کد خبر: ۵۷۳۱
تاریخ انتشار : ۱۵:۲۳ - ۲۵ مهر ۱۳۹۳
انتشار یک گزارش قدیمی در برق نیوز:
تأمین مالی پروژه‎های تولید انرژی بویژه برق در کشور‌های در حال توسعه، در چند دهه اخیر براساس بودجه‎های عمومی و استقراض دولتی صورت می‎گرفت. از اواسط دهه ۱۹۸۰، دولت‏های کشور‌های در حال توسعه تمایل به استفاده از سرمایه‎گذاری بخش خصوصی در ساخت ظرفیت‏های جدید تولید انرژی برق پیدا کردند. در مرحله آغازین، پیشنهاد‌ها به شکل “ساخت، بهره‏برداری و واگذاری (BOT) ” بوده است.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: تأمین مالی پروژه‎های تولید انرژی بویژه برق در کشور‌های در حال توسعه، در چند دهه اخیر براساس بودجه‎های عمومی و استقراض دولتی صورت می‎گرفت. از اواسط دهه ۱۹۸۰، دولت‏های کشور‌های در حال توسعه تمایل به استفاده از سرمایه‎گذاری بخش خصوصی در ساخت ظرفیت‏های جدید تولید انرژی برق پیدا کردند. در مرحله آغازین، پیشنهاد‌ها به شکل "ساخت، بهره‏برداری و واگذاری (BOT) ” بوده است.


بدین معنی که از ظرفیت و کارایی بخش خصوصی در ساخت نیروگاه‌ها استفاده می‏شد، اما بعد از چند سال بهره‏برداری از نیروگاه به بخش دولتی واگذار می‎شود تا به بقیه ظرفیت‏های تولید برق در کشور ملحق شود. بدین ترتیب برنامه‎ریزی‎ها و سیاستگذاری در تولید برق توسعه یافت و سعی بر این بود که در این فرآیند مشارکت بخش خصوصی بیشتر از گذشته مدنظر قرار گیرد، اما در انتقال نیرو همواره بخش عمومی تعیین‏ کننده بود.

پس از آن پیشنهاد‌ها به آنچه که "ساخت، مالکیت و بهره‎برداری (BOO) ” نامیده می‎شد تغییر یافت. البته این روش جدید سرمایه‎گذاری شرکت‎های بخش خصوصی را در تولید برق تسهیل کرد. این شرکت‌ها به عنوان تولیدکنندگان مستقل برق (IPP) اطلاق می‏شوند. با این توصیف تجربه بسیاری از کشور‌های جهان در تأمین مالی پروژه‎های تولید برق بیانگر توسعه مشارکت بخش خصوصی از یک طرف و تعیین ضوابط و الگوی مشخص در این ساختار تأمین مالی است که بررسی برخی از این پروژ‎ه‎ها به منظور کسب تجربیات موفق و شناسایی ساز و کار‌های مناسب از اهمیت اساسی برخوردار است. از این رو در ادامه برخی از پروژه‎های مربوط به تولید برق در کشور‌های مالزی، چین، پاکستان، جامائیکا و پروژه انتقال و توزیع برق کشور تایلند مورد بررسی قرار می‎گیرد.



پروژه تولید برق ساراواک در مالزی
یکی از پروژه‎های اجرا شده توسط بخش ایالتی (محلی) در کشور مالزی، پروژه تولید برق در ساراواک است. این پروژه شامل دو توربین گازی ۳۰ مگاواتی (۳۰-MW) به همراه ۱۸۵ کیلومتر خطوط انتقال ۲۷۵ کیلوولت جریان متناوب است. این پروژه تقریباً در طول سه سال (۹۳-۱۹۹۰) توسط سازمان عرضه برق ساراواک (SESCO) ۱ که مسئول تولید، انتقال، توزیع برق در ایالت ساراواک است، ساخته شد.

همانند بسیاری از تأسیسات تحت مالکیت دولت، SESCO قبل از اتخاذ روش تأمین مالی و اجرای پروژه، موافقت دولت مرکزی را خواستار شد. زمانی که نیاز به توسعه ظرفیت این نیروگاه کاملاً آشکار شد، انتخاب نوع سوخت، تکنولوژی پروژه در فهرست فعالیت‎های تحت مالکیت این ایالت قرار گرفت و دولت مالزی موافقت خود را اعلام کرد که در این موافقت دولت حق دریافت وام از منابع رسمی براساس تضمینات دولت را به SESCO برای انجام پروژه فوق‏ال ذکر داده بود.

ساختار تأمین مالی نیاز به تدارک و تجهیز اجزاء مختلف دارد که باید با رعایت موازین و قوانین دولت میزبان و همچنین موازین تأمین‎کنندگان مالی خارجی همراه باشد. موازین بانک جهانی، خرید تجهیزات مربوط به این پروژه را که با وام بانک جهانی صورت گیرد ملزم به خرید، از طریق پیشنهاد‌های فروش در بازار رقابتی در سطح بین‎المللی می‎کند. برای تجهیزات خریداری شده از سایر وجوه، خرید‌ها براساس ملاحظات مختلف مدنظر قرار گرفته است.



پروژه تولید برق شاجیو (Shajiao) در چین
این قرارداد اولین پروژه موفق BOT در چین (و حتی اولین در میان کشور‌های جهان) بود که در سال ۱۹۸۴ برای ساخت نیروگاه با سوخت زغال‏سنگ در منطقه شاجیو در استان گواندونگ امضاء شد. این نیروگاه توسط شرکت هنگ‎کنگی هوپول (Hopewell) ساخته شد و ده سال بعد از بهره‎برداری به دولت چین واگذار شد. این پروژه بصورت یک سرمایه‎گذاری مشترک بین منطقه ویژه اقتصادی شن‏زن (Shenzhen) و یک شرکت توسعه برق گسترش پیدا کرد. توافقنامه سرمایه‎گذاری مشترک بین این دو به صورت زیر بود:

۱- شرکت هوپول مسئولیت تنظیم کلیه سرمایه‎گذاری‏های مالی با منابع خارجی، ساخت پروژه و انجام تعمیر و نگهداری به مدت ۱۰ سال را بر عهده داشت.

۲- منطقه ویژه اقتصادی شن‎زن نیز مسئول تأمین زمین برای بهره‎برداری و نیروی کار، تنظیم معافیت‎های مالیاتی (ترجیحی) برای هوپول، عرضه کلیه نیاز‌های سوخت با یک قیمت ثابت و مشخص و دریافت یا پرداخت حداقل میزان انرژی برق موافقت شده با قیمتی از پیش تعیین شده در طول ۱۰ سال دوره بهره‎برداری، همچنین مسئولیت شن‎زن در قرارداد‌های پرداخت یا دریافت برق و عرضه سوخت بوسیله یک مؤسسه تأمین مالی با مدیریت عالی بنام سازمان سرمایه‎گذاری و تراست بین‎المللی گواندونگ (GITIC) ۲ تضمین شده است.



۳- شرکت هوپول در طی ده سال اول بهره‎‎برداری صد در صد درآمد پروژه را دریافت خواهد کرد. به همین نسبت هزینه نیز پوشش داده شده است. بعد از ده سال بهره‎برداری، کل مالکیت و کنترل از هوپول به شن‎زن بدون هیچ‎گونه خسارت و غرامتی واگذار خواهد شد.

۴- درآمد‌های پروژه در طول ۱۰ سال بهره‎برداری شامل مبالغ حاصل از فروش برق است که ۵۰ درصد از آن به پول رایج داخلی و ۵۰ درصد مابقی به نرخ ارز خارجی پرداخت خواهد شد. نسبت دریافت شده به واحد پول رایج محلی برای خرید زغال‏سنگ و دیگر نیاز‌های محلی استفاده خواهد شد و نسبت دریافت شده به ارز خارجی، وام و سود هوپول را پوشش خواهد داد.

کل هزینه پروژه ۵۴۰ میلیون دلار برآورد شده است که سهم تأمین مالی آن از منابع مختلف متفاوت بود.

قابل توجه است که این سندیکا از ۵۰ بانک به منظور تأمین وام ۱۳۱ میلیون دلاری و همچنین تضمین ریسک پروژه برای ۲۶۱ میلیون دلار اعتبارات عرضه‎کنندگان جی- اگزیم تشکیل شده بود.

ساخت براساس یک قرارداد turnkey بین هوپول و کنسرسیوم تأمین تجهیزات که از میتسویی و شرکت توشیبا برای توربین، صنایع سنگین ایشیکا و اجیماهاریما برای دیگ‎های بخار، مهندسین اسلیفرم (شعبه فرعی هوپول) برای ساخت سویل تشکیل شده بود. این نیروگاه ۲۸ ماه بعد از شروع ساخت آغاز بکار کرد و ۶ ماه زودتر از برنامه زمانبندی راه‎اندازی شد.  







پروژه تولید برق راکفورت در جامائیکا
بعد از تقریباً یک دهه تجربه، به نظر می‏رسد که بازیگران اصلی پروژه‎های تولید برق، موفق‎ترین شیوه‎ها را در مواجه با مشکلات تأمین مالی تولیدکنندگان پروژه‎های تولید برق در کشور‌های در حال توسعه کسب کردند. پروژه راکفورت (Rockfort) مثال بارز از این نوع شیوه‎های موفق است. همچنین این پروژه به دلیل استفاده گسترده از بازار اوراق قرضه و تأمین مالی معاف از مالیات (tax-exempt) به منظور کاهش هزینه‎های سرمایه و بدهی‌های پروژه بسیار قابل توجه است.

این پروژه در واقع یک نیروگاه دیزلی ۶۰ مگاواتی در راکفورت کشور جاماییکا می‎باشد. هزینه پروژه در حدود ۱۴۴ میلیون دلار شامل هزینه‎های اولیه (۱۲۰ میلیون دلار) و هزینه‎های آماده‏سازی تأسیسات (۲۴ میلیون دلار) است.

تضمین‎کنندگان مالی پروژه شامل نمایندگی و شعبات شرکت‎های هیدراکو (Hydra-Co) که در حال حاضر یک شعبه فرعی از یک شرکت برق در ایالت نیویورک است، سازمان انرژی آمریکا، سیستم‎های یکپارچه پیشگام (PSI) ۱ و صندوق بین‎المللی انرژی (IEF) ۲ می‎باشند. این گروه از مشارکت‎کنندگان (بخش خصوصی) در تولید برق، در ابتدا یک شرکت تک منظوره در جامائیکا را تشکیل دادند که ساختار تأمین مالی آن براساس ۳۰ درصد دارایی (سرمایه) و ۷۰ درصد وام بود. این چهار تضمین‎کننده مالی ۱۶ میلیون دلار را به عنوان دارایی اختصاص دادند. باقی‎مانده دارایی توسط شرکت CDC انگلیس ۱ (۷ میلیون دلار)، گروه یوتیل‎کو ۲ (شعبه فرعی شرکت برق و گاز آمریکا، ۱۲ میلیون دلار) و صندوق سرمایه‎گذاران انرژی (EIF) ۳ که یک صندوق خصوصی سرمایه‎گذاری در ایالات متحده است، (۸ میلیون دلار) تأمین شده است. وام توسط CDC (۲۰ میلیون دلار)، اوراق قرضه سازمان تأمین مالی پروژه دریای کارائیب ۴ (CARIFA) در یک دوره سررسید پنج ساله که توسط کنسرسیومی از بانک‌های بین‎المللی از طریق یک اعتبارنامه ۸۳ میلیون دلاری که توسط بانک آلمان امضاء شده بود تأمین مالی گردید. در ادامه تکمیل پروژه و در دوره سررسید اوراق قرضه CARIFA، تأمین مالی توسط صندوق انرژی بخش خصوصی ۵ (PSEF) جامائیکا به میزان ۸۱ میلیون دلار تأمین شده بود.


۱- Precursors System Incorporated (PSI)

۲- International Energy Finance (IEF)

۱. Commonwealth Development Corporation (CDC)

۲ - Utilco Group

۳ - Energy Investors Fund (EIF)

۴ - Caribbean Basin Projects Financing Authority (CARIFA)

۵ - Private Sector Energy Fund (PSEF)

۶ - Multilateral Investment Guarantee Agency (MIGA)

Guangdong International Trust and Investment Corporation (GITIC)

 Sarawak Electricity Supply Corporation (SESCO)

 

برای دانلود فایل کامل لینک زیر را کلیک نمایید

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار