کد خبر: ۵۵۵۴
تاریخ انتشار : ۱۲:۱۶ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۳
به منظور بررسی فرصت های صرفه جویی درساختمان مرکزی توانیر،فرآیندممیزی انرژی توسط کارشناسان سابا به اجرا گذاشته شد.
به گزارش "برق نیوز" در فاز اول ممیزی انرژی ساختمان مرکزی توانیر با هدف شناسایی فرصت های صرفه جویی در محیط کار و آگاهسازی کارکنان اداری، سیستم های روشنایی و سیستم سرمایش و تهویه مطبوع مورد بررسی قرار گرفت و علاوه بر تکمیل پرسشنامه،راهکارهای بدون هزینه کاهش مصرف در سیستم فوق از طریق گفت وگو منتقل شد.

بررسی های اولیه نشان می دهد تنها با مدیریت زونبندی روشنایی، تنظیم زاویه پرده و کرکره و استفاده مناسب از روشنایی طبیعی می توان در حدود 50 درصد در مصرف روشنایی صرفه جویی کرد.

یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی درساختمان مرکزی توانیر، نصب و بکارگیری سیستم های کنترلی رادیویی فن کویل و کنترل هوشمند در چیلر است که به طور میانگین باعث صرفه جویی 30 تا 40 درصد در تجهیزات سرمایشی می شود.

با استفاده از کنترل های رادیویی فن کوئل که مکمل سامانه های کنترل هوشمند چیلر تراکمی است،امکان برنامه ریزی زمانی هر واحد فن کوئل و یا کولرگازی و اسپیلیت به طور مستقل فراهم می شود که پس از اتمام ساعت کاری ادارات، به طور خودکار و در ساعات مقرر تنظیم شده،فن کوئل ها خاموش می شوند که این عمل منجربه کاهش چشمگیر مصرف برق خواهد شد.

براساس این گزارش، به کارگیری روش ذخیره سازی آب سرد به منظور خاموش کردن کامل چیلرهای تراکمی در ساعت اوج مصرف برق از مهمترین راهکارهای پیشنهادی کاهش بار سرمایش در ساختمان هاست.

همچنین اطلاع رسانی در خصوص مصرف آماده به کار (استندبای) تجهیزات صوتی، تصویری و رایانه ها و آگاه سازی بکارگیری چندراهه و قطع کلید روشن- خاموش برای حذف مصرف آماده به کار (استندبای) تجهیزات برقی در پایان ساعات اداری از محورهای مهم این ممیزی بود.

براساس تحقیقات انجام شده درسابا،سهم تجهیزات در حالت آماده به کار سه درصداز کل مصرف برق کشور را به خود اختصاص می دهند.
برچسب ها: توانیر ، ممیزی انرژی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار