کد خبر: ۶۰۷۴
تاریخ انتشار : ۱۰:۵۴ - ۳۰ مهر ۱۳۹۳
مجری نیروگاه‌های بخار سازمان توسعه برق ایران خبر داد:
هزینه سرمایه‌گذاری اولیه نیروگاه‌های بخاری درمقایسه با نیروگاه‌های گازی بیشتر است اما باتوجه به هزینه بهره‌برداری پایین این نیروگاه‌ها و طول عمر دو برابری آنها درمقایسه با نیروگاه‌های گازی، کاملا اقتصادی و مقرون به‌صرفه است.

به گزارش "برق نيوز" مجری طرح‌های نیروگاه‌های بخار سازمان توسعه برق ایران از آغاز فصل جدیدی در احداث نیروگاه‌های بخار در کشور خبر داد.


مهندس "مصطفی علی‌ربانی" اظهار داشت: نیروگاه‌های بخار در همه جای جهان تامین‌کننده بار پایه شبکه برق هستند و در کشور ما هم به همین نحو است.

وی افزود: نیروگاه‌های بخار به‌دلیل ویژگی‌هایی که دارند، از پایداری بالایی برخوردار هستند و بازده قابل قبولی دارند.

وی اظهار داشت: بازده نیروگاه‌های بخاری بین 42 تا 44 درصد است درحالی که بازده نیروگاه‌های گازی پیشرفته به 37 درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه نیروگاه‌های بخار نسبت به ارتفاع از سطح دریا دارای حساسیت و تاثیرپذیری نیستند، گفت: بازده نیروگاه‌های گازی با افزایش ارتفاع از سطح دریا کاهش می‌یابد.

ربانی افزود: در مناطق گرم نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی افت توان پیدا می‌کنند درحالی که در نیروگاه‌های بخار به فناوری‌ای دست پیدا کردیم که این تاثیرپذیری به کمترین میزان می‌رسد.

وی هزینه پایین بهره‌برداری را یکی از مزیت‌های نیروگاه‌های بخاری عنوان کرد و گفت: برای احداث نیروگاه‌های گازی معمولا هزینه سرمایه‌گذاری اولیه کمتری نیاز است اما هزینه بهره‌برداری بسیار بالاست و این موضوع در نیروگاه‌های بخاری برعکس است.

عضو هیات‌مدیره سازمان توسعه برق ایران تصریح کرد: نیروگاه‌های بخاری از هزینه تعمیر بسیار پایینی برخوردار بوده و عمر مفید این نیروگاه‌ها درمقایسه با نیروگاه‌های گازی دوبرابر است.

وی افزود: هزینه سرمایه‌گذاری اولیه نیروگاه‌های بخاری درمقایسه با نیروگاه‌های گازی بیشتر است اما باتوجه به هزینه بهره‌برداری پایین این نیروگاه‌ها و طول عمر دو برابری آنها درمقایسه با نیروگاه‌های گازی، کاملا اقتصادی و مقرون به‌صرفه است.

وی گفت: خوشبختانه در کشور به فناوری‌های ساخت نیروگاه‌های بخاری رسیده‌ایم و وابستگی به خارج بسیار اندک است که خود موجب کاهش ارزبری این نیروگاه‌ها می‌شود.

وی امکان بهینه‌سازی نیروگاه‌های بخاری را بیشتر از سایر نیروگاه ها دانست و گفت: در همه نیروگاه‌های بخار در جای جای این نیروگاه‌ها امکان بهینه‌سازی وجود دارد اما در برخی نیروگاه‌ها به‌دلیل وجود دمای بالای 1000 درجه امکان بهینه‌سازی به‌سختی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به تنوع ظرفیتی نیروگاه‌های بخار، گفت: هم‌اکنون در جهان واحدهای یک‌هزار مگاواتی ساخته شده که با توجه به بازده بالا و هزینه بهره‌برداری کم، واحدهای بخار بسیار مقرون به‌صرفه است.



به‌گفته وی، نسل جدید نیروگاه‌های بخار در جهان با بازده حدود 50 درصد ساخته شده است که امیدواریم در آینده ایران به فناوری ساخت این نیروگاه‌ها دست یابد.

وی از آغاز فصل جدیدی در زمینه احداث نیروگاه‌های بخار در کشور خبر داد و گفت: 6400 مگاوات نیروگاه بزرگ بخاری ابلاغ شده است که به‌دلیل محدودیت مالی، فعلا سه ساخت‌گاه را آغاز کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: همواره در وزارت نیرو محدودیت زمان و منابع داریم؛ به‌طوری که یک واحد گازی در حدود 18 ماه وارد مدار می‌شود اما واحدهای بخار 44 ماه به‌طول می‌انجامد.

وی اظهار داشت : به دلیل محدودیت منابع و زمان ابتدا نیروگاه‌های گازی را اجرا و سپس واحد بخار آن را نصب می‌کنیم.

وی یادآور شد: عملیات احداث دو واحد بخار در اهواز در مجاورت رامین، دو واحد در شازند و دو واحد نیز در طبس آغاز شده است.
منبع: پاون
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار