کد خبر: ۵۲۱۶
تاریخ انتشار : ۱۱:۴۹ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی خبر داد:
مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور از رکوردشکنی این نیروگاه‌ها در تامین برق تابستان امسال خبر داد. وی گفت: در این روز، 8170 مگاوات ظرفیت تولیدشده همزمان نیروگاه‌های برق‌آبی در پیک روز رقم خورد.

به گزارش "برق نيوز" فربد استیری با اشاره به رکوردشکنی واحدهای برق‌آبی از منظر توان تولیدشده در پنجم مردادماه امسال، گفت: در این روز، 8170 مگاوات ظرفیت تولیدشده همزمان نیروگاه‌های برق‌آبی در پیک روز رقم خورده که این تولید در سال گذشته در روز دوم مردادماه به میزان 7500 مگاوات بوده است.

 
وی افزود: همچنین از منظر تولید انرژی، حداکثر انرژی تولید شده توسط واحدهای برق‌آبی مربوط به 21 خردادماه امسال به میزان 111500 مگاوات ساعت بوده که این رقم در سال گذشته مربوط به دوم مردادماه به میزان 100000 مگاوات ساعت بوده است.
 
وی از پیش‌بینی 14 میلیارد کیلووات ساعت تولید انرژی نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در طول سال 1393 خبر داد و اظهار داشت: از ابتدای امسال تا 19 مردادماه، 7.7 میلیارد کیلووات ساعت انرژی توسط نیروگاه‌های برق‌آبی تولید شده است که درمقایسه با برنامه 14 درصد و در قیاس با مدت مشابه سال گذشته هفت درصد رشد را نشان می‌دهد.
 
به‌گفته مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور، در زمان حاضر میزان پتانسیل بالقوه و بالفعل نیروگاه‌های برق‌آبی کشور براساس آخرین وضعیت و استعلام‌های صورت گرفته 32832 مگاوات است که این میزان شامل 10529 مگاوات ظرفیت در دست بهره‌برداری، 5803 مگاوات ظرفیت در دست اجرا و 16500 مگاوات ظرفیت در دست مطالعه است.
 
وی با اشاره به سهم 15 درصدی نیروگاه‌های برق‌آبی از مجموع ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی کشور، نقش واحدهای برق‌آبی را در شبکه برق کشور بسیار حیاتی دانست و گفت: بخش عمده نیروگاه‌های برق‌آبی در دست بهره‌برداری در حوضه کارون بزرگ است که تاکنون 8520 مگاوات ظرفیت برق‌آبی در این حوضه نصب شده است و با توجه به زنجیره‌ای بودن سدها در حوضه مذکور، آب رهاسازی‌ شده در چندین مرحله جهت تولید انرژی استفاده می‌شود.
 
استیری با بیان اینکه اولویت نخست در اغلب سدها تامین آب موردنیاز پایین‌دست است، گفت: میزان انرژی قابل‌تولید براساس آب موردنیاز در طول سال آبی و به تفکیک ماه ازطریق مدل‌های بهره‌برداری از مخازن برآورد و برای اجرا به شرکت‌های ذیربط ابلاغ می‌شود که در سال آبی جاری در حوضه کارون بزرگ دو سد گتوند و دز تنظیم آب خروجی موردنیاز پایین‌دست حوضه مذکور را مطابق برنامه برعهده داشته‌اند.
 
وی درمورد بحران آب در کشور و تاثیر آن بر عملکرد نیروگاه‌های برق‌آبی، گفت: طی سال‌های اخیر و با توجه به کمبود آب و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته جهت رسیدن تراز سدها به رقوم موردنظر در پایان سال آبی، نیروگاه‌های برق‌آبی باوجود کمبود نقدینگی جهت انجام پروژه‌های بهینه‌سازی، علاج‌بخشی و شارژ انبار قطعه‌های یدکی و خرید تجهیزات اصلی، با حداکثر توان در خدمت شبکه برق بوده و ضمن تولید انرژی مستمر فراتر از برنامه و نیز تامین ظرفیت همزمان قابل‌اطمینان، در راستای ارایه خدمات جانبی نظیر کنترل فرکانس و ولتاژ خدمات قابل‌توجهی به شبکه برق کشور ارایه کرده‌اند. 
منبع: فارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار