کد خبر: ۵۴۸۴
تاریخ انتشار : ۰۹:۳۲ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۳
نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد:
نیروگاه‌های برق فعلی در سراسر جهان تا پیش از بازنشستگی‌شان بیش از 300 میلیارد تُن دی اکسید کربن وارد جو می‌کنند. سوخت زغال سنگ عامل دو سوم از 300 میلیارد تُن آلاینده‌ حاصل از نیروگاه‌های تولید برق محسوب می‌شود در حالی که گاز طبیعی نیز 27 درصد باقیمانده از این آلاینده‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.
سرویس علمی برق نیوز:  نتایج مطالعات جدید که نخستین مطالعه در اندازه‌گیری سرعت انتشار آلاینده‌های ناشی از احداث نیروگاه‌های برق جدید محسوب می‌شود، نشان داد که سالانه 4 درصد به سرعت انتشار آلاینده‌ها اضافه می‌شود. این مشکل از آنجایی جدی است که سرعت احداث نیروگاه‌های تولید برق از سوخت فسیلی از سرعت بازنشستگی نیروگاه‌های قدیمی پیشی گرفته است.

سوخت زغال سنگ عامل دو سوم از 300 میلیارد تُن آلاینده‌ حاصل از نیروگاه‌های تولید برق محسوب می‌شود در حالی که گاز طبیعی نیز 27 درصد باقیمانده از این آلاینده‌ها را به خود اختصاص می‌دهد که این رقم حاکی از افزایش جدی سهم گاز طبیعی در تولید آلاینده‌های حاصل از نیروگاه‌های برق است. این در حالیست که در سال 1980 میلادی گاز طبیعی 15 درصد از آلاینده‌ها را به خود اختصاص می‌داد.


به گزارش ایسنا به نقل از «تینک پراگرس»، «استیون دیویس»، استادیار علوم زمین در دانشگاه کالیفرنیا که سرپرستی این مطالعه را نیز برعهده دارد می‌گوید: کاهش حجم آلاینده‌های کربن به این معنی است که تعداد بیشتری از نیروگاه‌هایی است که با سوخت‌های فسیلی فعالیت می‌کنند، بازنشسته شوند اما برخلاف این مسئله طی دهه گذشته بیش از دهه‌های پیشین در حال ساخت تعداد بیشتری از نیروگاه‌های برق مبتنی بر سوخت‌های فسیلی هستیم و این در حالی است که روند تعطیلی و بازنشستگی نیروگاه‌های قدیمی با روند افتتاح و توسعه نیروگاه‌های جدید همخوانی ندارد. در واقع بشر دارد درست برخلاف آنچه که برای مقابله با تغییرات جوی نیاز است، گام برمی‌دارد.

دیویس افزود: به جای حل معضل آلودگی هوا هزینه‌های سرسام‌آوری را به فن‌آوری‌هایی اختصاص می‌دهیم که نه تنها این مشکل را حل نمی‌کنند بلکه آن را وخیم‌تر نیز می‌کنند.

بسیاری از این نیروگاه‌های جدید نتیجه رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه به ویژه چین هستند. افزایش استفاه سرانه برق به دلیل افزایش استانداردهای زندگی افراد رخ می‌دهد اما با وجود تکنولوژی حاضر آلودگی‌های بیشتری را به همراه دارد.

همانگونه که ذکر شد چین 42 درصد از آلاینده‌های پیش‌رو، آمریکا 11 درصد،‌ اروپا 9 درصد و سایر کشورها نظیر اندونزی و عربستان سعودی نیز باقیمانده این رقم را به خود اختصاص می‌دهند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار