کد خبر: ۴۸۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳:۰۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۳
رئیس كمیته نفت، گاز و پتروشیمی مجلس؛
به گفته رئیس كمیته نفت، گاز و پتروشیمی كمیسیون انرژی مجلس بهتر است صادرات برق جایگزین گاز شده و در این زمینه سرمایه گذاری شود چرا كه راحت‌تر، به صرفه‌تر و امنیت بیشتری دارد. این اظهارات واکنشی دیگر بود به مخالفت بیژن زنگنه وزیر نفت با صادارت برق به جای گاز.
به گزارش "برق نیوز" نادر فریدونی؛ نماینده مردم فیروزآباد، قیر و کارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت شكایت گازی تركیه از ایران گفت: در حال حاضر تركیه تنها كشوری است كه ما گاز را طی قرارداد صادر می كنیم و برای كشورهای پاكستان، عمان و عراق نیز طرح های صادراتی داریم اما هنوز موفق به صادرات نشده ایم.
 
وی با بیان اینكه با تغییر خط لوله انتقال گاز به 56 اینچ می توانیم به اروپا هم صادرات گاز داشته باشیم، افزود: قراربود كه روزانه 30 میلیون متر مكعب گاز به تركیه صادر كنیم ولی تا كنون 10 میلیون متر مكعب در روز صادرات داشته ایم ضمن اینكه این كشور از روسیه هم گاز وارد می كند و اعلام كرده كه گاز ایران گران تر از روسیه است لذا شكایاتی را به مجامع بین المللی در زمینه گران فروشی مطرح كرده است.
 
ترکیه بدنبال گرفتن امتیاز از قرارداد گازی با ایران
 
رئیس كمیته نفت، گاز و پتروشیمی كمیسیون انرژی تصریح كرد: تركیه تا كنون 3 بار از ایران شكایت كرده و در صدد گرفتن امتیاز است در حالی كه قیمت گاز ایران ممكن است از گاز روسیه گرانتر باشد اما طبق قرارداد تنظیم شده و تركیه حق اعتراض ندارد.
 
صادرات گاز به عراق فعال میسر نیست
 
وی در خصوص صادرات گاز به عراق نیز اظهار داشت: صادرات گاز به عراق در حال مطالعه است و در حال حاضر روی شبكه انتقال كار می كنیم ضمن اینكه با توجه به شرایط سیاسی عراق فعلا این مسئله امكان پذیر نیست و تا زمانی كه این كشور به ثبات نرسد نمی توان تصمیم گیری كرد.
 
صادرات برق جایگزین گاز شود / صادرات برق امنیت بیشتری دارد
 
فریدونی با اشاره به اینكه صادرات برق به صرفه تر از سوخت مایع است، خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه صادرات برق امنیت بیشتری نسبت به صادرات گاز و سوخت مایع دارد بهتر است كه در این زمینه سرمایه گذاری شود چرا كه راحتتر، به صرفه تر و امنیت بیشتری دارد.
 
وی در خصوص میزان واردات بنزین نیز گفت: ما از سال 61 واردات بنزین داشته ایم یعنی بطور متوسط سالانه 6 میلیارد لیتر وارد كرده ایم اما هم اكنون از سال 83 تا 93 با توجه به جبران نیاز داخل از طریق افزایش تولیدات داخلی توسعه پالایشگاه ها و تولید بنزین در پتروشیمی ها میزان واردات كاهش یافت بطوری كه در سال های 92 و 93 این میزان به 5 میلیون لیتر در روز رسید.
 
واردات 58 میلیارد دلار بنزین در 10 سال گذشته
 
این عضو كمیسیون انرژی كل هزینه بنزین وارداتی طی 10 سال گذشته را 58 میلیارد دلار عنوان كرد.
 
وی همچنین گفت: در آخرین جلسه كمیسیون با وزیر نفت در خصوص آماده سازی فازهای 12،13، 15، 16، 17و 18 در آینده نزدیك و همچنین طرح های گازرسانی به 60 درصد از روستاها و شهر های باقیمانده از طریق بیع متقابل بحث و تبادل نظر شد.

منبع: ایلنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار