کد خبر: ۴۷۰۰
تاریخ انتشار : ۱۴:۵۸ - ۱۶ تير ۱۳۹۳
مدیرعامل توانیر مطرح کرد:
مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه نباید به صادرات برق نگاه اقتصادی داشت و ممکن است از نظر وزارت نفت، صادرات برق اقتصادی نباشد، گفت: شرایط تولید و مصرف صنعت برق در یک شرایط مرزی قرار داردو باید مدیریت مصرف داشته‌ باشیم تا به مشکل بر نخوریم.
به گزارش برق نیوز، همایون حائری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه "وزارت نفت معتقد است که صادرات برق اقتصادی نیست" در جمع خبرنگاران، گفت: صادرات برق در اختیار بنده که مدیرعامل توانیر هستم، نیست و یک موضوع ملی است اما آن چیزی که مهم است نباید نگاه اقتصادی به آن کرد.
 
وی ادامه داد: ممکن است صادرات برق به کشورهای همسایه از دید وزارت نیرو و ما که برقی هستیم اقتصادی باشد اما شاید از نظر وزارت نفت به لحاظ تامین سوخت و قیمت آن اقتصادی نباشد.
 
حائری در پاسخ به این سئوال که آیا صادرات برق به کشورهای همسایه همچنان قرار است افزایش یابد، گفت: صادرات برق همانند سال گذشته است و با توجه به اینکه مقرر شد سالانه 8.8 میلیارد کیلووات ساعت برق صادر شود در 3 ماهه نخست سال جاری 2.5 میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر شده است.
 
وی با بیان اینکه سالانه از بابت صادرات برق یک میلیارد دلار عاید کشور می‌شود، گفت: به هر حال باید به صادرات برق به شکل ملی نگاه کرد.
 
به گفته وی، کشورهای همسایه پول برق خریداری شده از ایران را به خوبی و بدون هیچ مشکلی پرداخت می‌کنند.
 
مدیرعامل شرکت توانیر در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا صنعت برق نیز همانند وضعیت آب در شرایط بحرانی قرار دارد گفت: شرایط صنعت برق در حال حاضر در یک شرایط مرزی قرار دارد و اگر مدیریت مصرف اعمال نشود و مردم در مصرف برق صرفه‌جویی نکنند به مشکل بر می‌خوریم.
 
وی ادامه داد: مصرف انرژی در 3 ماهه اول سال 93 نشان می‌دهد که 8.6 درصد رشد داشته است و این آمار حاکی از این است که شرایط کنونی صنعت برق یک وضعیت خاص پیدا کرده  و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.
 
حائری تاکید کرد: در حال حاضر تولید برق بر روی خلاقیت کارشناسان برق اداره می‌شود که همین موضوع باعث شده تمام نیروگاه‌ها در مدار تولید باشند.
 
به گفته وی، در حال حاضر مصرف انرژی در کشور به ازای هر نفر 25 هزار و 400 کیلووات ساعت است که نسبت به کشورهای پیشرفته 3 برابر بالاتر است.
 
حائری در پاسخ به این سئوال که چه میزان به پیمانکاران و تولیدکنندگان صنعت برق بدهی دارید، گفت: برنامه امسال ما این است که بتوانیم پرداخت بدهی‌ها را به بخش خصوصی با جدیت و با اولویت دنبال کنیم.
 
وی افزود: تلاش ما این است که ابتدا بدهی‌ها را ثابت نگه داریم و سپس به مرور آن را کاهش دهیم.
 
وی در خصوص خاموشی‌های پراکنده در تهران گفت: 90 درصد خاموشی‌های پراکنده در تهران ناشی از گرمای شدید هوا، استمرار آن و افزایش مصرف برق بوده است.
 
وی افزود: مصرف برق در 8 تیرماه سال جاری در تهران نسبت به 8 تیرماه سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.
 
به گفته وی در 8 تیرماه سال جاری مصرف برق تهران 8 هزار و 620 مگاوات بوده و در 8 تیرماه سال گذشته 7 هزار و 240 مگاوات بوده است.
 
حائری درخصوص وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها از سوی وزارت نفت، گفت: سالانه در داخل کشور حدود 65 میلیارد متر مکعب سوخت معادل در نیروگاه‌های برق استفاده می‌شود پس وقتی نیاز است که سالانه 4 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برف کشور اضافه شود می‌بینیم که تامین سوخت نیز با مشکل مواجه می‌شود.
 
به گفته وی برای تامین 65 میلیارد متر مکعب سوخت معادل باید 55 میلیارد دلار هزینه کرد تا برق در نیروگاه‌ها تولید شود.
 
وی تاکید کرد: پس باید بر روی مدیریت تقاضای مصرف برق یک کار اساسی و اصولی شود.
 
وی ادامه داد: حساسیت وزیر نفت بر روی سوخت مایع نیز همین است که به هر حال قیمت جهانی سوخت مایع در بازارهای جهانی به شدت گران‌تر از گاز است و این همان دلیل کاهش تامین سوخت مایع نیروگاه‌های کشور است.
 
حائری اضافه کرد: در حال حاضر نسبت به سال گذشته میزان گازرسانی به نیروگاه‌ها بیشتر شده است بنابراین باید به دنبال راهکاری باشیم که سوخت مایع را کمتر مصرف کنیم چرا که سوخت مایع موجب آلودگی هوا می‌شود.
 
وی اظهار امیدواری کرد که در فصل زمستان مشکل تأمین سوخت نیروگاه‌ها را نداشته باشیم.
 
حائری در خصوص تعمیر و نگهداری نیروگاه‌ها گفت: شاهکاری که امسال در صنعت برق رخ داد این بود که تامین و نگهداری نیروگاه‌ها از شهریور ماه سال گذشته آغاز و حدود 81 هزار مگاوات تعمیر و نگهداری شد.
 
وی افزود: اگر الگوی مصرف برق و مدیریت تقاضا به خوبی انجام شود یک سوم نیروگاه‌های ساخته شده در کشور اضافه است.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار