کد خبر: ۶۰۵۳
تاریخ انتشار : ۰۸:۱۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۳
علیرضا زاکانی در نشریه پنجره نوشت:تخلفات دانشگاه آزاد گریبان‌گیر متولیان وزارت علوم خواهد شد/ با این اقدامات مواجهه قاطع می‌کنیم.

به گزارش "برق نيوز" مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در سال‎‎های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد کمی و کیفی بالایی کردند تا جایی که از ابتدای دهه 80 باتدبیر و تأکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) حوزه علم و فناوری پیشرفت بسیار مطلوبی یافت و باوجود تحریم‎‎های ظالمانه و در مواجهه نیمه سخت و نرم دشمنان انقلاب اسلامی توانست پرچم پرافتخار ایران عزیز را بر بام بسیاری از قله‎‎های رفیع دانش برافراشته نماید. چندی قبل نیز رهبر مدبر و فرزانه انقلاب اسلامی توجه به علم و فناوری در کنار رفع مشکلات فرهنگی و اقتصادی و تلاش برای رشد و پیشرفت روزافزون این سه حوزه را اولویت اول کشور برشمردند و وظیفه سنگین و خطیر مسئولان امر را در این‎خصوص گوشزد کردند.

نیم‌نگاهی به کارنامه دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تأسیس تا‎کنون و تطبیق آن با اهداف اولیه مؤسسان، به‎ویژه فرمایشات حضرت امام (رحمت‎الله علیه) و خلف صالح ایشان حضرت امام خامنهای (حفظهالله) برای هر فرد مطلع و منصف، قضاوت دقیقی را از فراز و نشیب‎ها و خدمات و صدمات راه طی شده معلوم خواهد کرد که در این نوشتار قصد پرداختن به آن‎ها نیست و در صورت توفیق در آینده به لطف الهی به گوشهای از آن خواهم پرداخت اما آنچه باعث شد دغدغه‎‎های خویش را قلمی کنم اتفاق عجیبی است که در روز‎های منتهی به آغاز سال تحصیلی رقم خورده که بی‎شباهت به خیانت به علم و عالم نیست.

1. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با بشارت افزایش ظرفیت‎‎های پذیرش دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترا، پیش خبری را بیان کردند که با باز شدن سایت ثبت‌نام این دانشگاه، اسباب حیرت اهل علم و همه دلسوزان امروز و آینده این کشور را فراهم کرد. با اعتراض برخی از نمایندگان مجلس ازجمله این‌جانب، مسئولان این دانشگاه سعی کردند با فرار رو به جلو، معترضان را متهم به دروغگویی کنند ازجمله بیان بنده در هفت یا هشت برابر شدن ظرفیت‎‎های اعلامی در برخی رشته محل‎‎های مقطع دکترا را نادرست خوانده و دعوت به تأمل و دقت بیشتر کردند.

2. بنده سکوت کردم و علیرغم اتهامات متعددی که متوجه این‌جانب کرده بودند، منتظر تشکیل جلسه‎ای با مسئولان محترم این دانشگاه در مجلس شدم، دیری نپایید که این جلسه در کمیسیون آموزش عالی مجلس تشکیل شد که البته با استقبال بیش‌ازحد برخی همکارانمان از سایر کمیسیون‎ها و حتی برخی از نمایندگان ادوار پیشین مجلس! در فضایی کاملاً احساسی پاسخ خود را یافتم:

الف) شورای گسترش وزارت علوم مجوزی برای افزایش پذیرش در رشته محل‎‎های اعلامی به دانشگاه آزاد اسلامی نداده بود و این دانشگاه بر اساس تفاهم و صورت‌جلسه کلی (که بنده مطالعه نموده و درخواست کردم کپی آن را در اختیار داشته باشم که از آن خبری نشد) اقدام به اعلام پذیرش این تعداد رشته محل را در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد کرده بود.

ب) جناب آقای علوی فاضل اعلام کردند که این تعداد رشته محل را بر اساس مجوز دانشگاه علوم و تحقیقات، به‎طور غیرعلنی و بدون اعلام رسمی می‎گرفتند! و امسال دانشگاه فقط اقدام به شفافیت کرده است. البته در گزارشی دیگر اعلام داشتند که این کار مهم نیاز به 10 سال برنامه‎ریزی و تلاش داشت که آقای میرزاده باتدبیر خویش یک‌ساله این مهم را انجام دادند! یا در فرمایشی دیگر ذکر نمودند که به‎واسطه تجمیع پردیس‎‎های علوم و تحقیقات در سراسر کشور این ظرفیت خلق شد و توانستند که این‌همه رشته محل را برای پذیرش دکترا اعلام کنند! و این در حالی است که در جلسه کمیسیون آموزش مجلس جناب آقای میرزاده در نقد مدیریت قبلی این دانشگاه بیان داشت که در 34 پردیس علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور با بیش از 80 هزار دانشجو، سه استاد هم برای اداره نداشتند. دکتر زارعی با تعجب درستی این آمار را سؤال کردند که همگان با تأکید آقای میرزاده بر دقت آمار اعلامی مواجه گردیدند! ایشان علت این رشد بی‎رویه را تبعیت از سیاست‎‎های ابلاغی حوزه علم و فناوری بیان نمودند و کلی در ثنای کرده خویش سخنرانی کردند بی‎آنکه توجه کنند این افزایش ظرفیت بی‎رویه مدت‎ها قبل از اعلام سیاست‎‎های ابلاغی مطرح و اعلام‌شده بود و... نتیجه به عهده خوانندگان عزیز... .

ج) در این جلسه بنده با مراجعه به سایت رسمی دانشگاه و اعلام آمار‎های دقیقی از افزایش تا 16 برابری در رشته دکترای برق قدرت یا هشت، 10 و چندین برابری در برخی رشته محل‎‎های دیگر فنی و علوم انسانی و... از ظرفیت و زیرساخت ارائه خدمات به دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‎ویژه در مقطع دکترای این دانشگاه و مجوز شورای گسترش وزارت علوم پرسش کردم و پیرامون نیاز کشور، کیفیت تحصیلات و آینده فارغالتحصیلان این‎چنینی و اهداف مادی این رخداد تلخ و فاجعه بار پرسیدم که در هیاهوی کمیسیون و پاسخ‎‎های مبهم مسئولان دانشگاه آزاد هیچ پاسخی دریافت نکردم.

3. سکوت معنادار مسئولان ذیربط در وزارت و بعضاً تاییدات تلویحی و کلی آن‎ها حکایت از رویکردی جدی در مواجه سیاسی با عرصه علم و فناوری است. غلط بودن این رویکرد و به بازی گرفتن مصالح کشور و دانشگاه‎ها را می‎توان با آمار ظرفیت پذیرش دانشگاه‎‎های دولتی و آزاد و استعداد هریک سنجید تا معلوم شود که با علم و عالم هم می‎توان برخورد قبیله‎ای و جناحی و سیاسی کرد. فراموش نمی‎کنم که در تیرماه امسال در جلسه‎ای که با وزیر علوم وقت در دفتر ریاست مجلس داشتیم از وی راجع به مسئولیت‎پذیری در قبال عملکرد دانشگاه آزاد پرسیدم و ایشان به‌صراحت در برابر نمایندگان مجلس و همراهان خویش از خود سلب مسئولیت کرد و بیان داشت که دانشگاه آزاد پاسخگو به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیست؟

4. آفت‎‎های اقدامات نسنجیده دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص افزایش رشته محل‎‎های تحصیلات تکمیلی در واحد‎های خویش که بلاشک بدون زیرساخت‎ها و مجوز‎های لازم صورت گرفته و با توجیهات کلی و مغالطات متعدد در برابر سؤالات مطرح‌شده شانه از زیر بار مسئولیت خالی نموده‎اند بسیار بوده که حتماً مورد دقت و مواجهه قاطع قرار خواهد گرفت و گریبان متولیان امر در وزارت علوم تحقیقات و فناوری را نیز خواهد گرفت. ان‎شاءالله ...

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار