کد خبر: ۵۹۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱:۲۶ - ۲۴ مهر ۱۳۹۳
محققین دانشگاه ماساچوست پروسه‌ای را ابداع کردند که می‌تواند گام بزرگی برای صنعت انرژی سبز باشد: پنل‌های خورشیدی که از زباله‌های خطرناک تولید می‌شود.

به گزارش "برق نيوز" در مقاله‌ای که در مجله انرژی و محیط زیست چاپ شده است، محققین روشی را برای ساختن perovskite solar cells توضیح داده‌اند که از سرب باتری خودرو‌ها استفاده می‌شود. طبق ادعای این مرکز این تکنیک می‌تواند در دمایی پایین‌تر از روش‌های دیگر انجام شود که این کار را بسیار ساده‌تر می‌کند. بعد از ۱۸ ماه آزمایشات دقیق اخیرا محققین این دانشگاه اعلام کردند که سلول خورشیدی آنها دارای بازدهی تقریبا قابل رقابت با سلول‌های موجود در بازار است.  

Perovskite یک کلاس مخصوص از مواد است که نظر محققین را در سه سال اخیر به دلیل بازدهی بالاتر و روش تولید آسانتر جلب کرده است. اعضای این گروه اعلام کردند این روش بسیار ارزان و ساده برای تولید انبوه است. شرکتی به نام oxford photovoltaics‌ اعلام کرده به دنبال روشی آسان و با بازدهی بالا برای تولید صفحات خورشیدی پروسکات میگردد تا بتواند آن را بر روی شیشه و نمای خارجی ساختمان‌ها پیاده‌سازی نماید. 

نقطه ضعف صفخات پروسکات استفاده از سرب در ساختار آنها است در صورتی که شرکت‌ها بخواهند وارد تولید عمده این صفحات بشوند باید پروسه‌ای در دمای بالا انجام دهند که باعث ایجاد ذرات معلق سرب و همچنین بخار سمی آن می‌شود که برای سلامتی بسیار مضر است. هرچند جدیدا چند آزمایشگاه خبر از موفقیت استفاده از قلع به جای سرب داده اند. مورد دیگر ان است که محققین در زمینه باتری‌ها خبر از موفقیت نزدیک برای حذف اسید سرب از باتری‌ها داده‌اند که این نگرانی را ایجاد می‌کند که سرب موجود در باتری‌ها در ادامه چه خواهد شد؟ 

هرچند در ایالات متحده ۹۰ درصد سرب باتری‌ها بازیافت می‌گردد اما در سال ۲۰۱۱ خبری مبنی بر افزایش خروج خودرو‌های فرسوده به مکزیک و بازیافت سرب به روش‌های غیر اصولی منتشر شد که چیزی جز مسمومیت ناشی از بخار سرب را به همراه دارد.

محققین دانشگاه ام آی تی مدعی روشی بهتر هستند. در مقاله آنان استفاده مجدد سرب باتری‌ها در عملیاتی چند مرحله‌ای مورد مطالعه قرار گرفته است. آنها نمایش دادند می‌توان ا الکترودی مستقیم از اسید سرب باتری‌ها صفحات پروسکات را درست کنند. آند تولیدی از سرب با نیتریک اسید مخلوط می شود و اکسید سرب در باتری با اسید استیک مخلوط شده و در انتها هر مجموعه با یوداید پتاسیم ترکیب می‌شوند.

در ادامه بعد از خالص سازی بر روی بستری منعطف پوشانده می‌شوند تا سلول خورشیدی شکل بگیرد. برای اینکه این روش بسیار ساده است محققین امیدوارن تا به عنوان پروسه‌ای جایگزین با بازدهی بالاتر برای تولید انبوه قابل استفاده باشد. و با توجه با اینکه سلول‌های پروسکات ضخامتی کم در حد نیم میکرو متر دارند با حسابی سر انگشتی قابل محاسبه است که هر باتری خودرو می‌تواند تقریبا ۳۰ خانوار را از برق بی نیاز نماید.

پروفسور آنجلا بلچر می‌گوید که تیم به دنبال ثبت شرکت و توسعه تکنولوژی نیست بلکه سعی دارد به کارخانه‌ها و غیره نشان دهد با بازیافت فلزات به خصوص سرب می‌توان از آنها به مانند فلزات معدنی دیگر استفاده نمود.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار