کد خبر: ۶۵۱۶
تاریخ انتشار : ۰۹:۳۵ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳
برای کاهش تلفات و افزایش بهره ورری:
برای سال آینده پیشنهادی برای تخصیص یارانه و افزایش مصرف این نسل جدید لامپ های کم مصرف در کشور است. آمریکا اعلام کرده است که ظرف چهار سال آینده لامپهای سنتی و ظرف 10 سال آینده لامپهای فلورسانت را از بازار خارج خواهد کرد و بنابراین تنها در آمریکا تا سال 2030 در مصرف انرژی بیش از 120 میلیارد دلار صرفه جویی خواهد شد.
سرویس صنعت برق برق نیوز: بی هیچ تردیدی دیودهای ساطع کننده نور (LED) روشنایی دنیای آینده را تامین خواهند کرد به طوری که در آینده ای نزدیک، لامپهای بر پایه فناوری LED می توانند جایگزین لامپهای کنونی شوند.

مزیت بزرگ این لامپها این است که قادرند تقریبا تمام انرژی را به نور تبدیل کرده و میزان کمی از انرژی را به صورت گرما تابش کنند. همچنین این لامپ‌ها محتوی جیوه نبوده و بنابراین آلودگی زیست محیطی آنها بسیار پایین است. ا، مدت زمان استفاده از آنها است به طوری که این لامپها می توانند 100 سال عمر کنند. به همین علت محققان معتقدند که ظرف 10 سال آینده 100 درصد از بازار به لامپهای LED اختصاص خواهد یافت.

وزات انرژی آمریکا اعلام کرده است که ظرف چهار سال آینده لامپهای سنتی و ظرف 10 سال آینده لامپهای فلورسانت را از بازار خارج خواهد کرد و بنابراین تنها در آمریکا تا سال 2030 در مصرف انرژی بیش از 120 میلیارد دلار صرفه جویی و از انتشار میلیونها تن گاز گلخانه ای به اتمسفر جلوگیری خواهد شد.

یکی از مباحث مهم مطرح در صنعت برق، بهینه سازی مصرف انرژی است و در شرایط کنونی به دلیل افزایش مصرف برق از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

در تصویر زیر به خوبی می توان راندمان، هزینه و طول عمر انواع لامپ های رشته ای، کم مصرف و LED را مشاهده و مقایسه کرد.



تاثیر لامپ های LED بر پیک بار زمستان


قابل پیش بینی است که در ۶ ماهه دوم سال جاری ساعات پیک مصرف برق از روز به شب منتقل شود و عملا با خاموش شدن دستگاه های سرمایشی و کولرها و کوتاه‌ شدن طول روز بیشترین میزان مصرف برق در حدفاصل ساعت ۱۸ تا ۲۲ رقم بخورد.

در ۶ ‌ماهه نخست سال پیک روز در ساعت‌ های ۱۱ تا ۱۵ و در شب بین ۱۹ تا ۲۳ اتفاق می‌ افتد درحالی که در ۶ ‌ماهه دوم پیک شب بر پیک روز غلبه کرده و ساعت پیک مصرف به ۱۸ تا ۲۲ منتقل می‌ شود.

به اعتقاد مسئولان توانیر وزارت نیرو عامل اصلی شکل گیری پیک مصرف برق شبانه در ۶ ‌ماهه دوم در بخش خانگی تأمین مصارف روشنایی است به طوری که برآوردها نشان می دهد بخش روشنایی ۲۵ تا ۳۰ درصد مصرف الکتریکی ساختمان‌ها را به ‌خود اختصاص می‌ دهد که مشترکان می‌ توانند با صرفه ‌جویی در مصرف برق و انتخاب سامانه روشنایی مناسب، افزون‌ بر کمک به شبکه برق هزینه‌ های برق خود را به‌ شدت کاهش دهند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه هم ‌اکنون پیک شب از پیک روز سبقت گرفته است، مسئولان وزارت نیرو به مشترکان توصیه می کنند نسبت به بهینه ‌سازی مصرف انرژی بیش از پیش دقت کرده و از تجهیزات روشنایی با بازده بالا همچون لامپ‌های کم‌مصرف CFL و یا LED استفاده کنند.

اختصاص یارانه لامپ فوق کم مصرف LED در بودجه 94

محمدحسن زربخش در تشریح سیاست‌های جدید دولت به منظور جایگزین کردن لامپ‌های فوق کم مصرف با لامپ های کم مصرف فعلی، گفت: در بخش روشنایی به ویژه در سطح مشترکان خانگی، تجاری و عمومی افزون‌ بر توسعه لامپ های کم ‌مصرف CFL، به ‌دنبال ترویج استفاده از لامپ های LED هستیم.

این مقام مسئول با اعلام اینکه یکی از پیشنهادهای ارائه شده به دولت اختصاص یارانه به منظور استفاده از لامپ های فوق کم مصرف LED است، تصریح کرد: بر این اساس برای سال آینده پیشنهادی برای تخصیص یارانه و افزایش مصرف این نسل جدید لامپ های کم مصرف در کشور است.

مدیر آموزش سازمان بهره‌ وری انرژی ایران با بیان این‌که مصرف انرژی لامپ های فوق کم مصرف LED در مقایسه با لامپ های کم ‌مصرف CFL یک ‌ششم است، اظهار داشت: لامپ های LED دارای سرعت کلید زنی بالاتری بوده و از عمر بالاتری در مقایسه با لامپ های کم‌مصرف برخوردار هستند.

وی همچنین در تشریح مهمترین ویژگی های این نسل جدید لامپ های کم مصرف، بیان کرد:  طول عمر لامپ های LED بیش از ٥٠ هزار ساعت بوده درحالی که عمر لامپ های کم ‌مصرف فعلی حدود هشت ‌هزار ساعت است.

زربخش با یادآوری اینکه فاکتور های مدیریت مصرف در ساختمانهای مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی و نظامی متفاوت است، تاکید کرد: روشنایی بین ٢٠ تا ٣٠ درصد مصرف برق بخش خانگی را به‌ خود اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: پیش از توسعه لامپ های کم‌مصرف، ٣٠ درصد از مصرف انرژی الکتریکی در بخش روشنایی بود که با توسعه و فرهنگ‌ سازی مصرف لامپهای کم ‌مصرف، این رقم به ٢٠ درصد رسیده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با رونق استفاده از لامپ های LED، سهم بخش روشنایی در مصرف انرژی الکتریکی به ١٤ تا ١٥ درصد برسد، تاکید کرد: استفاده از لامپ LED درمقایسه با لامپ کم‌ مصرف، مصرف انرژی برق را ٦ برابر کاهش می‌دهد.

به گفته مدیر آموزش سازمان بهره‌ وری انرژی ایران افزون بر این، لامپ های OLED نیز در بخش روشنایی است که مصرف برقی به‌ مراتب کمتر از لامپ های LED دارد اما در شرایط فعلی رو یکرد صنعت برق ترویج استفاده از لامپ های LED در سال 94 است.

در همین حال حسین سجادی پیشتر با اشاره به ممنوعیت تولید و توزیع لامپ‌های رشته‌ای در کشور جزو مصوبه‌های دولت است، گفته بود: متولی اجرای این مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد است.

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران با بیان اینکه برای جمع‌آوری لامپ‌های رشته‌ای از سطح کشور یک فرصت دوساله تعیین شد، تصریح کرده بود: اما متاسفانه هنوز این گونه لامپ‌ها که موجب افزایش مصرف انرژی و به دنبال آن افزایش بهای قبوض برق می‌شود، در بازار وجود دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه 46 کشور جهان برنامه حذف لامپ رشته‌ای را در دستورکار خود دارند، یادآور شد: 30 کشور جهان طبق برنامه زمان‌بندی شده این برنامه را محقق کرده‌اند.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار