کد خبر: ۵۸۹۱
تاریخ انتشار : ۱۰:۴۱ - ۱۰ مهر ۱۳۹۳
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شبکه شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) از مذاکره با امارات برای اتصال شبکه برق دو کشور خبر داد.

به گزارش "برق نيوز" اسماعیل محسنی‌کبیر اظهار داشت: مرحله نخست بررسی‌ها برای انتقال برق از منطقه جنوب به امارات توسط خط HVDC با ولتاژ 500 کیلوولت انجام شده است که باید مرحله دوم مطالعه‌ها جهت بررسی ابعاد فنی طرح انجام تا ظرفیت تبادل 1500 مگاوات برق بین دو کشور ایجاد شود.


وی افزود: در ابتدا، هدف از اجرای این طرح تبادل برق بوده اما اکنون بعد صادراتی آن پررنگ‌تر شده است.

وی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری بسیار زیاد برای اجرای این طرح، گفت: با توجه به اینکه تجهیزات اجرای این طرح همچون مبدل‌های آن بسیار گران است، سهم سرمایه‌گذاری‌های طرفین 50 - 50 است.

وی درباره اجرای خطوط HVDC در داخل کشور، گفت: احداث خط انتقال HVDC برای انتقال برق از خراسان به تهران در برنامه‌ها قرار دارد تا تولید اضافه آن منطقه در تهران و در طول شبکه مصرف شود.

وی تصریح کرد: بحث‌های زیادی با پاکستان داریم که براساس آن 1000 مگاوات برق ازطریق خطوط HVDC به پاکستان منتقل شود ضمن آنکه طرح دیگری برای تبادل برق بین تاجیکستان، افغانستان و ایران مدنظر است که عملیاتی‌شدن این طرح‌ها تنها ازطریق خطوط HVDC توجیه اقتصادی دارد.

وی افزود: اتصال شبکه ایران به ترکیه نیز ازطریق احداث پست back to back امکان‌پذیر است.

 شبکه ما الان به‌صورت ایزوله برق می‌دهد که درصورت اتصال شبکه برق ما به ترکیه، باید ازطریق احداث این نوع پست در وان ترکیه و خط HVDC صورت بگیرد.

وی یادآور شد: همه این طرح‌ها در حال مطالعه و یا مذاکره است که با عملیاتی شدن آن، شبکه برق کشور به شبکه برق کشورهای همسایه متصل می‌شود.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار