کد خبر: ۵۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۱:۱۹ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۳
پیشنهادی جایگزین برای طرح واردات آب وزارت نیرو؛
بررسی موضوع واردات آب در حالی از سوی وزارت نیرو صورت می‌گیرد که احداث آب‌شیرین‌کن و تولید آب با بهره‌گیری از بازیافت حرارت در نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی، به جهت افزایش راندمان استفاده از انرژی، اولویت بیشتری برای کشور و سرمایه ملی دارد.
سرویس اقتصاد برق نیوز - سجاد حسین نیا: در پی شدت گرفتن مشکل کم آبی در کشور وزیر نیرو از بررسی موضوع واردات آب از کشورهای همسایه و انجام مذاکرات در این زمینه خبر داده بود.

چیت‌چیان در مورد وابستگی کشور با واردات آب گفته بود: «واردات آب وابستگی ایجاد می‌کند. ممکن است در صورتی که واقعا نیازمند واردات باشیم این کار انجام شود البته با تعاملاتی که با کشورهای همسایه داریم جوابگو خواهد بود».

وزیر نیرو در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال تغییر تعاملات با کشوری که از آن آب وارد می کنیم وجود دارد گفت: «ممکن است تعاملاتمان تغییر کند بنابراین وابستگی در مساله آب به هیچ وجه خوشایند نیست.»
 
موضوع واردات آب در حالی مطرح می‌شود که احداث آب‌شیرین‌کن در مناطق ساحلی کشور می‌تواند مشکل‌کم آبی این مناطق را حل کند. در حال حاضر نیروگاه‌های گازی با ظرفیت نامی ۲۵ هزار مگاوات بیشترین سهم را در میان انواع نیروگاه‌های کشور به خود اختصاص داده‌اند و با بازده نامطلوب ۳۰ درصد برق تولید می‌کنند.

این نیروگاه‌ها بدون بخش بخار راه‌اندازی شده‌اند و حرارت خروجی آن‌ها که ارزش اقتصادی بالایی دارد، بدون بازیافت در هوا رها و تلف می‌شود.

احداث بخش بخار در این نیروگاه‌ها و تبدیل آن‌ها به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با بازده ۴۵ درصد یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که بازده نیروگاه‌های کشور را افزایش می‌دهد.

با این کار حدود ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید بدون نیاز به مصرف سوخت می تواند وارد شبکه شود.

در عین حال بررسی وضعیت عملکرد توربین های گازی در جهان نشان می دهد بسیاری از کشورها تنها به تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی اکتفا نکرده‌اند و از حرارت خروجی توربین بخار نیز برای تولید آب شیرین استفاده می‌کنند.

در نتیجه بازده کلی استفاده از انرژی در واحدهای تولید هم‌زمان برق و حرارت (CHP) به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد. در حال حاضر بسیاری از این واحدها در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حال بهره‌برداری است که بخشی از آن‌ها عبارتند از:
 
احداث آب‌شیرین‌کن برای افزایش بازده نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی 
واحدهای تولید هم‌زمان برق و حرارت در حال بهره برداری در کشورهای حاشیه خلیج فارس
 
به عنوان نمونه مجموعه تولید برق و آب جبل‌علی در امارات متحده عربی (ردیف ۸ جدول بالا) با استفاده از فناوری توربین گازی V۹۴.۲ که گروه صنعتی مپنا در ایران نیز خط تولید این توربین را در اختیار دارد،‌ آب‌شیرین‌کنی احداث کرده است که روزانه ۱۵۹ هزار مترمکعب آب شیرین تولید می‌کند.
 
احداث آب‌شیرین‌کن برای افزایش بازده نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی
مجموعه تولید برق و آب جبل علی در امارات متحده عربی
 
این در حالی است که در نیروگاه گازی چابهار در استان سیستان و بلوچستان ۲ واحد توربین گازی با همان فناوری V۹۴.۲ راه اندازی شده است که از حرارت خروجی آن استفاده‌ای نمی‌شود.

محاسبات نشان می‌دهد با فرض سرانه مصرف آب ۲۰۰ لیتر روزانه این نیروگاه می‌تواند آب مورد نیاز برای ۵۰۰ هزار نفر را تامین کند. به عبارت دیگر در صورت بازیافت حرارت در نیروگاه گازی چابهار مشکل آب شیرین برای یک چهارم جمعیت این استان خشک کشور فراهم می‌شود.

بنابر این ضروری است وزارت نیرو برای حل مشکل کم آبی کشور، تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی و احداث آب شیرین کن در این مجموعه‌ها را به جای واردات آب در دستور کار قرار دهد و با این اقدام رونق این مناطق کشور را سرعت بخشد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار