کد خبر: ۵۸۵۸
تاریخ انتشار : ۱۰:۱۷ - ۰۷ مهر ۱۳۹۳
مجری طرح نیروگاه‌های تولید پراکنده شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) از افزایش نرخ خرید تضمینی مولدهای تولید پراکنده خبر داد.
به گزارش "برق نیوز" سیدرضا میرزا زاده ‌حسینی اظهار داشت: نرخ فروش برق از سال 89 تا اواخر سال 92 تغییری نکرد درحالی که در سال 91 همزمان با جهش نرخ ارز، نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تولید پراکنده از بیش از 300 ریال به 715 ریال رسید.

وی افزود: امسال نیز نرخ خرید برق از واحدهای تولید پراکنده از 715 ریال به 900 ریال برای بخش فشار متوسط و برای فشار ضعیف به 1000 ریال به‌ازای هر کیلووات ساعت رسیده است.

وی مشکل اصلی صنعت برق برای توسعه نیروگاه‌های تولیدپراکنده در کشور را تامین سرمایه اولیه دانست و گفت: برای ساخت یک نیروگاه CHP یک مگاواتی، به 20 میلیارد ریال هزینه نیاز است که این رقم برای هر مگاوات نیروگاه‌های بادی حدود 40 تا 50 میلیارد ریال است.

وی از تفاهم با صندوق توسعه ملی برای ارایه تسهیلات به بخش خصوصی برای ایجاد واحدهای تولید پراکنده خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، ظرفیت نیروگاه‌های DG و CHP به میزان 200 مگاوات تا پایان سال افزایش می‌یابد و برای تحقق آن باید 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود که نیاز است 300 میلیارد تومان تسهیلات تعلق بگیرد.

حسینی افزود: تفاهم‌هایی با جاهای دیگری انجام شده اما در عمل سامانه بانکی به‌دلیل محدودیت‌های مالی نتوانسته است تامین مالی طرح‌ها را به‌خوبی انجام دهد و بیشتر به‌دنبال این هستیم که مشکلات تامین مالی این طرح‌ها را برطرف کنیم.

وی اظهار داشت: ما توسعه این نیروگاه‌ها به میزان سالانه 200 مگاوات را هدف‌گذاری کرده‌ایم که 35 درصد آن تبدیل به CHP می‌شود.

وی با بیان اینکه برق تولیدی از مولدهای تولید پراکنده در ساعت‌های اوج درمقایسه با ساعت‌های میان‌باری دو برابر خریداری می‌شود، خاطرنشان کرد: با این کار علاقه‌مندی صاحبان مولدهای مقیاس کوچک برای از مدار خارج کردن این نیروگاه‌ها به هر دلیلی همچون انجام بازدید و تعمیر در ساعت‌های غیر اوج بیشتر می‌شود.
منبع: پاون
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار