کد خبر: ۴۸۶۲
تاریخ انتشار : ۱۱:۴۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۳
مدیر عامل سانا خبر داد،
مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) با بیان این‌که از اواخر سال گذشته نصب نیروگاه‌های خورشیدی در ادارات آغاز شده است گفت: تاکنون حدود هشت مگاوات قرارداد دراین زمینه منعقد شده است.

به گزارش "برق نيوز" یوسف آرمودلی درمورد دستور صادرشده مبنی بر لزوم استفاده از انرژی خورشیدی در ادارات، با اشاره به این‌که درحال حاضر در استان خراسان در شرکت‌های برق منطقه‌ای، شرکت‌های توزیع، شرکت‌های فوق توزیع، شرکت‌های گاز، نظام مهندسی و حتی سازمان بازرسی نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده است،‌ گفت: در چندین نقطه از تهران نیز این نیروگاه‌ها در حال نصب هستند.

وی ادامه داد: همچنین در استان اصفهان نیروگاه‌های خورشیدی در اداره‌ها نصب شده و این روند ادامه دارد؛ در تبریز نیز ظرفیت بزرگی از نیروگاه‌های خورشیدی در ادارات و شرکت‌ها نصب شده است.

مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) با اشاره به این‌که نصب نیروگاه‌های فتوولتائیک در شیراز در دست اقدام است گفت: با استفاده از عوارض 30 ریالی که به ازای هر کیلووات از مردم در شهرها گرفته می‌شود به تامین اعتبار این پروژه کمک شده و به گونه‌ای عمل می کنیم که 50 درصد اعتبار برای نصب سیستم‌های فتوولتائیک را ما می‌پردازیم و 50 درصد مابقی توسط اداره یا شرکت آورده می‌شود.

پیش از این رییس سازمان‌ انرژی‌های نو ایران (سانا) از تزریق 100 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه انرژی‌های نو از طریق عوارض دریافتی برق خبر داده بود و گفت که انتظار می‌رود تا یک ماه آینده اعتبار تخصیص یافته از خزانه وصول شود و مقرر شده است شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع سراسر کشور به صورت کمک بلاعوض را دریافت و سیستم‌های فتوولتاییک را نصب کنند.

یوسف آرمودلی در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: پس از تصویب اخذ عوارض برق 3 تومان به ازای هر کیلووات و تخصیص بخشی از آن به توسعه انرژی‌های نو، قرار شد شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع سیستم‌های فتوولتاییک در راستای فرهنگ سازی در ادارات دولتی، مدارس، مراکز فنی و حرفه‌ای و دبیرستان‌های فنی نصب کنند.

وی تصریح کرد:‌ حدود صد میلیارد تومان از اعتبار به دست آمده از محل عوارض برق به انرژی‌های نو تخصیص یافته و پس از دریافت براساس تفاهم نامه‌هایی که با ادارات و مدارس بسته می‌شود، بخشی از هزینه سیستم‌های فتوولتاییک از طریق اداره‌ها و مدارس و بخشی نیز از طریق شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع تامین می‌شود.

12 هزار مشترک یارانه خورشید می‌گیرند

مجری طرح‌های عوارض برق توانیر نیز پیش از این خبر داده بود که در سال گذشته از محل دریافت عوارض برق در مجموع هزار مشترک از طریق نصب پنل های فتوولتاییک برقدار شدند و انتظار می رود در سال جاری از محل همین عوارض، تسهیلات استفاده از انرژی خورشیدی به 12 هزار مشترک خانگی پرداخت شود.

به گزارش ایسنا مسعود خانی اظهار کرد: براساس قانون بودجه سال جاری، وزارت نیرو موظف است علاوه بر دریافت بهای برق به ازای هر کیلووات ساعت برق فروخته شده، مبلغ 30 ریال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان دریافت کند.

وی با تاکید بر این که براساس این برنامه ریزی، سهم هر کدام از شرکت‌ها و استان‌ها بر اساس پتانسیل استفاده از انرژی خورشیدی و شرایط استانی تعیین شده است، گفت: حداکثر تا سقف چهار هزار میلیارد ریال از محل دریافت 30 ریال عوارض برق، صرفاً بابت حمایت از توسعه و نگهداری شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک توسط شرکت توانیر هزینه می شود.

مجری طرح های عوارض برق توانیر ادامه داد: براساس دستورالعمل های تدوین شده ظرفیت پنل های خورشیدی برای مشترکان از یک کیلووات تا20 و 50 کیلووات می تواند متغیر باشد؛ در سال گذشته با توجه به زمان کمتر و نوپا بودن این قانون، تصمیم گرفته شد در راستای ترویج استفاده از انرژی های نو، پنل های فتوولتاییک برای مساجد و مدارس به صورت رایگان نصب شود که در این راستا صد درصد هزینه نصب سیستم های خورشیدی برای مساجد و مدارس از محل عوارض برق تامین شد.

خانی با بیان این که در سال گذشته از همین محل نیز، برای تعدادی از دستگاه های اجرایی، نیروگاه های خورشیدی فتوولتاییک نصب شد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته در مجموع 7.1 مگاوات نیروگاه خورشیدی در مجموع برای یکهزار مشترک که عمدتا مشترکان مربوط به مساجد، مدارس و دستگاه های اجرایی و اداره ها بودند، نصب شد.

مجری طرح های عوارض برق توانیر در مورد برنامه دفتر در سال جاری گفت: براساس برنامه تدوین شده در سال جاری، تصمیم برآن است که تا حد امکان نیروگاه های خورشیدی برای مشترکان خانگی نصب شود که درهمین راستا نصب نیروگاه خورشیدی برای 12 هزار مشترک نیز هدف‌گذاری شده است.

خانی تصریح کرد: براساس این برنامه ریزی، نیروگاه‌ها تا ظرفیت یک کیلووات برای مشترکان خانگی نصب خواهد شد و 50 درصد از هزینه آن نیز تا سقف 5.5 میلیون تومان از محل عوارض برق پرداخت می شود. مشترکان در این روش می توانند میزان برق اضافه مورد نیاز را از طریق شبکه سراسری تامین کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عوارض برق از مشترکان خانگی روستایی و چاههای کشاورزی دریافت نمی شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار