛
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه شنبه گزارشی از پیشرفت های ایران در بهره برداری از فناوری انرژی های تجدیدپذیر و گسترش نیروگاه‌های خورشیدی منتشر کرد. در این گزارش از ایران به عنوان یکی از مستعدترین کشورهای جهان در تولید برق از خورشید نام برده شده است.
ایران یکی از مستعدترین کشورهای جهان در تولید برق از خورشید استبه گزارش برق نیوز؛‌ این خبرگزاری نوشت: سرزمین ایران به طور میانگین، هرسال 300 روز آفتابی دارد و این شرایط، ایران را به یکی از مستعدترین کشورهای جهان برای بهره برداری از انرژی خورشیدی تبدیل می کند. برهمین اساس، دولت حسن روحانی، بودجه توسعه انرژی خورشیدی را پنج برابر کرده است. استفاده از انرژی خورشیدی به جای انرژی های فسیلی نه تنها برای محیط زیست خوب است، بلکه در شرایط خاص، تداوم نیروی الکتریسیته در مناطق روستایی کشور را تضمین می کند.
 
از سوی دیگر، کاهش یارانه سوخت، استفاده از انرژی های پایدار را مهمتر از گذشته می کند و به دولت در ذخیرسازی بودجه برای رویارویی با تحریم های خارجی هم کمک بسزایی خواهد کرد.
 
سامان میرهادی، یک مقام ارشد دولتی در امور انرژی های خورشیدی می گوید: در ایران، تغییری بزرگ در حال رخ دادن است.
 
ایران، کشوری با بیش از 77 میلیون نفر جمعیت، دارای چهارمین ذخایر ثابت شده نفت و یکی از بزرگترین ذخایر گاز جهان است. با این حال، تولید و تصفیه نفت ایران در سال های اخیر کاهش یافته است.
 
در حالی که سال گذشته کل بودجه انرژی خورشیدی در ایران 12 میلیون دلار بود، امسال دولت روحانی 60 میلیون دلار برای این منظور اختصاص داده است. دولت به ویژه می خواهد بخش های روستایی کشور را زیر پوشش انرژی خورشیدی قرار دهد. به عنوان یک نمونه، روستای سیچانلو در 200 کیلومتری شمال غربی تهران، پیش از این برای تولید برق به گازوئیل متکی بود، اما اکنون به سلول های خورشیدی مجهز شده است.
 
سلول های خورشیدی روی سقف خانه روستاییان نصب شده و برقی که درون باتری های ویژه ذخیر می شود را می توان برای مصرف های خانگی به کار برد. حبیب الله کاکاوند، پدر یکی از خانواده های سیچانلو، روش کار این سلول های خورشیدی را به ما نشان داد.
 
کاکاوند می گوید: ما در گذشته از ژنراتورهای گازوئیلی برای تولید برق استفاده می کردیم. علاوه بر آلودگی هوا و سر و صدای زیاد، نگهداری از ژنراتورهای گازوئیلی هزینه های فراوانی داشت. اما دولت، انرژی خورشیدی را رایگان به ما داده است. این سلول ها چیزی مصرف نمی کنند و زندگی را برای ما آسانتر کرده اند.
 
مهری، همسر حبیب الله کاکاوند نیز در حالی که با استفاده از جارو برقی متصل به انرژی خورشیدی، مشغول گردروبی از فرش های ایرانی خانه شان بود، سخنان همسرش را تایید می کرد.
 
انرژی خورشیدی در ایران یکی از بحث های داغ روز است و تیرماه امسال یک گروه دانشجویی از ایران در رقابت های خودروهای خورشیدی در ایالات متحده آمریکا شرکت کرد.
 
ˈمیرهادیˈ می گوید دولت سلول های خورشیدی را در هزار محل، از جمله روی سقف مسجدها، مدرسه ها و سازمان های دولتی نصب کرده است.
 
جعفر محمدنژاد، یک مقام ارشد وزارت نیروی ایران، می گوید قوانینی که به تازگی تصویب شده و مشوق هایی که تعیین شده اند، سرمایه گذاران داخلی و خارجی را برای سرمایه گذاری در برنامه های مربوط به انرژی خورشیدی ترقیب خواهد کرد. وی نگفت هم اکنون چه میزان از انرژی مصرفی در ایران از راه سوخت های تجدیدپذیر تولید می شود، اما تاکید کرد که مقام های دولت انتظار دارند تا دو سال آینده، بتوانیم پنج هزار مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر تولید کنیم. هزینه گسترش این فناوری هم با استفاده از قبض های برق مشترکان تامین خواهد شد.
 
محمدنژاد ادامه داد ˈایران دارای منابع سرشار سوخت های فسیلی است؛ با این حال، کشور می خواهد روی انرژی های تجدیدپذیر تمرکز کند. این رویکرد، نشانه تغییر راهبرد در کشور است.ˈ
 
اگرچه هنوز در ایران به سوخت های فسیلی یارانه پرداخت می شود، اما افزایش بهای اینگونه سوخت ها و کاهش پیوسته بهای تجهیزات انرژی خورشیدی در خارج از ایران، بهره برداری از این انرژی نو را مقرون به صرفه می کند. با این همه، ایرانیان در این راه با چالش هایی نیز مواجهند.
 
یوسف آرمودلی، رییس سازمان انرژی های نو در ایران، می گوید ˈسخت تر از نصب سلول های خورشیدی این است که عادت مردم در استفاده از برق ارزان و غیرخورشیدی را تغییر دهیم.ˈ
 

منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار