کد خبر: ۵۶۷۵
تاریخ انتشار : ۱۲:۴۴ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
در حدود چند سال پیش که هنوز مکانیزاسیون در شبکه های توزیع وجود نداشت ، شرکت های توزیع برق با مشکلات متعددی روبرو بودند که از جمله مهمترین آنها صرف زمان و انرژی زیاد برای رفع عیب در سیستم های توزیع بود .

 پیدایش سیستم مکانیزاسیون در سطح توزیع

در حدود چند سال پیش که هنوز مکانیزاسیون در شبکه های توزیع وجود نداشت ، شرکت های توزیع برق با مشکلات متعددی روبرو بودند که از جمله مهمترین آنها صرف زمان و انرژی زیاد برای رفع عیب در سیستم های توزیع بود . از آنجا که نقشه ها ی دقیق و مدونی برای شبکه توزیع وجود نداشت و ورودی و خروجی پست ها و شالتر و حتی منطقه ی تحت پوشش هر پست مشخص نبود ، با بروز خطا روی یک قسمت از یک فیدر ، لازم بود نخست کل پست های اطراف منطقه ی خطا بی برق شود تا پست تغذیه کننده ی فیدر مشخص شود سپس در پست مورد نظر هر فیدر به طور جداگانه بی برق می شد تا خروجی تغذیه کننده ی فیدر مشخص شود سپس با بی برق کردن فیدر مربوطه عملیات عیب یابی و رفع عیب روی فیدر آغاز می شد !

چنین مشکلاتی برای شبکه های توزیع علاوه بر صرف زمان و انرژی بیشتر برای اکیپ های عملیاتی ، شرکت را با عواقب دیگری نظیر کاهش قابلیت اطمینان ، افزایش انرژی از دست رفته ، افزایش نارضایتی مشترکین و سود کمتر مواجه می کرد .

با بیشتر شدن تعداد پستها ، فیدر ها و انشعابات در محدوده ی تحت پوشش شرکتهای توزیع برق، در پی افزایش مصرف و تعداد مشترکین ، حل این مشکلات برای شرکتهای توزیع دشوار تر شد و داشتن اطلاعات اولیه از جغرافیای محل و مکان پست ها و تاسیسات الکتریکی خود را به عنوان یک نیاز ضروری نشان داد .

سیستم مکانیزاسیون کار خود را از تهیه ی نقشه ها آغاز کرد . بدین ترتیب که در هر منطقه یک گروه برای جمع آوری اطلاعات به محل اعزام میشد و با راهپیمایی در داخل معابر نقشه ی شبکه ی هوایی موجود را تهیه میکرد بعلاوه لازم بود گروه ، داخل هر پست رفته و با بی برق کردن کل پست و نیز هر فیدر منطقه ی تحت پوشش آن پست و هر فیدر را به طور جداگانه مشخص کند!

بدین ترتیب نقشه های اولیه از منطقه تهیه شد که لازم است در هر عملیاتی که اکیپ های عملیاتی انجام می دهند به روزرسانی up date گردد.

اما قدم بعد پردازش اطلاعات و کامپیوتری کردن نقشه ها ست ، بعلاوه لازم شد که هر یک از کابل ها و خطوط و نیز هر یک از تابلو ها و تاسیسات داخل آنها با یک کد برای شناسایی در سیستم مکانیزاسیون مشخص شوند که این کد ها به صورت پلاک روی هر کدام از آنها نصب شده است .

نقشه های مربوطه به صورت لایه به لایه روی منطقه پیاده شده و هر جزء موجود در این نقشه ها با مشخصات کامل وارد شده است ، برای مثال چنانچه در نقشه ی یک طرح هوایی روی یک پایه کلیک شود مشخصات پایه ، قدرت پایه و تمامی اطلاعات لازم داده می شود .

به این ترتیب مکانیزاسیون نقشه های خوب و قابل اطمینان و قابل دسترسی را برای کارکنان شرکت های توزیع فراهم آورد که تنها نیاز اساسی آنها به روز ماندن بود .

 مزایای سیستم مکانیزاسیون :

1- چنانچه قبلا گفته شد رفع عیب در شبکه های توزیع کار بسیار زمان بری بود که نقشه های دقیق تهیه شده توسط سیستم مکانیزاسیون از صرف زمان و انرژی اضافی برای اینکار کاست و رفع عیب در شبکه های توزیع را سهولت بخشید .

2- در انجام عملیات مانور ، اکیپ عملیاتی به راحتی با مراجعه به نقشه های موجود می تواند تشخیص دهد که قطع و وصل کدام فیدر عملیات مانور را انجام می دهد ، که در صورت نبود این نقشه ها فقط اکیپ های محلی که با وضعیت فیدر آشنایی کامل داشته باشند قادر به انجام اینکار هستند .

3- در طراحی های جدید و یا فروختن انشعابات جدید احتیاج به بازدید از محل می باشد که در صورت وجود سیستم مکانیزاسیون این نیاز مرتفع شده و با استفاده از نقشه های به روز رسانی شده تمامی اطلاعات لازم در اختیار طراح قرار می گیرد .

4- تمامی جزئیات مربوط به شبکه روی نقشه های مکانیزاسیون موجود و مشخص می باشد مثل قدرت پایه ، ورودی و خروجی پستها و شالتر ها و سطح مقطع کابل ها ، آمپراژ تاسیسات و سایر اطلاعات ممکن ، که این اطلاعات کار را برای اکیپ های تعمیرات که برای تعویض قطعات به محل اعزام می شوند ساده تر می کند و بعلاوه این اطلاعات برای طراحی های جدید نیز مفید واقع می شوند .

5- کاهش انرژی از دست رفته ، افزایش ایمنی اکیپ های عملیاتی ، افزایش رضایت مشترکین ، افزایش سود شرکت های توزیع و نیز افزایش قابلیت اطمینان (به واسطه ی امکان مانور های سریعتر و بهتر ) در شبکه های توزیع تامین می گردد.

6- در جهان امروز شبکه های برق روز به روز به سمت اتوماسیون در سطح توزیع پیش می روند . با گسترش و پیچیده تر شدن شبکه های توزیع نیاز به اتوماسیون در سطح توزیع ملموس تر گردیده است . اتوماسیون توزیع با اهدافی که پیش رو دارد از قبیل :

- جمع آوری اطلاعات از راه دور در سطح توزیع

- کنترل تجهیزات از راه دور در سطح توزیع

- شناسایی خطا از راه دور در سطح توزیع

- ایزوله کردن خطا از راه دور در سطح توزیع

- بازیابی سرویس از راه دور در سطح توزیع

- تجدید ساختار (باز آرایی) شبکه توزیع از راه دور

- کنترل ولتاژ از راه دور

- و همچنین مطالعات پیش بینی بار و سیستم مدیریت بار از راه دور و قرائت کنتور از راه دور

می تواند بسیاری از مشکلات امروز شبکه های توزیع را در صرف زمان کوتاه تر و با انرژی کمتر و قابلیت اطمینان و ایمنی بالاتر حل نماید .در این میان مکانیزاسیون به عنوان بستر اولیه برای پیاده سازی سیستم اتوماسیون نقش قابل ملاحظه ای می یابد و توجه به آن ضروری می شود .بدون وجود اطلاعات دقیق و پردازش شده از تاسیسات موجود در شبکه توزیع انجام مکانیزاسیون نا ممکن است . از این رو با نگاهی به آینده و گامهای بعدی که شرکتهای توزیع پیش رو دارند نقش مکانیزاسیون پر رنگ تر می شود .


 گامی رو به جلو :

سیستم مکانیزاسیون علیرغم زمان بر بودن و هزینه بر بودن ، از نظر اقتصادی سود ده بوده و می تواند به راحتی در طول عمر مفید خود هزینه سرمایه گذاری اولیه را جبران کند بعلاوه چنانچه تدابیر مدیریتی مطلوب و موثر جهت حفظ کارایی سیستم ، جلوگیری از سهل انگاری ها و کوتاهی های اداری و به روز رسانی مستمر اتخاذ گردد، این سیستم می تواند به خوبی به اهداف خود نزدیک شود . در این میان بحث آموزش نرم افزار مکانیزاسیون و جلوگیری از انحصاری شدن استفاده از نرم افزار برای پیمانکار یا اشخاص معدود ، نیاز به توجه ویژه دارد که به نظر میرسد خصوصی سازی و ایجاد فضای رقابتی در شرکتهای توزیع بتواند گامهای بلندی در جهت حفظ کار آمدی سیستم مکانیزاسیون و نیز تجهیز کردن شبکه توزیع به اتوماسیون توزیع بردارد .

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار