کد خبر: ۷۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۰:۰۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
فلاحتيان در اظهار نظری قابل تأمل؛
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه وزارت نیرو مخالف ورود وزارت نفت برای صادرات برق نیست گفت: اگر نرخ سوخت نیروگاهها از سوی وزارت نفت اعلام شود بخش خصوصی راحت تر می تواند به صادرات برق اقدام کند. یک مقام مسوول در وزارت نفت اعلام کرد صاردات برق ارتباطی با وزارت نیرو پیدا نمی کند.
سرويس صنعت برق‌نيوز: بحث صادرات برق و ادعای ورود وزارت نفتبه اين عرصه وارد مرحله جديدی شده است.

به گزارش برق‌نيوز، اخيرا هوشنگ فلاحتیان در خصوص ورود وزارت نفت برای صادرات برق گفته است كه امضای قرارداد صادرات برق میان وزارت نفت با بخش خصوصی با هماهنگی وزارت نیرو نبوده است!

وی با اين حال تصريح كرده كه به هر حال مخالف صادرات برق توسط بخش خصوصی نیستیم.
 
وی افزود: اما صرفاً باید نرخ سوخت این نیروگاه از سوی وزارت نفت مشخص شود تا بخش خصوصی بتواند با تحویل سوخت از سوی وزارت نفت ظرفیت‌های جدید نیروگاهی ایجاد کند تا با بازاریابی بتوانند صادرات برق نیز داشته باشند.
 


لزوم تعامل میان وزارت نیرو و نفت
 
فلاحتیان خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که تعامل و هماهنگی بیشتری بین وزارت نیرو و نفت صورت گیرد تا در مراحل بعدی کار با سرعت و هماهنگی بیشتری انجام شود.
 
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به این سئوال که پس وزارت نیرو مخالف ورود وزارت نفت برای صادرات برق نیست، گفت: وزارت نیرو مخالف ورود وزارت نفت برای صادرات برق نیست چرا که براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مصر هستیم که شرایط فراهم شود که ایران به عنوان هاب انرژی منطقه مطرح شود تا ما بتوانیم در کنار صادرات غیر نفتی حجم صادرات برق را افزایش دهیم.
 
وی افزود: اگر افزایش حجم صادرات برق توسط بخش خصوصی صورت گیرد وزارت نیرو حمایت خود را اعلام می‌کند اما به هر حال نرخ سوخت نیروگاه‌ها توسط دولت و وزارت نفت رسماً اعلام شود تا بخش خصوصی بتواند محاسبات خود را انجام دهد.
 
فلاحتیان با اشاره به اینکه هنوز نرخ سوخت نیروگاه‌ها از سوی وزارت نفت اعلام نشده است، گفت: ظاهراً وزارت نفت موافقتنامه اولیه‌ای را با شرکت‌های خصوصی که مایل به صادرات برق هستند انجام داده است اما طبیعتاً ابتدا باید ظرفیت‌های جدید نیروگاهی ایجاد کنند و سپس نرخ سوخت هم به آنها اعلام شود تا بتوانند در قالب قراردادهایی که با کشورهای هدف دارند اقدام به صادرات برق کنند.

سنديكای برق: وزارت نيرو به جاي سرمايه‌گزاری در برق به ميادين مشترک برسد!
 
اين در حالی است كه عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت برق در واکنش به ورود وزارت نفت برای عقد قرارداد تولید و صادرات برق گفت: سالهاست وزارت نیرو این وظیفه را برعهده دارد و این درست نیست که همه چیز را خراب کنیم و از اول یک وزارتخانه دیگر وارد شود.
 
به گزارش برق نيوز،‌ مهندس كلاهی در انشست خبری خود با رسانه ها گفته بود: بهتر است وزارت نفت به میادین مشترک و دیگر کارهای خود برسد تا اینکه وارد حوزه فعالیت های صنعت دیگری شود.
 
کلاهی با اشاره به برگزاری مزایده واگذاری گازهای فلر برای تولید برق گفت: سالهای سال است گاز در فلرها می سوزد و هدر می رود، اکنون که بخش خصوصی می خواهد بیاید این گازها را جمع آوری کرده و برق از آن تولید کند بر سر چقدر بودن قیمت آن در دولت صحبت می کنند.

وزارت نفت: آماده همكاری هستيم

پیش‌تر علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به اینکه پس از اعلام آمادگی وزارت نفت برای همکاری در تولید و صادرات برق، گفت‌وگوهای متعددی با شرکتهای داخلی و خارجی انجام شد، گفته است: نخستین قرارداد صادرات برق ماه گذشته (دی ماه) با یک شرکت ایرانی امضا شده است.
 
این مقام مسئول در وزارت نفت با بیان اینکه شرکت‌های ترکیه ای که هم اکنون در حال مذاکره با آنها هستیم شرکتهای توانمند و باسابقه ای هستند، تاکید کرده است: این شرکت‌ها در ترکیه دارای نیروگاه هستند و توانمندی فنی و مالی آنها به صورت دقیق ارزیابی شده است.

احداث نیروگاه در ترکیه ربطی به وزارت نیرو ندارد

 پس از واکنش وزارت نیرو و ابراز بی اطلاعی این وزارتخانه نسبت به اولین قرارداد صادرات برق که توسط وزارت نفت منعقد شده و مطرح شدن مسائلی مبنی بر اختلاف وزارت نیرو و نفت، یک مقام مسوول در وزارت نفت اعلام کرده که مذاکره با شرکتهای ترکیه ای برای خرید برق از ایران با توجه به این که قرار است نیروگاه در ترکیه احداث شود، ارتباطی با وزارت نیرو پیدا نمی کند.

در پی اظهارات اسماعیل محصولی قائم مقام وزیر نیرو مبنی بر این که صادرات برق باید از طریق شبکه صورت گیرد که بر این کار نیز باید پتانسیل احداث نیروگاه و صادرات برق به کشور هدف از طریق وزارت نیرو سنجیده شود، علی رضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز با تاکید براین که صادارت برق از ایران بدون شک باید با هماهنگی وزارت نیرو انجام شود، افزود: پیرو مذاکره با شرکتهای ترکیه ای قرار است ایران گاز این نیروگاهها را تامین کند.

وی افزود: چون انحصار صادرات برق در اختیار شرکت توانیر است، بنابراین شرکتهای متقاضی باید هماهنگی های لازم را در این زمینه با وزارت نیرو انجام دهند.

مدیرعامل شرکت صادرات گاز با بیان این که شرکتهای ترکیه ای که هم اکنون در حال مذاکره با آنها هستیم شرکتهای توانمند و باسابقه ای هستند، افزود: این شرکتها در ترکیه دارای نیروگاه هستند و توانمندی فنی و مالی آنها به صورت دقیق ارزیابی شده است.

بر اساس این گزارش نخستین قرارداد تولید برق ماه گذشته میان شرکت ملی صادرات گاز ایران و یک شرکت بخش خصوصی امضا شده است.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار