کد خبر: ۶۹۰۱
تاریخ انتشار : ۱۲:۱۶ - ۲۸ آذر ۱۳۹۳
گزارش برق نیوز از بزرگترین گردهمایی علمی دانشجویی:
کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران دیروز fه میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه صنعتی شریف شروع بکار کرد. در طول سه روز برگزاری کنفرانس دانشجویی برق، مقالات در بخش های مختلف پوستری و شفاهی و در گرایش های مختلف مهندسی برق و کامپیوتر ارائه میشود.
سرویس علمی صنعت برق: هفدهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران دیروز در کیش و به میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه صنعتی شریف شروع بکار کرد. در طول سه روز برگزاری کنفرانس دانشجویی برق، مقالات در بخش های مختلف پوستری و شفاهی و در گرایش های مختلف مهندسی برق و کامپیوتر ارائه می شود.

افتتاحیه کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران با حضور دکتر خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد و وی با سخنرانی خود در زمینه اخلاق پژوهش به بررسی و ارائه روش های درست پژوهشی در ایران و رعایت مسائل اخلاقی و عدم کپی غیرمجاز از مطالب پرداخت و به آثار سوء ارائه مقالات دزدی و استفاده های غیرمجاز و بدون ذکر مرجع بر وجه بین المللی علمی ایران پرداخت.

سازمان علمی دانشجویی مهندسی برق ایران بعنوان نهاد متولی برگزاری این کنفرانس سالانه درخواست های مختلف از سراسر کشور را دریافت و در مجموع عمومی خود که نمایندگان انجمن های علمی سراسر کشور حضور دارند در مورد میزبانی دوره بعد کنفرانس دانشجویی برق تصمیم گیری کرده و میزبانی دروه بعدی را مشخص می کنند.

متاسفانه حمایت وزارت علوم بعنوان تنها نهاد حمایتی از اتحادیه های علمی دانشجویی بسیار ناچیز بوده و به هیچ وجه نمی تواند فعالیت ها و برنامه های کلان اتحادیه های دانشجویی را جوابگو باشد. وزارت علوم نه تنها حمایت مالی از این تشکل های دانشجویی نکرده بلکه با نظارت شدید و ایجاد اسانامه ها و آیین نامه های اجرایی سعی در کنترل این نهادهای کاملا دانشجویی مکی نماید.

اتحادیه های دانشجویی نیز برای حیات خود نیاز به کسب درآمد بوده تا بتوانند با حداقل هزینه های موجود برنامه های خود را کمترین امکانات و بصورت دانشجویی برگزار کنند. کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران نیز در راستای همین تفکر سعی دارد تا با کمترین هزینه ممکن اقدام به برگزاری این همایش علمی نماید و لذا در اجرای برنامه های خود با مشکلات زیادی روبه رو خواهد بود.
از یک طرف امکان دریافت هزینه ثبت نام بالا از دانشجویان مقدور نیست و از طرفی به دلیل عدم حمایت مالی و اجرایی ارگان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی از برنامه های دانشجویی نمی توان به درستی و به خوبی در این کنفرانس ها خدمات مناسبی ارائه کرد.

کنفرانس دانشجویی برق از ریشه دار ترین همایش های علمی ایران است که توانسته با همه مشکلات مختلف هر ساله ادامه یابد ولی به نظر می رسد با وجود گستردگی آن و هزینه های سرسام آور این گردهمایی علمی دانشجویی نتواند در اینده به خوبی گذشته در اجرای آن موفق باشد.
نهادهای دولتی و وزار تخانه های مختلف نگاهی نادرست به کنفرانس های دانشجویی داشته و چون حضور دانشجویان در این کنفرنس را می بینند راغب به حمایت مالی از این برنامه نیستند و یا اگر حمایتی هم داشته باشند به صورت محدود بوده و قابل توجه نیست.

در کنفرانس بین المللی برق ایران که هرساله در پژوهشگاه نیرو برگزار می گردد کمتر از کنفرانس دانشجویی ثبت نامی دارند ولی بیش از پنج برابر کنفرانس دانشجویی در این کنفرانس خرج می شود! بعبارتی اگر برای هر دانشجو در کنفرانس دانشجویی فقط 20 هزار تومان خرج می شود برای افراد حاضر در کنفرانس پر زرق و برق بین المللی برق بیش از 200 هزار تومان خرج می شود.

شرکت های زیر مجموعه توانیر حمایت از کنفرانس دانشجویی را دور ریختن پول خود می دانند ولی اسپانسر شدن در کنفرانس بین المللی برق را افتخار خود دانسته و در حامی شدن از یکدیگر پیشی می گیرند.
با این وجود در کنفرانس دانشجویی برق بیشترین استقبال از مقالات و نشست های علمی صورت می گیرد اما در کنفرانس بین المللی برق این استقبال کمتر از یک سوم است.

یکی دیگر از مشکلات فعلی کنفرانس دانشجویی مهندسی برق عدم داشتن دبیرخانه دائمی است و همین موضوع اجازه سیاست گذاری بلند مدت و حفظ ارتباطات طولانی را نمی دهد. هر ساله این کنفرانس توسط گروهی دیگر با بینش و رویکردی متفاوت برگزار شده و همین موضوع باعث می شود یک کنفرانس به دلیل قدرت دانشگاه برگزار کننده آن کنفرانسی بهتر با جذب اسپانسرهای قویتر باشد و دوره دیگر دارای ضعف در اجرای آن باشد.

با توجه به ساختار اتحادیه علمی دانشجویی مهندسی برق ایران می توان هیئت هفت نفره ای متشکل از اعضای ادوار سازمان و هیئت مدیره فعلی تشکیل داد که وظیفه ان برگزاری کنفرانس دانشجویی بوده و لذا تغییرات هیئت مدیره سازمان و تغییر محل برگزاری کنفرانس مانع از اجرای سیاست های بلند مدت نشده و ارتباطات و اعتبارهای ایجاد شده از بین می نمی رود.

اولین دوره کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران تقریبا 17 سال پیش در دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید و متولیان برگزاری این همایش دانشجویی برای برگزاری هر ساله این رویداد علمی در حوزه دانشجویی کمیته ای متشکل از نمایندگان دانشگاه های مختلف را شکل داده تا بعنوان دبیرخانه دائمی کنفرانس پیگیر برگزاری کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران باشند.

بعد از گذشت 17 سال، کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران دوباره به زادگاه خود برگشته و دانشگاه صنعتی شریف برگزار کننده هفدهمین دوره آن است. کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران در زمینه مهندسی برق (گرایش های قدرت، الکترونیک، مخابرات و کنترل) ، مهندسی پزشکی، کامپیوتر و  فناوری اطلاعات برگزار می گردد. چند سالی است انرژی های نو نیز یکی از محورهای برگزاری کنفرانس شده است.

تاریخچه کنفرانس های دانشجویی برق ایران:

نگاهی به میزبانان کنفرانس دانشجویی در شانزده سال برگزاری موفق

  • دوره اول: دانشگاه صنعتی شریف - ۱۳۷۷
  • دوره دوم: دانشگاه صنعتی امیرکبیر - ۱۳۷۸
  • دوره سوم: دانشگاه علم و صنعت ایران - ۱۳۷۹
  • دوره چهارم: دانشگاه تهران - ۱۳۸۰
  • دوره پنجم: دانشگاه شیراز ۱۳۸۱
  • دوره ششم: دانشگاه تبریز - ۱۳۸۲
  • دوره هفتم: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ۱۳۸۳
  • دوره هشتم: دانشگاه شهید باهنر کرمان ۱۳۸۴
  • دوره نهم: دانشگاه تهران - ۱۳۸۵
  • دوره دهم: دانشگاه صنعتی اصفهان - ۱۳۸۶
  • دوره یازدهم: دانشگاه زنجان ۱۳۸۷
  • دوره دوازدهم: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ۱۳۸۸
  • دوره سیزدهم: دانشگاه تربیت مدرس- 1389
  • دوره چهاردهم: دانشگاه صنعتی کرمانشاه- 1390
  • دوره پانزدهم: دانشگاه کاشان - 1391
  • دوره شانزدهم: دانشگاه آزاد اسلامی کازرون- 1392
هفدهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران برای اولین بار در آذرماه برگزار می گردد چراکه هر ساله این همایش در شهریورماه برگزار شده و تا کنون نیز برگزاری آن در فصل تابستان صورت می گرفته است. علاوه بر ارائه مقالات، کارگاه های آموزشی و تخصصی نیز در طول این سه روز برگزار می شود. لازم بذکر است که در کنار کنفرانس نمایشگاهی از توانمندی های صنعت برق نیز برپا خواهد بود.

برای مشاهده اخبار،برنامه ها، و سخنرانی های کنفرانس و کسب اطلاعات بیشتر به سایت دائمی این کنفرانس به آدرس www.iscee.ir مراجعه کنید.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار