کد خبر: ۵۵۰۵
تاریخ انتشار : ۰۹:۰۳ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۳
در پی پایین آوردن کیفیت برق به جهت افزایش تولید؛
سوختن ترانسفورماتور فوق توزیع برق منطقه‌ای شهرستان فیروزکوه و عدم وجود ترانس جایگزین باعث شد تا تأمین برق در این شهر 45 هزار نفری با مشکلاتی مواجه شود. به نظر می رسد نوسان فرکانسی علت اصلی سوختن این ترانسفورماتور باشد.
نوسان فرکانس باعث سوختن ترانسفورماتور فوق‌توزیع شهرستان فیروزکوه شدبه گزارش "برق نیوز"، از مدار خارج شدن این ترانسفورماتور فوق توزیع و نبود ترانس جایگزین باعث شد  تا تمامی بار مصرفی شهر بر دوش تنها ترانسفورماتور باقیمانده بیافتد.

به نظر می رسد نوسان فرکانسی علت اصلی سوختن این ترانسفورماتور باشد.

به گزارش خبرنگار برق نیوز، از مدتی پیش شاهد دستکاری عمدی فرکانس در شبکه برق هستیم که برای جبران کمبود تولید صورت گرفته است. به نظر می‌رسد، دست‌اندرکاران کلان صنعت برق کشور در روزهای گذشته، برای جلوگیری از خاموشی های بیشتر مجبور به استفاده از تجهیزات شبکه در شرایط نامناسب بهره برداری شده اند.

برخی معتقدند، برای جبران بخشی از کمبود تولید برق، کاهش فرکانس شبکه را در ساعات مختلف پیک برق به شبکه اعمال کرده‌اند تا بتوانند میزان تولید را به صورت صوری بالا ببرند.

گفتنی است این تغییرات، باعث عدم تحمل شبکه در برخی نقاط و در پی آن ذوب شدن سیم‌های برق و اضافه بار شدن ترانسفورماتورها و عمل کردن رله‌های فرکانسی حفاظت از شبکه فوق‌توزیع شده است.

افزايش حرارت داخل ترانس بيشتر از حد تحمل ترانس (يعني بيشتر از حد تحمل عايق ترانس) موجب آسيب‌ديدگي عايق ترانس ميگردد. عايقها بر خلاف هاديها در صورت بالا رفتن حرارت، هدايتشان بيشتر شده و جريان نشتي بيش از حد در عايق باعث سوختن ترانس ميگردد.

بر اساس این گزارش، ماموران اداره برق فیروزکوه برای تامین برق مصرفی و جلوگیری از خاموشی، از شهرهای همجوار کمک گرفته اند به طوریکه بخش از برق این شهر از شهرستان دماوند  تامین می‌شود.

اگر بنا به هر علتی از جمله زياد شدن بار شبكه، نشت روی مقره‌ها و هادی‌ها، بار ترانس زياد گردد و كليد كل تابلوی ترانس عمل ننمايد با ازدياد جريان هادی‌های ترانس تلفات اهمی ترانس بالا رفته و حرارت توليدی، بيشتر از حرارت تبادلی بوده و به راحتی دفع نمی‌گردد كه باعث صدمه ديدن عايق ترانس می‌گردد.

هر چند طبق استاندارد هر ترانسی می‌تواند ولتاژی بيشتر از حد نامی را طی مدت زمان كوتاهی تحمل كند (حتی‌ مورد تست قرار م‌یگيرد) اما اين اضافه ولتاژها باعث به اشباع رفتن هسته و ايجاد هارمونيك مي‌گرددكه هارمونيكهاي بالاي فركانس نامی، تلفات هسته را بالا برده و نهايتاً حرارت ايجاد شده در هسته و عدم تبادل حرارتی لازم موجب آسيب ديدن عايق می‌شود.

لازم به ذکر است که وقتی ترانس به مدت طولانی در شبكه مورد استفاده قرار گيرد، عايق خشک ترانس كم‌كم خاصيت اوليه خود را از دست می‌دهد كه حتی با تعويض روغن هم‌، ديگر به حالت اوليه برنمی‌گردد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار