کد خبر: ۷۴۴۳
تاریخ انتشار : ۱۰:۵۹ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
باکتری‌ها می‌توانند با امواع منابع انرژی زنده بمانند، اما زنده ماندن با برق بسیار عجیب است. باکتری الکتریکی برخلاف سایر انواع حیات زمینی از انرژی در خالص‌ترین شکل آن استفاده می‌کنندو آنها الکترون بدست آمده از سنگ و فاز را تنفس کرده و می‌خورند.

به گزارش "برق نيوز" مجله علمی آنلاین نیو ساینتیست در پایان 2014 به نمایش برترین داستان‌های علمی، بهداشتی و فناوری سالی که گذشته پرداخته است که در این گزارش به آن‌ها اشاره می‌شود.


داستان اصلی سال: فرود بر روی سیارک

 فیلائه بر روی سیارکی فرود آمد که از بعضی زوایا شبیه اردک پلاستیکی است. «ما فرود آمدیم و فیلائه با ما سخن گفته است. ما روی سیارک هستیم!» این‌ها کلماتی است که اوج شادمانی ماموریت روزتای سازمان فضایی اروپا را در زمان فرود بر روی سیارک 67P/Churyumov–Gerasimenko پس از یک دهه سفر نشان می‌دهد.

 
علاوه بر فرود چشمگیر فیلائه در ماه نوامبر، بیداری روزتا در ماه ژانویه و تصاویر نزدیک از سیارک در ماه اوت نشان می‌دهد که این ماموریت، کل سال گذشته در تیتر نخست قرار داشته است.


نسخه پشتیبان زمین
اگر زمین را مانند یک ابررایانه عظیم تصور کنیم ماه، دیسک سخت پشتیبان آن است. این نظریه پشت برنامه اعلام‌شده در ماه مه برای استفاده از ماه به عنوان ذخیره خارج سیاره‌ای برای مظاهر دینی، فرهنگی و ژنتیکی بشریت بوده است. ارسال یک طومار مقدس یهود به ماه می‌تواند تنها آغازی بر نسخه پشتیابی همه تمدن و حیات زمینی باشد.

 
همه‌چیز چظور آغاز شد؟
 
جهان با سرعت بسیار بالا و غیر قابل تصوری منبسط شد و دانشمندان ابتدا در ماه مه تصور کردند که شواهدی از آن – رشد سرگیجه‌آور جهان پس از انفجار بزرگ – را شناسایی کرده‌اند، اما این نتایج بزودی مورد تردید قرار گرفت. اکنون باید منتظر نتایج تلسکوپ فضایی پلانک ماند که در اوایل سال 2015 نتایجه نهایی را بیان خواهد کرد.

 

بهداشت

 جوان‌سازی نهایی

 در پروژه‌ای که در ماه اکتبر آغاز شد، به بیماران مبتلا به آلزایمر در کالیفرنیا خون جوان تزریق شد تا تاثیر آن بر ارتقای توانایی شناختی آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. آزمایشات بر روی موشها نشان داده که خون موشهای جوان می‌تواند نیرو و سلامت مغزی موشهای پیر را ارتقا بخشیده و حتی آن‌ها را جوانتر نشان دهد. اگر این دستاورد در انسان‌ها هم تکرار شود، کاربردهای آن عظیم خواهد بود و تنها به حوزه دارویی محدود نخواهد شد.

 

سوئیچ اصلی خاموش و روشن
محققان برای اولین بار هوشیاری را با تحریک الکتریکی بخشی از مغز خاموش کردند. این کشف که در ماه ژوئن گزارش شده بود، نشان می‌دهد که ناحیه کلاستروم احتمالا بخشی تفکیک‌ناپذیر در ترکیب فعالیت متفاوت مغزی با بسته یکپارچه تفکرات، احساسات و عواطف است.

 

تولید واژن آزمایشگاهی

 در سال 2014 پزشکان چهار دختر نوجوانی را که از اولین واژن آزمایشگاهی جهان استفاده می‌کردند، مورد معاینه قرار داده و گزارش کردند که دختران پس از پیوند هنوز در حالت عادی و بدون درد قرار دارند.
 
هشت سال پیش، این دختران که با یک بیماری مادرزادی ژنتیکی متولد شده بودند و اندام تناسلی آنها بطور کامل شکل نگرفته بود، تحت پیوند واژن‌های آزمایشگاهی قرار گرفتند که با استفاده از نمونه‌های ماهیچه و سلول‌های خود آنها ساخته شده بودند. این نمونه‌ها سپس در آزمایشگاه پرورش یافته و با استفاده از چارچوب‌های زیست‌تخریب پذیر برای تبدیل به شکل واژن مورد مهندسی قرار گرفتند.

 این محققان اکنون در تلاش برای تولید اندام تناسلی مردانه در آزمایشگاه هستند.

 فناوری

 نوازنده طبل سایبورگ
 جیسون بارنس از نوجوانی دوست داشت نوازده طبل باشد اما زمانی که دستش را از دست داد، فکر کرد که رویایش برای همیشه از بین رفته است. وی اکنون با استفاده از یک بازوی رباتیک، شانس دوباره‌ای بدست آورده که به وی اجازه می‌دهد مانند سایرین یا حتی بهتر از آن‌ها طبل بزند. بارنس اولین کنسرت خود با اندام مصنوعی را در ماه مارس برگزار کرد.

 
اولین ربات خانوادگی

 ربات Jibo نه تنها شما را شناسایی کرده، بلکه می‌تواند به تلفن‌ها جواب داده و در وقت غذاخوردن با شما گپ بزند. این ربات که در ماه ژوئیه رونمایی شد، اولین رباتی است که برای استفاده توسط کل خانواده طراحی شده و می‌توان در سال 2015 آن را خریداری کرد.

 
انقلاب بیتکوین
 بیتکوین نام‌های زیادی از جمله «پول آینده» و «آرزوی قاچاقچیان مواد مخدر» گرفته است اما گذشته از اولین واحد پول بومی وب، در سال 2014 مشخص شد که نوآوری اصلی بیتکوین، فناوری زیر آن موسوم به «زنجیره توده» است. این مفهوم برای تبدیل بیتکوین و پول بصورت آنلاین استفاده می‌شود.

 
صدای «وای فای»
 فرانک سوین از دهه 20 سالگی ناشنوا شده بود و صدایی از بیرون دریافت نمی‌کرد. وی اکنون سمعک خود را هک کرده و می‌تواند به صدای داده‌ها گوش کند. وی می‌گوید: من می‌توانم صدای جیک‌جیک پرندگان را در درختان، صدای اکاپوی ترافیک در جاده، صدای بازی کودکان و صدای وای‌فای منتشر شده از خانه‌های آن‌ها را بشنوم.
 

سوین با دریافت کمک مالی از خیره نوآوری Nesta در بریتانیا و با همکاری دانیل جونز، متخصص صدا توانست ابزار تجربی Phantom Terrains را بسازد که میدان‌های وای‌فای را شنیداری می‌سازد.

 
سیاره تحت سکونت

 
اشکال حیات الکتریکی
باکتری‌ها می‌توانند با امواع منابع انرژی زنده بمانند، اما زنده ماندن با برق بسیار عجیب است. باکتری الکتریکی برخلاف سایر انواع حیات زمینی از انرژی در خالص‌ترین شکل آن استفاده می‌کنندو آنها الکترون بدست آمده از سنگ و فاز را تنفس کرده و می‌خورند.

 

اولین آمریکایی

 در ماه فوریه اعلام شد که ژنوم پسربچه‌ای که 12 هزار و 600 سال قبل از دنیا رفته بود، تعیین توالی شده است. شاید هیچگاه مشخص نشود که Anzick که بوده و چرا در سن سه سالگی در دامنه‌های کوهستان راکی مرده یا اینکه چرا در زیر انبار سنگ چخماق دفن شده است. اما جالب اینجاست که والدین وی، اجداد مستقیم بیشتر قبایل جنوب و شرق و شاید شمال آمریکا هم بوده‌اند.

 
جهان آبی
 در ماه ژوئن دانشمندان دریافتند که مخرنی از آب با حجم سه برابر بیشتر از همه اقیانوس‌ها، در زیر سطح زمین قرار دارد. این حجم آب در سنگی آبی‌رنگ موسوم به ringwoodite در عمق 700 کیلومتری زیر زمین در سنگ داغ جبه بین پوسته زمین و هسته قرار گرفته است. این کشف می‌تواند به توضیح منشا دریاهای زمین کمک کند
منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار