کد خبر: ۴۸۹۱
تاریخ انتشار : ۰۸:۲۲ - ۳۱ تير ۱۳۹۳
اقدام وزارت نفت خلاف سیاست‌های کلی نظام، اقتصاد مقاومتی و وزارت نیرو؛
سرنوشت اولین پروژه تولید برق از طریق گاز میدان فروز B در حالی به نتیجه جلسه مدیر این پروژه با مدیرعامل شرکت ملی نفت گره خورده که ظاهرا از اولویت‌های وزارت نفت در دولت یازدهم نیست و زنگنه اجرای آن در اولویت نمی‌داند. گفته می‌شود که وی موافق تبدیل گاز به برق نیست.
مخالفت دوباره بیژن زنگنه با تولید برق از گاز، برخلاف تاکید رهبر انقلاببه گزارش "برق نيوز" پروژه تولید برق از گاز که برای نخستین بار در کشور با تبلیغات بسیار و برای افزایش وزن ژئوپلیتیک کشور در منطقه، بیش از سه سال گذشته کلید خورده و قرار بود که با تبدیل گاز خام به برق، ارزش افزوده بسیاری را نصیب کشور کند، ظاهرا از اولویت‌های وزارت نفت در دولت یازدهم نیست و بیژن زنگنه، وزیر نفت اجرای آن در اولویت نمی‌داند و حتی گفته می‌شود که وی موافق تبدیل گاز به برق نیست.

در حالی شنیده می‌شود این پروژه تقریبا لغو شده که طی هفته های گذشته جلسه ای با حضور مدیر این پروژه برگزار شده و تصمیم‌گیری نهایی درباره وضعیت آن به جلسه مدیران پروژه با رکن الله جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت و عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا به عنوان شرکت پیمانکار موکول شده است.

از سوی دیگر معلق ماندن این پروژه در حالی صورت می گیرد، که بنا بود با اجرای آن به جای صادرات گاز خام، از گاز تولیدی در سطح خلیج فارس با نیروگاهی که توسط مپنا ایجاد می شود، برق تولید شود تا برق تولید شود و برق تولید شده نیز برای مصارف داخلی و همچنین صادرات به کار گرفته شود و آن طور که محمود زیرکچیان زاده، مدیرعامل وقت شرکت نفت فلات قاره اعلام کرده بود مشتریان نیز از بین کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان و ترکیه انتخاب می شدند.

این اقدامات وزارت نفت در حالی صورت می‌گیرد که یکی از اصول مهم در سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی ، که ازسوی رهبر انقلاب صادرشده است، جایگزینی صادرات برق به جای صادرات گاز تصریح شده است.

در اصول ابلاغی مقام معظم رهبری به صراحت ضمن تاکید بر لزوم مقابله با "ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز" و "افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز" آمده است: "افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه (براساس شاخص شدت مصرف انرژی) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع."


وقتی وزارت نفت، صادارت برق به جای گاز را قبول داشت


به گزارش برق‌نیوز، مخالفت زنگنه و تیم او با این اقدام در حالی صورت می گرد که در دولت قبل تفاهم‌نامه صادرات برق از گاز در آخرین روز فروردین ماه سال 90 با حضور حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بین شرکت نفت فلات قاره و شرکت مپنا امضا شده بود.

عباس علی‌آبادی، مدیرعامل مپنا که از حامیان جدی سیاست صادرات برق به جای گاز خام است، در زمان انعقاد قرارداد این پروژه تاکید کرده بود که این پروژه برای نخستین بار در کشور اجرایی خواهد شد و علاوه بر این‌که ارزش افزوده قابل‌توجهی به گاز خام تولیدی از میدان اضافه می‌کند، به عنوان یک اقدام عظیم ملی نقش مهمی در افزایش وزن ژئوپلیتیک کشور در منطقه خواهد داشت و این پروژه علاوه بر ارزش افزوده قابل توجهی که به‌جای صادرات گاز خام برای کشور ایجاد می‌کند، از لحاظ تولید آب برای مناطق تشنه جنوبی و اشتغال‌زایی در منطقه از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است.

وی همچنین اخیرا در گفت و گویی اعلام کرده که از نظر این شرکت همه چیز برای توسعه میدان فروز B آماده است، اما به دلیل تغییر اولویت‌های وزارت نفت ممکن است به جای توسعه فروز B روی توسعه فرزاد کار کنیم.

رئیس کمیته نفت مجلس و گازمجلس: صادارت برق به صرفه تر از سوخت مایع است


نادر فریدونی رئیس کمیته نفت و گاز و پتروشیمی مجلس شورای اسلامیبه گزارش برق نیوز، روز گذشته نیز نادر فریدونی؛ نماینده مردم فیروزآباد، قیر و کارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی و رئیس كمیته نفت، گاز و پتروشیمی كمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینكه صادرات برق به صرفه تر از سوخت مایع است، خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه صادرات برق امنیت بیشتری نسبت به صادرات گاز و سوخت مایع دارد بهتر است كه در این زمینه سرمایه گذاری شود چرا كه راحتتر، به صرفه تر و امنیت بیشتری دارد.
 
وی در خصوص میزان واردات بنزین نیز گفت: ما از سال 61 واردات بنزین داشته ایم یعنی بطور متوسط سالانه 6 میلیارد لیتر وارد كرده ایم اما هم اكنون از سال 83 تا 93 با توجه به جبران نیاز داخل از طریق افزایش تولیدات داخلی توسعه پالایشگاه ها و تولید بنزین در پتروشیمی ها میزان واردات كاهش یافت بطوری كه در سال های 92 و 93 این میزان به 5 میلیون لیتر در روز رسید.

مخالفت رئیس کمیته برق مجلس با اقدام نسنجیده وزارت نفت


به گزارش برق نیوز، پیش از این نیز دکتر حسین امیری خامکانی رئیس کمیته برق کمیسون انرژی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه گفته بود: یکی از مهمترین اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی ایجاد اشتغال است که این مهم در گرو گسترش این زیر ساخت ها است که هم منجر به تولید بیشتر می‌شود و هم به نفع صادرات است‌. چون صادرات باید به سمت فراورده هایی برود که ارزش افزوده بیشتری داشته باشند و ما صرفا خام فروشی نکرده باشیم، که برق یکی از فرآورده‌های است که این نیاز ما را تامین می کند و می توانیم برق را به کشور های همسایه صادر کنیم.

امیری خامکانی رئیس کمیته برق مجلس شورای اسلامییوی در ادامه بیان کرده بود که ما در تولید و صادرات برق مزیت های زیادی در کشور داریم که به عنوان مثال می توانیم به عسلویه اشاره کنیم که در آن منطه هم گاز و هم آب موجود است‌. منطقی به نظر می رسد که به جای فروش گاز‌، از آن در تولید برق استفاده کنیم و ارزش افزوده ی بیشتری از این طریق ایجاد کنیم و سپس آن را به کشورهای همسایه صادر کنیم‌.

رئیبس کمیته برق مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: این اتفاق که البته نیاز به کمک از سمت دولت دارد علاه بر مزایای صادراتی آن باعث ارتباط بین کشورها شده و می توانیم به کشورهایی که نیاز به برق ما دارند برق فروخته و نیازهای دیگری مثل تامین آب شرب مورد نیاز بعضی مناطق را از آن کشورها تامین کنیم. این امر منجر به افزایش قدرت چانه‌زنی ما در منطقه نیز خواهد شد و اتفاق خوبی برای کشور ما خواهد بود.

زنگنه: توسعه صادارت برق اشتباه است/ با این کار رقیب خودمان می شویم!


به گزارش برق نیوز، لازم به یادآوری است که مهندس زنگنه چند ماه قبل در کمیسیون انرژی با تاکید بر تغییر رویه وزارت نفت بر لزوم توجه به صادرات گاز تصریح کرده و گفته بود که نباید کاری کنیم که با صادرات برق، رقیب خودمان شویم!

وی در ادامه نیز اظهار کرد در حال حاضر هر متر مکعب گاز ۴۵ سنت صادر می شود، در حالی که هر متر مکعب گاز به ۵،۸ کیلووات ساعت برق تبدیل می شود و در این شرایط به جای درآمد ۴۵ سنت، این گاز به قیمت ۲۰ سنت به بخش برق داده می شود.

وزیر نفت در تاکید صحبت های خود بیان داشت در سالهای اخیر سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار گاز و نفت مصرف و تبدیل به برق شده که درآمد صادرات برق ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که باید به این موارد توجه شود.

معاون وزیر نفت: سود صادرات برق کمتر از گاز است!

البته مخالفت وزرات نفتی‌ها با تبدیل گاز به برق به همین جا ختم نشد و حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت با اشاره به انتقاد وزیر مبنی بر تحویل گاز گران به نیروگاه‌ها و در مقابل ارزان فروشی برق گفته بود: نیروگاه‌ها باید آنقدر بهره ور باشند که اگر برنامه صادرات برق دارند هم تولید خوبی داشته باشند و هم قیمت برق صادراتی بهای گاز مصرفی را جبران کند و ارزش افزوده داشته باشند.

چیت‌چیان: ارزان فروشی در صادرات برق نداریم

مهندس چیت چیان وزیر نیرو نیز پس از انتقاد وزیر نفت از تحویل گاز و سوخت مایع گران به نیروگاه‌ها و ارزان فروشی برق توسط وزارت نیرو به کشورهای همسایه، با رد هرگونه ارزان فروشی و یا صادرات برق نیروگاه‌های حرارتی، تاکید کرده بود: سال گذشته برق نیروگاه‌های برقآبی صادر شده است.

در همین راستا نیز وزیر نیرو در سخنانی ابراز داشت: باید تلاش کنیم تا همگام با جهان در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گام برداریم. در ایران که سلطه تفکر نفتی بر آن حاکم است، استفاده از انرژی های نو موجب حفظ ذخایر ارزشمند انرژی های فسیلی برای نسل های آینده است.

پس از وزیر نیرو فلاحتیان معاون وزیر نیرو با یادآوری اینکه سال گذشته کل برق صادراتی ایران به کشورهای همسایه از محل تولید انرژی الکتریکی در سدها و نیروگاه‌های برقآبی بوده است، بیان کرده بود برای صادرات برق هیچگونه گاز طبیعی و یا فرآورده نفتی مورد استفاده نشده است. معاون وزیر نیرو همچنین هر گونه ارزان فروشی برق توسط وزارت نیرو به کشورهای همسایه را رد کرد.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
5
1
چرا هیچ کس جلوی وزارت نفت و زنگنه را نمیگیرد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
4
1
به جای فرجی دانا باید زنگنه را استیضاح کرد
محمد عظیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
1
4
زنگنه یکی از لایق ترین وزرای دولت است
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار