کد خبر: ۶۰۳۹
تاریخ انتشار : ۰۸:۳۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۳
گزارشی از سهم هدررفت انرژی در افزایش قیمت قبوض
آن طور که پیش از این اعلام شده بود، هرساله 30 درصد آب، 25 درصد برق و چهار درصد گاز در خطوط انتقال به هدر رفته یا گم می‌شود. این در حالی است که قیمت این سه حامل انرژی هر ساله با افزایش قیمت نیز همراه می‌شود.

به گزارش "برق نيوز" آنچه که همواره در حوزه انرژی به دولت‌ها انتقاد می‌شود، نحوه مدیریت منابع انرژی است. آب، برق و گاز سه حامل انرژی پر اهمیت برای خانوارهای ایرانی است که هر سال نیز باید تاوان افزایش قیمت آن را بپردازند.


افزایش قیمت حامل‌های انرژی بعد از اجرای فازهای اول و دوم هدفمندی یارانه‌ها، شکل جدی‌تری به خود گرفت. با این حال، هنوز هم بخشی از انرژی در شبکه‌های توزیع هدر می‌رود که در برخی موارد دولت‌ها از آن به صورت "گم شدن" یاد می‌کنند. این مسئله پیش از این و در یک سال گذشته از زبان وزیر نفت بیان شد؛ تا جایی که وی اعلام کرده بود که 9 میلیارد مترمکعب گاز در شبکه توزیع گم شده است.

این صحبت نه‌تنها در حوزه گاز، بلکه در شبکه توزیع آب و برق نیز دیده می‌شود؛ تا جایی که بسیاری از کارشناسان، نسبت به فرسوده و کهنه بودن شبکه‌های توزیع این نوع حامل‌های انرژی ابراز نگرانی‌ کرده‌اند. این صحبت به این دلیل است که مهم‌ترین علت این هدررفت انرژی، فرسوده بودن شبکه‌هایی است که سال‌ها است نیاز به نوسازی دارد.

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که هدررفت انرژی در شبکه‌ها عمده‌ترین دلیل گرانی حامل‌های انرژی است که در صورت مدیریت درست از سوی دولت، همان میزان هدرفت می‌تواند به منبع قابل توجه دولت تبدیل شود.

پیش از این موسی پرویزی،  مدیر عامل سابق شرکت آب و فاضلاب جنوب غرب استان تهران به ایسکانیوز گفته بود که هدررفت آب در ایران دو برابر استاندارد جهانی است. به گزارش اقتصادی‌نیوز، همزمان، حسن پسندیده مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست نیز عنوان کرده است که هشت درصد از منابع آب تجدید پذیر در بخش شرب مورد استفاده قرار می گیرد که با هدر رفت 70 درصدی در شبکه توزیع عملا از دسترس مصرف‌کنندگان خارج می‌شود. صحبت‌های وی به معنای هدررفت 70 درصدی آب در شبکه‌های توزیع آب شرب است که بخش قابل توجهی از سهم آب شرب را به خود اختصاص می‌دهد.

در چنین شرایطی و همزمان با افزایش 20 درصدی قیمت آب و برق در سال جاری، به نظر می‌رسد که مهم‌ترین منبعی که می‌تواند در شرایط خشکسالی دولت را یاری کند، احیای آن بخش از انرژی است که در شبکه‌های توزیع هدر می‌رود./اقتصاد آنلاین
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار