کد خبر: ۵۸۷۸
تاریخ انتشار : ۱۴:۰۴ - ۰۹ مهر ۱۳۹۳
ژنراتورهای القایی سرعت متغیر به خاطر مزایای فراوانی که دارند بسیار مورد استفاده قرار می­گیرند. مهمترین مزیت این ژنراتورها این است که می­تواند در سرعت­های مختلف باد به راحتی کار کند.

به گزارش "برق نيوز"  ژنراتورهای القایی سرعت متغیر به خاطر مزایای فراوانی که دارند بسیار مورد استفاده قرار می­گیرند. مهم­ترین مزیت این ژنراتورها این است که می­تواند در سرعت­های مختلف باد به راحتی کار کند. علاوه بر این، در طراحی­ سیستم­های مدرن از ادوات الکترونیک قدرت به منظور بیشینه کردن قدرت خروجی تولید شده در سرعت­های متغیر استفاده می­شود که پیشرفت بزرگی در مقایسه با ژنراتورهای با سرعت ثابت داشته­است. دو نوع ژنراتور که در توربین­های بادی سرعت متغیر مدرن استفاده می­شود، ژنراتورهای سنکرون و ژنراتورهای القایی از دوسو تغذیه (DFIGs)[1] هستند.

مزایای اصلی ژنراتورهای با سرعت قابل تنظیم در برابر ژنراتورهای سرعت ثابت عبارتند از:

1) هزینه کمتری دارد و کنترل زاویه پره آن ساده است؛ ثابت زمانی کنترل زاویه پره بالاتر از کنترل سرعت ژنراتور است. در سرعت­های کم باد، زاویه پره معمولا ثابت است. کنترل زاویه پره فقط در سرعت­های زیاد باد برای محدود کردن بیشینه توان خروجی صورت می­گیرد.

2) تنش­های مکانیکی را کاهش می­دهد؛ در تندبادهای شدید نیز کار می­کند و انرژی در اینرسی مکانیکی توربین ذخیره می­شود و باعث کاهش پالس­ها و نوسانات گشتاور می­شود.

3) به صورت دینامیکی نوسانات و پالس­های گشتاور و توان را جبران می­کند.

4) باعث بهبود کیفیت توان می­شود؛ پالس­های گشتاور توربین می­تواند کاهش یابد. این امر باعث می­شود نوسانات توان الکتریکی کمتر شود.

5) باعث ارتقای بازده سیستم می­شود؛ سرعت توربین به عنوان تابعی از سرعت باد تنظیم می­شود تا قدرت خروجی را بیشینه کند. عملکرد در نقطه بیشینه توان می­تواند محدوده وسیع توان را ایجاد کند.

6) نویزهای صوتی را کاهش می­دهد چون عملکرد سرعت کم، در شرایط توان کم امکان­پذیر است.

در واقع در توربین­ سرعت متغیر، قسمت دوار توربین، نوسانات توان مکانیکی باد را با تغییر سرعت خود جذب می­کند و منحنی توان خروجی صاف­تر می­شود. این امر به بهبود کیفیت توان کمک می­کند، اما از آنجایی­که سرعت متغیر تولید فرکانس­های متغیر ولتاژ می کند، جهت تثبیت فرکانس باید از کانورتر استفاده کرد. در ادامه عملکرد سرعت متغیر برای دو نوع ژنراتور القایی قفس سنجابی و روتور سیم پیچی شده مورد بررسی قرار می گیرد.



[1]. Doubly Fed Induction Generators (DFIGs)

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فریدون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
0
1
ژنراتورهایی که مپنا درحال انتقال تکنولوژی برای توربین های باد 2.5 مگاوات است از نوع ژنراتور dfig است .به امید خداوند متعال اولین ژنراتورهای ساخت مپنا در اوایل سال آینده بر روی توربین های باد این شرکت نصب میشود .
هم اکنون هم بر روی توربین های باد مپنا نیز از این نوع ژنراتور نصب میشود که ساخت یک شرکت معتبر و صاحب برند آلمانی است
حسن پورطریق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
0
0
سلام
ژنراتورهای دور متغیر با قدرت های متفاوت را از کجا تهیه کنیم .
لطفا آدرس بدید .
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار