کد خبر: ۵۲۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹:۴۰ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۳
مدیر روابط عمومی بورس به برق نیوز خبر داد:
مهندس محمد ملاکی و دکتر داود منظور به هیأت مدیره بورس انرژی وارد شدند تا صنعت برق دارای دو نماینده در بورس انرژی ایران شود. مهندس ملاکی بعنوان نماینده کارگزاری خبرگان سهام و دکتر منظور بعنوان نماینده شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان اضافه شده‌اند.
ورود مدیران برقی‌ به هیأت‌مدیره بورس‌انرژی/ مهندس ملاکی رئیس هیأت‌مدیره شدبه گزارش "برق نيوز"  تیر ماه 93 مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده بورس انرژی ایران برگزار شد و اعضای جدید هیأت مدیره آن انتخاب شدند. بر اساس رای گیری صورت گرفته سهامداران نسبت به انتخاب اعضای جدید هیأت مدیره تصمیم‌گیری کردند. طبق نظر اعضا، سرمایه‌‌‌گذاری تدبیر، تأمین سرمایه نوین، سرمایه‌گذاری بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، کانون کارگزاران، نفت و گاز پارسیان، گروه مالی ملت و کارگزاری خبرگان سهام به عنوان هفت عضو اصلی هیأت مدیره بورس انرژی انتخاب شدند.همچنین سرمایه‌گذاری ایران و ماه‌تاب گستر به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند.

برق هیچ سهمی در انتخابات هیأت مدیره بورس انرژی نداشت

در هیأت مدیره انتخابی جدید هیچ نماینده ای از صنعت برق وجود نداشت و این اتفاق برای صنعت برق که بخش قابل توجهی از معاملات بورس انرژی به معاملات برق مربوط می شد ناکامی بزرگی به حساب می آمد. نبود هیچ نماینده ای از صنعت برق در هیأت مدیره بورس انرژی ایران اتفاق ناخوشایندی بود که عوامل مختلفی داشت و بررسی آن نیز می تواند راهگشای آینده باشد.

علیرغم اینکه در دور قبل هیأت مدیره حضوری مثبت و تاثیرگذار در بورس انرژی داشتیم اما نتوانستیم با هماهنگی و برنامه ریزی عضوی در هیأت مدیره انتخابی داشته باشیم.

رایزنی برای اضافه کردن نمایندگان صنعت برق به بورس انرژی

پس از انتخابات وعدم حضور نماینده رسمی از صنعت برق در هیأت مدیره بورس انرژی، رایزنی های مختلفی انجام شد تا بتوانند از طریق اعضای حقوقی نماینده ای از صنعت برق نیز در جمع هیأت مدیره حضور یابد و این خلاء پر شود. یکی از راهکارهای درنظر گرفته شده معرفی چهره های شاخص صنعت برق به نمایندگی از شرکت های سرمایه گذاری و حقوقی بورس انرژی بود.

به گزارش "برق نيوز"  سرانجام آقای مهندس محمد ملاکی و دکتر داود منظور هم به هیأت مدیره بورس انرژی وارد شدند تا صنعت برق هم دارای دو نماینده در بورس انرژی ایران باشد. مهندس ملاکی بعنوان نماینده کارگزاری خبرگان سهام و دکتر منظور (معاون هماهنگي مالي و پشتيباني توانيرو قائم مقام مديرعامل) بعنوان نماینده شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان وارد هیأت مدیره شده اند.

محمد ملاکی رئیس هیأت مدیره بورس انرژی شد

در جلسه امروز هیأت مدیره شرکت، محمد ملاکی به عنوان رئیس هیأت مدیره و سید حسین حسینی نائب رئیس هیأت مدیره بورس انرژی ایران انتخاب شدند. با انتخاب مهندس ملاکی بعنوان رئیس هیأت مدیره می توان امیدوار بود شرایط روبه رشد برق در بورس انرژی ادامه یابد و شاهد راه اندازی کامل بازار برق و انجام معاملات بازار برق در فضایی سالم باشیم.

همچنین در جلسه امروز اعضای جدید هیأت مدیره بورس انرژی ایران، سیدعلی حسینی را برای یک دوره 2 ساله به عنوان مدیرعامل در سمت خود ابقا کردند.

اعضای هیأت مدیره بورس انرژی، ولی نادی قمی نماینده شرکت تأمین سرمایه نوین، غلامحسین نوذری(وزیر اسبق نفت) نماینده تدبیر، مجید شیخانی نماینده صندوق بازنشستگی صنعت نفت، داود منظور نماینده شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان، شاهین چراغی نماینده کانون کارگزاران، سید حسین حسینی گروه مالی ملت و محمد ملاکی نماینده کارگزاری خبرگان سهام پیش از این انتخاب شده بودند.

محمد ملاکی معاون اسبق وزارت نیرو، مدیرعامل توانیر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گازایران بوده است که هم اکنون نیز مدیرعامل شرکت آرین ماه تاب گستر هستند. ایشان در دوره قبلی بورس انرژی عضو هیأت مدیره بودند اما در انتخابات هیأت مدیره جدید بعنوان عضو علی البدل انتخاب شدند.

شروع معاملات برق در بورس انرژی

بورس انرژی کمتر از دو سال است که میزبان معاملات برق شده است. با راه اندازی بازار برق نیاز به انجام معاملات برقی و فروش برق تولید شده نیروگاه ها بود. بورس انرژی بعنوان جایگاهی برای این داد و ستد برقی انتخاب شد و مورد استقبال صنعت برق نیز قرار گرفت.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار قبلا در نشستی مشترک با وزیر نیرو به راهکارهای توسعه صنعت برق در بستر بازار سرمایه پرداخته و گفته بود: بازار سرمایه با تأمین مالی شرکت‌ها و زیر مجموعه‌های وزارت نیرو از طریق انتشار اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اسناد خزانه اسلامی می تواند کمبود نقدینگی در این صنعت را برطرف کند.

بورس انرژی می‌تواند ارائه دهنده سیگنال‌های صحیح جهت سرمایه‌گذاری در صنعت برق باشد علاوه بر این، زمینه تسریع در امکان برقراری انشعاب مشترکان صنعتی و غیر صنعتی جدید از طریق انجام معاملات گواهی ظرفیت فراهم می‌شود. بورس انرژی زمینه‌ای برای واقعی شدن قیمت برق است و می تواند برکات زیادی برای مردم و کشور به همراه بیاورد که یکی از بهترین مکان‌ها برای ساماندهی اقتصاد برق، استفاده از ابزار بورس است.

گسترش معاملات برق در بورس انرژی

به گزارش "برق نيوز"  حسینی چند ماه قبل به یکی از دغدغه های صنعت برق و تولیدکنندگان اشاره کرده و گفته بود در حوزه بازار برق برنامه های دیگری از جمله معاملات مستقیم و بدون واسطه بین مصرف کنندگان بزرگ و تولید کنندگان بزرگ را در برنامه داریم، معاملات گواهی ظرفیت تولید برق از دیگر برنامه های بورس انرژی است که امکان می دهد سرمایه گذاران از ابتدا به فکر تولید برق باشند و تولید کنندگان برق با اطمنیان خاطر برق تولید کرده و مطمئن باشند که مشتری دارند که این موضوع تا پایان سال پیگیری و عملیاتی می شود.

از سال 1385 موضوع راه‌اندازی بورس انرژی مطرح و جلسات متعددی برای راه‌اندازی این بورس برگزار شد که در نهایت در سال 1390 شورای عالی بورس مجوز راه‌اندازی بورس انرژی را صادر کرد. طی شش سال گذشته زحمات زیادی در بورس و وزارت نیرو کشیده شد تا این‌که در نیمه‌ی دوم سال 1390 پذیره‌نویسی این بورس آغاز و با استقبال گسترده سهامداران مواجه شد.

علی‌رغم این دشواری‌ها در اواخر سال 1391 معاملات بورس انرژی آغاز شد و در سال 1392 ادامه پیدا کرد و در ادامه‌ی زیرساخت‌ها این بورس باید وارد مقررات وزارت نیرو می‌شد که در این راستا دستور‌العمل‌های صادرات برق، گواهی ظرفیت، امکان معامله برق توسط نیروگاه‌ها و بسیاری از آیین‌نامه‌های دیگر در سال 1392 تاسیس شد و در حال حاضر بستر مقرراتی مناسبی برای معاملات برق در بورس انرژی ایجاد شده است.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
1
0
مهندس ملاکی از افراد بسیار خبره صنعت برق هستند. با حضور او در بورس انرژی باید به اینده امیدوار بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
0
1
وضعیت بورس انرژی مطلوب نست و عملا در رسانه ها خیلی تحیل گرفته نمیشه
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار