کد خبر: ۶۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۱:۱۱ - ۲۲ مهر ۱۳۹۳
مجری طرح خصوصی‌سازی صنعت برق توانیر گفت:
با بیان اینکه خصوصی‌سازی شرکت‌های توزیع برق پیچیده‌تر از نیروگاه‌ها است، گفت: که با وجود برگزاری نشست‌ها و بررسی‌های مختلف هنوز روشی مشخص و مناسب برای واگذاری شرکت‌های توزیع یافت نشده است.

به گزارش "برق نيوز" بهمن الله‌مرادی در پاسخ به این سئوال که دلیل تاخیر در واگذاری شرکت های توزیع برق چیست افزود:هنوز نحوه و شیوه واگذاری شرکت های توزیع برق مشخص نیست اما به هر حال این موضوع قانون است و بر اساس اصل 44 باید شرکت های توزیع برق به بخش خصوصی واگذار شوند.


وی در پاسخ به این سئوال که آیا وزارت نیرو موافق واگذاری این شرکتها هست یا خیر گفت:شرکت‌های توزیع برق در پیشانی صنعت برق قرار دارند و از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

الله مرادی تاکید کرد: بحث موافق یا عدم موافقت نیست چرا که این موضوع قانون است و باید این کار انجام شود بنابراین تا زمانی که شرایط و نحوه واگذاریها مشخص نشود نمی توان اقدام به این کار کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که قبلا گفته می شد چون این شرکتها بدهی دارند واگذار نمی شوند حال که بدهی های شرکتهای توزیع برق توانیر منتقل شده پس چرا واگذار نمی شوند گفت:به هر حال برای واگذاری این شرکت ها به دلیل حساسیت کار باید اهلیت بخش خصوصی را به دقت مورد بررسی قرار داد و تا زمانی که شرایط و نحوه واگذاری مشخص نشود این کار نشدنی است.

وی با بیان اینکه خصوصی‌سازی شرکت‌های توزیع برق پیچیده‌تر از نیروگاه‌ها است، گفت: که با وجود برگزاری نشست‌ها و بررسی‌های مختلف هنوز روشی مشخص و مناسب برای واگذاری شرکت‌های توزیع یافت نشده است.

به گزارش "برق نيوز" به نقل از فارس،واگذاری شرکتهای توزیع برق به بخش خصوصی از سال ها قبل مطرح است و علیرغم اینکه بر اساس اصل 44 این شرکتها باید به بخش خصوصی واگذار شوند هنوز وزارت نیرو نحوه و شیوه آنرا آماده و تهیه نکرده است.


پیشتر برای تسهیل در واگذاریها بخش عظیمی از بدهی های شرکتهای توزیع برق دو سال پیش به توانیر منتقل شد اما ظاهرا این اقدام نیز موثر واقع نشده است.

*متوقف شدن واگذاری نیروگاههای رد دیون

مجری طرح خصوصی‌سازی صنعت برق توانیر در پاسخ به این سئوال که برخی از نیروگاههای برق در دولت قبلی بابت رد دیون به بخش خصوصی واگذار شد آیا قرار نیست برای این نیروگاهها اقدامی انجام شود تصریح کرد:فعلا که مصوب شده است هیچ نیروگاهی به‌صورت رد دیون به بخش خصوصی واگذار نشود.

وی افزود: براساس مصوبه 28 اسفندماه سال گذشته هیات وزیران و با توجه به پیشینه و تجربه‌های گذشته در واگذاری نیروگاه‌ها٬ دیگر نیروگاهی به‌صورت اموال و دارایی واگذار نمی‌شود و هریک از نیروگاه‌ها در قالب یک شرکت واگذار خواهد شد.

وی افزود: پس از قیمت‌گذاری این شرکت‌ها توسط سازمان خصوصی‌سازی و تصویب آن در هیات واگذاری، نسبت به واگذاری آنها ازطریق بورس و فرابورس اقدام می‌شود.

*برای واگذاری نیروگاهها به شیوه رد دیون در دولت قبلی نمی توان اقدامی کرد


الله مرادی تاکید کرد:به هر حال نیروگاههایی که بابت رد دیون در دولت قبلی واگذار شده اند جزء مصوبات قبلی بوده و به قوت خود باقی خواهد ماند و نمی توان برای آنها کاری کرد.

وی از دولتی ماندن 20 درصد از نیروگاه‌های کشور خبر داد و گفت: براساس پیشنهاد وزارت نیرو به سازمان خصوصی‌سازی نیروگاه‌های سهند٬ شهید مفتح همدان٬ بخش بخار نیروگاه شهید رجایی٬ شیروان٬ ایران‌شهر٬ نکا٬ کرمان٬ شازند٬ اسلام‌آباد اصفهان٬ بیستون٬ بندرعباس٬ بعثت٬ رامین و طرشت درمجموع به ظرفیتی افزون‌بر 14 هزار و 200 مگاوات به‌طور کامل در اختیار دولت باقی خواهند ماند.

مجری خصوصی‌سازی صنعت برق گفت: تاکنون 37 نیروگاه حرارتی در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار دارد که خصوصی‌سازی 12 نیروگاه در سال‌جاری در دست اقدام است.

الله‌مرادی اظهار داشت: نیروگاه‌های شهید کاوه٬ صوفیان٬ زرند٬ هسا٬ سیکل ترکیبی شهید رجایی٬ کنارک٬ لوشان منجیل٬ خلیج فارس٬ کنگان، یزد و ... به ظرفیت 4723 مگاوات پس از تصویب قیمت و عرضه در سال 93 واگذار می‌شوند.
منبع: فارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار