کد خبر: ۴۹۳۰
تاریخ انتشار : ۱۱:۱۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۳
وزير نيرو مي گويد؛ لطفا 20 درصد در مصرف برق و آب صرفه جويي کنيد! مردم شريف ما گويي که اشتباه شنيده اند، 30 درصد مصرف را افزايش مي دهند!
ما ايرانيان عادت هاي خوب بسياري داريم از جمله دينداري، وطن پرستي، هنر دوستي، علم آموزي و البته مهمان نوازي.

اما در برابر اين همه حسن که داريم چه بسا برخي اخلاق ها و رفتارهاي نادرست نيز در وجود برخي از ما نهادينه شده است که البته به آن نيز مي باليم.

اسراف يکي از صفت هاي ناپسندي است که متاسفانه سال هاست گريبان ما را گرفته و ول هم نمي کند.

تا چندي پيش فکر مي کرديم اين صفت با اطلاع رساني يا به قول دوستان با فرهنگ سازي مرتفع مي گردد ولي گويي که فرهنگ نيز از اين بي فرهنگي ما، به سطوح آمده و عطاي با فرهنگ کردن ما را به لقايش بخشيده است.

در چند سال گذشته چه بسيار مديراني که در بخش هاي مختلف توليد انرژي به قصد فرهنگ سازي و اطلاع رساني با انواع و اقسام مصاحبه هاي خود از جان مايه گذاشتند اما انگار نه انگار که اين همه فرهنگ سازي که در اين مصاحبه ها توليد مي شود از براي من و شماست!

در روزهاي ابتدايي پاييز 93 بود که مديران برق و آب با تمام توان و با کمک رسانه ها از مردم شريف ايران خواستند که «لطفا در مصرف برق و آب صرفه جويي کنيد».

اول آبان ماه 92؛
حجم آب سدهاي استان به مرز خطر رسيد
محمد پرورش مدير عامل آبفاي استان تهران در ديدار با خبرنگاران گفت: وضعيت آب پشت سدهاي تامين کننده آب شرب تهران به وضعيت هشدار رسيده است و در صورت ادامه مصرف به ميزان فعلي، چاره اي جز شروع قطعي آب به صورت منطقه اي نخواهد بود.

پرورش با اعلام اين خبر که حجم آب در برخي از سدهاي استان تهران به کمتر از 20 ميليون متر مکعب رسيده است، گفت: برخي از مردم فکر مي کنند اگر امروز باران ببارد، مشکل آبي استان حل خواهد شد که اين طور نيست.

وي کسري آب تهران را 50 ميليون متر مکعب اعلام کرد و افزود: اگر مردم به مصرف بي رويه خود ادامه دهند بايد در انتظار ورود آبي با رنگ و طعم متفاوت به منازل خود باشند که علتش کاهش شديد حجم آب سدها است.

اين اخطارها و هشدار ها تنها توسط آب و فاضلاب تهران بيان نمي شد و شرکت آب منطقه ايي که مديريت سدها و منابع آب را بر عهده دارد، کم کم نگران شد.

4 آبان 92؛
ذخاير سدها به مرحله هشدار رسيده است
خسرو ارتقايي مدير عامل شرکت آب منطقه اي تهران در جمع خبرنگاران گفت: از ابتداي مهرماه سال جاري که آغاز سال آبي 92 – 93 است تا امروز در حوزه استان تهران بارندگي نداشتيم، در حالي که در مدت مشابه سال گذشته 9 ميلي متر بارندگي و به طور متوسط در 45 سال گذشته در اين مدت 45 ميليمتر بارندگي داشته ايم.

مديرعامل شرکت آب منطقه اي تهران با بيان اينکه اين مسئله موجب شده ذخاير سدها به شدت کاهش يابد، گفت: هم اکنون سد اميرکبير 115 ميليون مترمکعب، سد لتيان 27 ميليون مترمکعب، سد لار 45 ميليون مترمکعب، سد طالقان 153 ميليون مترمکعب و سد ماملو 111 ميليون مترمکعب ذخيره آبي دارند اما استفاده از ذخيره آبي سد ماملو با توجه به اينکه هنوز تصفيه خانه هفتم تهران به بهره برداري نرسيده قابل استفاده در شبکه شرب استان نيست.

اين مقام مسؤول با بيان اينکه در بدترين شرايط ذخاير آبي در يک دهه اخير هستيم، تصريح کرد: با فرض اينکه در ادامه سال آبي 92 - 93 نيز وضعيت بارندگي نرمال باشد، کسري ذخاير سدهاي تهران برطرف نخواهد شد.

اما مشکل کمبود منابع آب تنها به استان تهران محدود نبود و به علت اقليم گرم و خشک کشور، بسياري از نقاط کشور با همين مشکل روبه رو هستند.

17 دي 92؛
بيش از 500 شهر در آستانه بحران آب
مديرعامل شرکت مادر تخصصي آب و فاضلاب کشور در مورد کمبود منابع آبي گفت: 511 شهر در آستانه تنش آبي قرار دارند که نشان از حساس بودن وضعيت آبي درکشور دارد.
آش اسراف و کمبود منابع آبي آنقدر شور شد که نمايندگان مجلس را نيز به صحنه کشاند.
تا زمان ورود به بحران آبي تنها 13 سال باقي مانده است

محمد رضا تابش با اشاره به برنامه ي ششم توسعه و تغييرات احتمالي در آن افزود: اگر وضعيت فعلي در برنامه ي ششم هم ادامه پيدا کند تمدن ايراني ظرف 30 سال آينده با چالش روبه رو خواهد شد.

نماينده ي مردم اردکان در مجلس با اشاره به استان يزد و الگوي کشت غرق آبي در اين منطقه گفت: متاسفانه الگوي کشت ما مناسب نيست و بايد باور کنيم در مرحله تنش آبي قرارداشته و در 13 سال آينده با بحران مايع حيات رو به رو خواهيم شد.

وي افزود: براي رهايي از مرحله تنش آبي به 25 ميليارد متر مکعب آب نياز داريم که با برنامه ريزي مي توانيم 8 درصد آن را از آبخيزداري و 15 درصد ديگر را نيز با افزايش راندمان کشاورزي تحقق ببخشيم اما اين مهم نياز به يک همت عمومي دارد.

متاسفانه اوضاع و احوال منابع آبي کشور به قدري خراب است که شايد در ذهن هيچ شهروندي در سرزمين پارس نگنجد اما؛ اين يک واقعيت انکار ناپذير است.

از اين قبيل مصاحبه ها و هشدارها بسيار است اما گوش شنوايي براي ما مردم باقي نمانده يا اگر مانده است خود را به ... زده ايم.

در ابتداي گزارش گفتيم که اسراف يکي از نقاط ضعف برخي از ايرانيان است اما به مورد فوق، انجام وارونه کارها را نيز اضافه کنيد.

بدين معني که اگر به يک ايراني شريف بفرماييد که فلان کار را انجام نده؛ با کمال آرامش و تنها از روي لج بازي؛ کرده خود را 2 تا 3برابر مي کند.

در اين سال ها هر چقدر مسؤولان دولتي از صرفه جويي حرف زدند، برخي از ما مردم به جاي عمل به اين آموزه ديني و ملي، بيشتر اسراف کرديم.

وزير نيرو مي گويد؛ لطفا 20 درصد در مصرف برق و آب صرفه جويي کنيد! مردم شريف ما گويي که اشتباه شنيده اند، 30 درصد مصرف را افزايش مي دهند!

معاون وزير نيرو مي گويد؛ آب پشت سدها به شرايط بحراني رسيده است و نياز به صرفه جويي داريم. گويي که باز هم درست متوجه اين هشدار نشده ايم و اينطور شنيده ايم که: ميزان آب پشت سدها بسيار مناسب است و در حال سر ريز شدن است! لطفا مردم بزرگوار براي اينکه در شهرها سيل جاري نشود؛ اسراف کنيد!

رييس جمهور، معاون اول، نماينده مجلس، شخصيت هاي مذهبي، شخصيت هاي هنري و ورزشي و ...همه و همه در مورد لزوم صرفه جويي حرف مي زنند اما کو گوش شنوا؟!

نگارنده از آنجايي که خود نيز جزو مردم سرزمين پارس بوده و شرايط و روحيات ايرانيان را خوب درک مي کند! يک پيشنهاد براي مسؤولان و متوليان بخش آب و برق کشور دارد.
لطفا به جاي استفاده از کلماتي که بيان کننده اين موضوع است که مردم صرفه جويي کنند، از کلمات متضاد استفاده کنيد!

يعني نفرماييد که لطفا کم مصرف کنيد، چون تاريخ نشان داده است که جواب عکس خواهيد گرفت. به جاي اين جمله بفرماييد: لطفا در مصرف آب و برق؛ راحت باشد! اسراف کنيد! آب متعلق به شماست! اساسا به کسي چه مربوط که شما چقدر مصرف مي کنيد! خوب شما پولش را مي دهيد؛ بنابراين آزاديد تا اسراف کنيد...!

اين جملات مي تواند کار ساز باشد چون با شنيدن اين جملات مردم به فکر مي افتند که:
1) احتمالا قرار است پول يارانه را در قبض هاي آب و برق از ما بگيرند!
2) پول ندارند حقوق بدهند؛ مي خواهند ما بيشتر مصرف کنيم تا خزانه پر شود!
3) احتمالا باز يک نفري از اين زيردستان، 3 هزار ميلياردي به جيب زده و مي خواهند از جيب ما جبران کنند!
4) و...!
اين روحيه اشتباه شنيدن و بر عکس عمل کردن، به شما کمک خواهد کرد تا به جاي 20 درصد صرفه جويي با مديريت مصرف 80 درصدي مواجه شويد!
بنابراين خبرنگار موج براي مديران و متوليان آب و برق کشور تيترهاي زير را پيشنهاد مي کند:
1) وزير محترم نيرو: آنقدر آب در پشت سدها داريم که کلافه شديم!
2) قائم مقام وزير نيرو: مردم حتي به صرفه جويي يک درصدي هم فکر نکنند!
3) معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي: اگر در مصرف برق اسراف نکنيد؛ مجبوريم به صورت رايگان صادرش کنيم!
4) معاون وزير در امور آب و آبفا؛ به علت افزايش آب هاي سطحي؛ استعفاء مي دهم!
5) معاون وزير در امور اقتصادي؛ بودجه وزارت کم است، مردم با اسراف به خزانه کمک کنند!
6) مدير عامل آبفاي کشور؛ 85 درصد مساحت کشور را آب فرا گرفته است!
7) مدير عامل شرکت آب منطقه اي خبر داد؛ فروش آب به کشورهاي عربي به علت عدم استقبال مردم از آب!
8) مدير عامل آبفاي تهران: به علت پر آبي؛ مخازن سرريز شده اند!
9) نمايندگان مجلس؛ استيضاح وزير نيرو به علت افزايش منابع آب و احيا درياچه اروميه!
10) استاندار اصفهان؛ اولين کشتي کانتينر بر در سواحل زاينده رود پهلو گرفت!
11) و دسته آخر هم ما رسانه ها تيتر ميزنيم که: همه چي آرام است!
شايد برخي از اين تيتر ها به قول بزرگواري به تخيل شبيه باشد، اما چه بسا با همين تخيلات بتوان جلوي اسراف در نعمات خدا را گرفت.

وقتي مردم يک کشور مسلمان ارزشي براي يکي از بهترين و با ارزشترين نعمات خدا قائل نيستند؛ بايد تعجب کرد که غربي هاي نامسلمان در کنار بطري آب معدني خود يک جمله از بزرگوارترين مخلوقات خدا( پيامبر اسلام) را حک مي کنند و جالب اينکه مردم آن کشورها نيز به خوبي به آن جمله عمل...!

اين گزارش با تمام حرف هايي که در اين يک سال زديم فرق داشت زيرا ديگر با التماس از مردم نخواستيم که مصرف را مديريت کنند؛ بلکه با کمي تخيل و تغيير سبک، سعي کرديم که بگوييم بي خود نيست که ايرانيان قديم براي برخي افراد اين مثل را مي زدند که: « نرود ميخ آهني بر سنگ».

لطفا بياييد و از امروز نقش خود در زندگي را تغيير داده و سنگ نباشيم.
منبع: موج
برچسب ها: برق ، بحران برق ، مصرف برق
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار