کد خبر: ۷۲۶۷
تاریخ انتشار : ۰۸:۳۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۳
وزیر نیرو با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا روز گذشته میزان مصرف مازوت در نیروگاه ها 8.2 میلیارد لیتر بوده است، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 33 درصد کاهش داشته است.

به گزارش "برق نيوز" حمید چیت چیان در همایش روز هوای پاک افزود: بخش برق و انرژی یکی از اثرگذارترین بخش ها در کیفیت هواست چرا که صنعت برق با اینکه تولید کننده انرژی است اما خود بزرگترین مصرف کننده آن است بطوریکه بیش از یک سوم کل گاز طبیعی کشور برای تولید برق مصرف می شود.

به گفته وی، در حال حاضر میزان تولید سالانه برق 260 میلیارد کیلووات ساعت است در حالی که میزان مصرف آن 217 میلیارد کیلووات ساعت است که از این مقدار بین 90 تا 92 درصد با استفاده از انرژی های فسیلی تولید و در اختیار مردم قرار می گیرد که طبعا استفاده از سوخت های فسیلی منجر به انتشار گازهای گلخانه ای و آلوده کننده از جمله انواع اکسیدهای گوگرد، نیتروژن، ذرات معلق، مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته می شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه این گازها در گروه اصلی گازهای آلاینده که اثرات محلی و منطقه ای و البته آنی دارند طبقه بندی می شوند در حالی که استفاده از سوخت های فسیلی موجب انتشار گازهای گلخانه ای که اثرات آنی ندارند اما تاثیرات آنها جهانی و بسیار بالا است از جمله گرم شدن کره زمین، پدیده گلخانه ای، آب شدن یخچال ها، بالا آمدن سطح دریاها و به زیر آب رفتن بسیاری از جزایر و شهرها می شود.

وی با بیان اینکه اثرات صنعت برق صنعت در هوا نیست بلکه روی آب و خاک هم تاثیر دارد اظهار داشت: مهمترین عوامل انتشار گازهای آلاینده در صنعت برق سهم بالای سوخت های فسیلی و سهم بالای سوخت های مایع است به طوری که با عنوان مثال سهم مازوت در تولید برق در سال 82، 17 درصد بوده در حالی که این میزان در سال 92 به 44 درصد رسیده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: همچنین کیفیت پایین سوخت های مایع با میزان گوگرد بسیار بالا بازده پایین برخی نیروگاه ها با راندمان حدود 20 درصد تلفات بالا و غیر قابل قبول شبکه های انتقال و توزیع برق و بازده نازل مصرف برق در بخش های مختلف اقتصادی از جمله دیگر عوامل انتشار گازهای آلاینده از صنعت برق است.

چیت چیان توسعه فناوری های نوین سازگاز با محیط زیست توسعه و ارتقای بهره برداری و کیفیت ارائه خدمات در سطح ملی رشد پایدار بخش آب و برق کشور با ایجاد تعادل بین منابع و مصارف و ارتقای بهره وری و مشارکت منابع انسانی را از مهمترین اقدامات وزارت نیرو برای کاهش گازهای آلاینده عنوان کرد.

وی در خصوص برنامه ها و اقدامات انجام شده توسط وزارت نیرو در دولت یازدهم برای کاهش گازهای آلاینده و بهبود کیفیت هوا تاکید کرد: احداث نیروگاه ها دور از شهرها و مراکز جمعیتی، افزایش راندمان نیروگاه های گازی و سیکل و ترکیبی به طوری که راندمان نیروگاه های گازی در این مدت 31.5 درصد و نیروگاه های سیکل و ترکیبی 44.5 درصد افزایش یافته است.

چیت چیان تصریح کرد: همچنین با مالکین نیروگاه های خصوصی که به شکل گازی بوده  اند مذاکره شده است تا با هزینه دولت ظرف دو سال این نیروگاه ها تبدیل به سیکل و ترکیبی شوند.

وزیر نیرو یادآور شد: از ابتدای فروردین تا 27 دی ماه سال 93 میزان مصرف گاز طبیعی در نیروگاه ها 41.4 میلیارد متر مکعب بود در حالی که در همین مدت در سال 92، 32.2 میلیارد متر مکعب بود بنابراین در سال جاری میزان مصرف گاز طبیعی در نیروگاه ها 33 درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: همچنین در این مدت در سال 93 میزان مصرف مازوت در نیروگاه ها 8.2 میلیارد لیتر بوده در حالی که این میزان در سال 92، 12.3 میلیارد لیتر بوده است. بنابراین در سال جاری میزان مصرف مازوت نیز 33 درصد کاهش داشته است.

چیت چیان اظهار داشت: همچنین در سال 93 میزان مصرف گازوئیل 7.4 میلیارد لیتر بوده در حالی که این میزان در سال 92، 9.3 میلیارد لیتر بوده است بنابراین مصرف گازوئیل نیز در سال جاری 20 درصد کاهش داشته است.

وی با قدردانی از وزارت نفت برای فراهم کردن و افزایش سهم گاز طبیعی برای وزارت نیرو، این اقدام را در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر دانست و اظهار داشت: تا پایان سال جاری میزان ظرفیت انرژی های تجدید پذیر در صنعت برق دو برابر خواهد شد همچنین نیروگاه های CHP و CCHP و DG به دلیل تولید همزمان حرارت برودت و قابلیت استفاده از حرارت تلف شده با راندمان 85 درصد در سال جاری راه اندازی شده اند.

وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر میزان تلفات انرژی در انتقال و توزیع برق حدود 15 درصد است گفت: این میزان تا پایان سال به زیر 10 درصد خواهد رسید همچنین با هوشمند کردن شبکه امیدواریم که در سال های آینده بتوانیم تلفات را به زیر 5 درصد برسانیم.

وی استفاده از فناوری های جدید که بسیاری از آنها که با تکنولوژی های داخل کشور تولید می شوند در توربین های گازی یادآور شد: این فناوری ها موجب افزایش 31.5 درصدی راندمان در نیروگاه های گازی، 40 درصدی در نیروگاه های سیکل و ترکیبی و 60 درصدی در نیروگاه های ترکیبی خواهند شد.

چیت چیان یکی دیگر از اقدامات وزارت نیرو برای کاهش آلودگی هوا را از رده خارج کردن نیروگاه های قدیمی با راندمان پایین و بهینه سازی مصرف برق عنوان کرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر 70 درصد از آلودگی هوا در محیط های شهری ناشی از حمل و نقل فسیلی است یادآور شد: استفاده از خودروهای برقی و هیدریدی و حمل و نقل عمومی نقش عمده ای در کاهش آلودگی هوا دارد که وزارت نیرو از تمام توان خود برای تامین برق مورد نیاز این نوع وسایل حمل ونقل استفاده خواهد کرد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار