کد خبر: ۵۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۲:۰۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۳
براساس مطالعات انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی نورس ایست گروپ، کشورهای منطقه اورپا-آسیا (اوراسیا) در طی دهه آینده در حدود 18.3 میلیارد دلار برای نوسازی شبکه برق خود سرمایه‌گذاری خواهند نمود.

به گزارش "برق نيوز"  براساس مطالعات انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی نورس ایست گروپ[1]، کشورهای منطقه اورپا-آسیا(اوراسیا) در طی دهه آینده در حدود 18.3 میلیارد دلار برای نوسازی شبکه برق خود سرمایه‌گذاری خواهند نمود.

این سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساخت اندازه‌گیری هوشمند(AMI)، اتوماسیون توزیع(DA)، سیستم اندازه‌گیری گسترده(WAMS)، مدیریت انرژی منزل(HEM) و فناوری اطلاعات می‌باشد. در شکل(1) میزان سرمایه‌گذاری تجمعی در بخش‌های مختلف شبکه هوشمند بین سال‌های 2014 تا 2024 در منطقه اوراسیا نشان داده شده است.

این مطالعه کشورهای روسیه، اکراین، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان را پوشش داده و همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، گرجستان، مولداوی، تاجیکستان و ترکمنستان را بیان می‌نماید. این منطقه با وجود حضور چندین تامین‌کننده باتجربه و همچنین پتانسیل بالای جذب اعتبار و بودجه از طریق دریافت وام از بانک‌های بین‌المللی، دارای پتانسیل‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در زمینه شبکه هوشمند است. براساس پیش‌بینی این موسسه، رشد کشورهای آسیای مرکزی در زمینه شبکه هوشمند در کوتاه مدت و با تمرکز بر مقابله با تلفات بالای برق حادث شده و این امر در خصوص کشورهای بزرگتر همانند روسیه در میان مدت رخ خواهد داد.

51


شکل( 1) سرمایه‌گذاری تجمعی در زمینه شبکه هوشمند در منطقه اوراسیا

بن گاردنر، رییس موسسه تحقیقاتی نورس ایست گروپ گفته است سرمایه‌گذاری در زمینه شبکه هوشمند در منطقه اوراسیا اجتناب ناپذیر است. بهره‌وری انرژی در منطقه اوراسیا در مقایسه با سایر کشورهای دنیا بسیار پایین بوده و بالاترین نرخ تلفات در شبکه توزیع در حدود 20 درصد را دارا می‌باشند. شبکه هوشمند ابزاری برای بهبود بهره‌وری بخش برق در این کشور‌ها خواهد بود و تامین مالی چند جانبه موجود به استقرار موفقیت آمیز این زیرساخت در آینده‌ای نزدیک کمک خواهد کرد.

از سال 2011، بانک جهانی و بانک توسعه آسیا متعهد شده‌اند در حدود 380 میلیون دلار در کشور ازبکستان در زمینه شبکه هوشمند سرمایه‌گذاری نمایند. با موفقیت این طرح کشورهای دیگر این منطقه با ویژگی‌های مشابه در بخش برق می‌توانند از منابع مالی در دسترس استفاده نمایند.

همچنین وی می‌افزاید چالش‌های سیاسی جاری در روسیه و اوکراین بازار کوتاه مدت بالقوه برخی از بزرگترین کشور‌های این منطقه را محدود نموده است. اما وقایع اخیر محرک‌های اصلی و منافع بالقوه را تغییر نخواهد داد و باید به رشد میان مدت در این منطقه امیدوار بود. تامین‌کنندگان بین‌المللی به دنبال همکاری با تامین‌کنندگان محلی و مشارکت در پروژه‌های کوتاه مدت آسیای مرکزی می‌باشند تا موقعیت خود را برای فرصت‌های میان مدت در بازار‌های بزرگتر در این منطقه حفظ نمایند.

منبع:

[1] "Eurasia ripe for Smart Grid investment", Sep.10.2014, [Online] Available: http://www.fiercesmartgrid.com/story/eurasia-ripe-smart-grid-investment/2014-09-10

[2] "Eurasia Smart Grid: Market Forecast (2014-2024)", Sep.2014, [Online] Available: http://www.northeast-group.com/reports/Brochure-Eurasia%20Smart%20Grid%20Market%20Forecast%202014-2024-Northeast%20Group.pdf

منبع: سابا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار