کد خبر: ۵۷۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹:۵۶ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
بنابر بیانیه وزارت کشور قزاقستان، در جریان مذاکرات استاندار منطقه «آکمولا» با نمایندگان شرکت اسرائیلی «ALL ENERGY LTD Israel» به ریاست «والری آمییل» قرارداد ساخت یک نیروگاه برق حرارتی منعقد شد.

به گزارش "برق نيوز" بنابر بیانیه وزارت کشور قزاقستان، در جریان مذاکرات استاندار منطقه «آکمولا» با نمایندگان شرکت اسرائیلی «ALL ENERGY LTD Israel» به ریاست «والری آمییل» قرارداد ساخت یک نیروگاه برق حرارتی منعقد شد.

 
در این ملاقات، مسائل مربوط به ساخت نیروگاه برق حرارتی جدید در شهر کوکشتائو مورد بررسی قرار گرفت.
 
در همین حال، استاندار آکمولا تاکید کرد، درهای این منطقه برای همه سرمایه گذاران خارجی و داخلی علاقمند به همکاری سودمند باز می‌باشد.
 
همچنین بنابر اعلام وزارت کشور قزاقستان، احداث نیروگاه برق حراریتی در شهر کوکشتائو با ظرفیت 180 مگاواتی امکان جایگزین کردن سیستم‌های جدید برقی و کنار گذاشتن سیستمهای قدیمی و غیر قابل استفاده را فراهم می‌آورد.
 
همچنین، افزایش و ثبات تامین انرژی برای جمعیت و شرکت‌های صنعتی شهر کوکشتائو؛ تامین کمبود انرژی حرارتی جهت توسعه شهر کوکشتائو؛ تامین آب گرم در طول سال در شهر کوکشتائو از دیگر مزایای نیروگاه جدید می‌باشد.
 
با فروپاشی شوروی، رژیم صهیو‌نیستی به برقراری روابط با جمهوری‌های تازه ‌استقلال یافته مسلمان آسیای مرکزی توجه زیادی مبذول کرد زیرا در ابتدای دهه 90 قرن گذشته تل‌آویو از  جمع کشورهای اسلامی جهان تنها با ترکیه و مصر روابط نزدیک دیپلماتیک داشت.
 
این رژیم با استفاده از این موقعیت، طی سال‌های 1992 و 1993 با همه کشورهای آسیای مرکزی روابط دیپلماتیک برقرار کرد. اقدامات سریع تل‌آویو برای راه‌اندازی ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی 3 هدف اصلی سیاسی، امنیتی و اقتصادی را دنبال می‌کرد.
 
در بعد سیاسی جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه، متقاعد کردن دولت‌های آسیای مرکزی به عدم حمایت از استقلال فلسطین و پیوستن به سازمان‌های اسلامی جهانی از مهم‌ترین اهداف دانسته می‌شد.
 
ممانعت با احتمال فروش فن‌آوری هسته‌ای به کشورهای خاورمیانه و همکاری با نهادهای امنیتی منطقه در رابطه با مقابله با تروریسم و افراطگرایی مذهبی (به‌خصوص تبادل اطلاعات با موساد به صورت مستقیم و یا از طریق برخی از کشورهای غربی، بخش اصلی اهداف امنیتی این رژیم را تشکیل می‌داد.
 
اما به نظر می‌رسد این رژیم در قیاس با محورهای سیاسی و امنیتی، در بعد اقتصادی موفقیت‌های نسبی داشته است. در این عرصه محور اصلی روابط تل‌آویو یا آسیای مرکزی را قزاقستان تشکیل می‌دهد. بر اساس آمار موجود در سالهای اخیر مبادله تجاری میان رژیم صهیو‌نیستی با قزاقستان بیش از یک و نیم میلیارد دلار بوده است که در قیاس با سال‌های قبل رقم بالایی است.
 
تلاشی برای نفوذ فرهنگی؛ واشنگتن از آثار باستانی ترکمنستان حراست می‌کند
 
سفارت آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، دولت آمریکا ظرف 14 سال گذشته در قالب برنامه‏‌های «بنیاد سفیر حفاظت از میراث فرهنگی»، 22 طرح به مبلغ بیش از 1 میلیون و 300 هزار دلار به منظور حفاظت از اماکن مهم میراث تاریخی و فرهنگی ترکمنستان در اختیار این کشور آسیای مرکزی قرار داده‌ است.
 
لازم به ذکر است که آمریکا در ترکمنستان با هدف مشارکت در پروژه‌های بزرگ فرهنگی-بازسازی  تعدادی از پروژه فرهنگی مهم در ترکمنستان را پیگیری می‌کند.
 
مهمترین این پروژه‌ها صحافی و حفظ کتب قدیمی متعلق به قرن‌های 19-16 است که در حال حاضر در کتابخانه دولتی و ملی ترکمنستان نگهداری می‌شود؛ تجهیزات و هزینه‌های بازسازی این کتب را سفارت آمریکا پرداخت می‌کند.
 
دومین پروژه مرمت و بازسازی، پروژه آرامگاه «نجم‌الدین کبری» در شهر «اورگنج» ازبکستان است که در سال 1950 به شدت تخریب شد و توسط متخصصان و صنعتگران برجسته ترکمنستانی ترمیم و مرمت خواهد شد.
 
سومین پروژه در ترکمنستان، مرمت یادبود «اسماموت آتا» است که در سال 2008 ترمیم آن آغاز شده و در حال مرمت توسط میراث فرهنگی ترکمنستان است.
 
از سوی دیگر آمریکا در ادامه تلاش‌ برای نفوذ بیشتر در کشورهای منطقه، بودجه قابل توجهی را از طریق بنیاد صندوق سفرا برای مرمت و بازسازی آرامگاه «شیخ نجم‌الدین کبری» عارف بزرگ ایرانی قرن ششم و هفتم هجری در ترکمنستان و نیز بازسازی قلعه«قیزقلعه» واقع در «مرو قدیم» اختصاص داده ‏است.
 
بدهی های خارجی ازبکستان 13 درصد درآمد ناخالص ملی کشور است
 
بانک توسعه و بازسازی اروپا اعلام کرد، بدهی‌های خارجی ازبکستان بر اساس نتایج سال 2013 میلادی 13 درصد کل درآمد ناخالص ملی کشوررا تشکیل داده است.
 
بر اساس گزارش بانک توسعه و بازسازی اروپا، بدهی‌های خارجی بخش خصوصی ازبکستان بر اساس نتایج سال 2013 میلادی فقط 9/4 درصد درآمد ناخالص ملی را تشکیل داده است.
 
نرخ بدهی‌های خارجی کوتاه مدت در سطح 7/0 درصد درآمد ناخالص ملی قرار گرفته است.
 
در این میان، کل بدهی‌های دولتی ازبکستان برابر با 6/8 درصد درآمد ناخالص ملی بوده است.
 
مجموع درآمد ناخالص ملی ازبکستان بر اساس سال 2013 میلادی 56 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است.
 
کمک 7.5 میلیون دلاری آمریکا به تاجیکستان برای راه اندازی پروژه «کاسا1000»  
 
سفیر آمریکا و معاون اول نخست‌وزیر تاجیکستان در دیداری مسائل مربوط به اجرای طرح منطقه‌ای «کاسا-1000» را بررسی کردند.
 
آمریکا یکی از طرف‌های کمک کننده در اجرای این طرح بوده و بانک جهانی نیز 45 میلیون دلار و بانک توسعه اسلامی با تخصیص 70 میلیون دلار از دیگر شرکای تاجیکستان برای تحقق طرح منطقه‌ای کاسا 1000 در آینده خواهند بود.  
 
رضایت پاکستان از سطح مناسبات با قزاقستان
 
پاکستان یکی از شرکای کلیدی قابل اطمینان قزاقستان در منطقه جنوب آسیا است.
 
کازینفرم گزارش می دهد، کابیب الله جاکوپ اف رئیس مجلس نمایندگان قزاقستان شوکت علی مقدم سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی پاکستان در قزاقستان را به حضور پذیرفت.
 
دفتر مطبوعاتی مجلس نمایندگان جمهوری قزاقستان گزارش داد: کابیب الله جاکوپ اف با اشاره به اینکه پاکستان یکی از شرکای کلیدی قابل اطمینان قزاقستان در جنوب آسیا است، بر اهمیت توسعه همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه های تعامل از جمله در سطح بین المجالس، تاکید کرد.
 
به گفته رئیس مجلس نمایندگان، نشانه همکاری‌های ثمر بخش حمایت طرف پاکستانی از مهمترین ابتکارات قزاقستان از جمله برگزاری اکسپو-2017 در آستانه و همچنین تلاش جمهوری قزاقستان برای عضویت غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای سالهای 2017-2018 است.
 
کابیب الله جاکوپ اف با تاکید بر اولویت مسائل تحکیم امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی در سیاست رئیس جمهور قزاقستان، ابراز اطمینان کرد که قزاقستان بتواند سهم بزرگی در عملکرد شورا داشته باشد
 
به نوبه خود، شوکت علی مقدم اشاره کرد که پاکستان از سطح مناسبات با جمهوری قزاقستان که کشوری مهم در منطقه آسیای مرکزی می‌باشد، افتخار می کند.
 
در این دیدار شوکت علی مقدم دعوتنامه رئیس مجمع ملی مجلس پاکستان جهت انجام سفر رسمی به کشورش را به رئیس مجلس نمایندگان قزاقستان تقدیم نمود.
منبع: فارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار