کد خبر: ۵۶۷۱
تاریخ انتشار : ۱۵:۴۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۳
هسته ترانسفورماتور در حقیقت مدار (مسیری) است که کمک می‌نماید تا فوران‌های مغناطیسی بتوانند به راحتی از هر دو سیم پیچ عبور کنند.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: هسته ترانسفورماتور در حقیقت مدار (مسیری) است که کمک می‌نماید تا فوران‌های مغناطیسی بتوانند به راحتی از هر دو سیم پیچ عبور کنند. در تمام ترانسفورماتور‌ها هسته از صفحه یا ورق‌های فولادی که روی هم چیده می‌شوند تشکیل می‌شود، که تا یک مسیر مداوم مغناطیسی با حداقل فاصله هوایی مهیا شود. ورقه‌های مغناطیسی از فولاد آلیاژ شده با سیلیکون یا سیلیس خوب ساخته می‌شوند. آلیاژ فولاد سیلیکون دارای هزینه کم و تلفات کم هسته و ضریب نفوذ زیاد و چگالی شار زیاد است؛ و این ورقه‌ها را جهت غلبه بر تلفات حاصل از جریان‌های گردابی (فوکو) و هیسترزیس با پوشش نازکی از کاغذ یا یک لعاب یا یک قشر اکسید روی سطحشان از هم عایق می‌کنند. ضخامت ورقه‌های هسته از ۳۵/۰ میلی متر برای فرکانس ۵۰ هرتز تا ۵/۰ میلی متر برای فرکانس ۲۵ هرتز تغییر می‌کند. برای اجتناب از فاصله هوایی بین ورقه‌ها آن‌ها را به طور تناوبی یا یک در میان نیمه نیمه به هم متصل می‌کنند و این نوع چیدن یا اتصال ورقه‌ها را روش عمامه‌ای می‌گویند که انتهای یک ورقه فاصله هوایی انتهای ورقه دیگر را می‌پوشاند. از نظر ساختمانی ترانسفورماتور‌ها صرفا به خاطر طرز قرار گرفتن بوبین‌های آن‌ها در روی هسته مغناطیسی شان به دو دسته تقسیم می‌نمایند:

۱- ترانسفورماتور‌های نوع هسته‌ای

۲- ترانسفورماتور‌های نوع زرهی

نوع پیشرفته یا اصلاح شده‌ای که اخیراً ساخته شده نوع هسته مارپیچی یا هسته پیچی است. در ترانس‌های نوع هسته‌ای (ستونی) سیم پیچی مدار مغناطیسی را در بر می‌گیرد، در ترانس‌های نوع زرهی مدار مغناطیسی سیم پیچی را احاطه نموده است. در ترانسفورماتور‌های نوع هسته‌ای، سیم پیچی‌های ترانسفورماتور روی دو ضلع یک قطعه فولاد لایه لایه مستطیل شکل پیچیده می‌شوند. ولی در ترانسفورماتور‌های نوع زرهی سیم پیچی‌ها حول ساق وسط یک لایه لایه‌ای سه ساقه پیچیده می‌شود.

ترانسفورماتور نوع هسته‌ای:

بوبین‌های به کار رفته در ترانسفورماتور هسته‌ای از نوع سیم پیچی به شکل استوانه می‌باشند. فرم عمومی این بوبین‌ها ممکن است دایره‌ای یا بیضی یا راست گوشه یعنی مستطیلی باشد. ترانسفورماتور‌های هسته‌ای با حجم کوچک هسته مستطیلی با بوبین‌های متمرکز به شکل استوانه یا مربع مستطیل است، اما در ترانسفورماتور‌های هسته‌ای با حجم بزرگ بوبین‌های مدور یا استوانه مارپیچ به کار می‌رود که روی سطح هسته‌ای به شکل صلیب قرار داده می‌شوند. بوبین‌های استوانه‌ای مارپیچ به واسطه مقاومت مکانیکی، در بیشتر ترانسفورماتور‌های هسته‌ای به کار می‌روند. در این قبیل بوبین‌ها که به صورت مارپیچی سیم بندی شده اند لایه‌های سیم پیچی با ورقه‌های مختلف به وسیله کاغذ، پارچه، مقوا و با مجرا‌های خنک کننده از هم عایق می‌شوند.

برای جدا کردن سیم بندی‌های استوانه‌ای از هم و از هسته از استوانه‌های مقوای عایق استفاده می‌کنند و از طرفی، چون عایق کردن سیم پیچی طرف فشار ضعیف راحت‌تر است در قسمت داخلی‌تر قرار می‌گیرد. اصولاً سطح مؤثر هسته مغناطیسی به علت وجود مواد عایق کننده در حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. همانطوری که در بالا اشاره شد برای هسته‌های با مقطع مستطیلی که در ترانسفورماتور‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرنتد از بوبین‌های با شکل مربع مستطیلی استفاده می‌شود. اما ترانسفورماتور‌های با حجم بزرگ از بوبین‌های استوانه‌ای مارپیچ استفاده می‌شود و سعی می‌کنند مقطع هسته را به شکل دایره در آورند. که به صورت مربع مستطیل و با فضای خالی قابل ملاحظه می‌باشد و به صورت صلیبی که بهتر از حالت مربعی و با فضای خالی کمتر و به صورت پله‌ای که فضای خالی باز هم کمتری را شامل می‌شود.

برای دانلود فایل کامل (به صورت ورد word) روی عبارت زیر کلیک نمایید:


ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار