کد خبر: ۷۵۶۵
تاریخ انتشار : ۰۸:۱۹ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
رییس سندیکای صنعت برق:
باید رگولاتوری یکپارچه بالای سر صادرات برق باشد تا رقابت بی‌مورد ایجاد نشود؛ برنامه‌ریزی درست صورت گیرد، اضافه بر ظرفیت به کشوری صادرات صورت نگیرد و کشور‌های هدف به درستی انتخاب شود. هنگامی که تکنولوژی وجود دارد، در ایران نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و می‌خواهیم در منطقه هاب انرژی شویم، ساخت نیروگاه بیرون از ایران کار اشتباهی است.
ورود وزارت نفت به صادارت برق اشتباه استسرویس صنعت برق نیوز: در آخرین ماه تابستان، وزارت نفت با صدور فراخوانی برای بخش خصوصی در راستای مشارکت با تشکل شرکت ملی گاز و شرکت ملی نفت ایران برای صادرات برق، بخش انرژی را شوکه کرد. چرا که تمام کارها از قبل از صدور فراخوان تا بعد از آن بی‌سروصدا و انجام شده بود و وزارت نیرو که وظیفه حاکمیتی انتقال و انحصار صادرات برق را دارد، از آن اعلام بی‌خبری می‌کرد!

با وجود تاکید چندین و چندباره وزارت نیرو در پنج‌ماه گذشته مبنی بر این‌که وزارت نفت باید برای صادرات برق با این وزارتخانه هماهنگ باشد، کارها همچنان به‌گونه‌ای پیش‌رفته است که مسئولان وزارت نیرو از آن اعلام بی‌خبری می‌کنند. این در حالی است که بخش خصوصی فعال در صنعت برق، مدت‌هاست که خواهان صادرات برق است، اما به علت آن‌چه مشخص نبودن قیمت گاز برای صادرات برق و معیارهای دیگر خوانده شده، همچنان نتوانسته به این عرصه ورود کند.

در این زمینه رییس سندیکای صنعت برق ایران با تاکید بر این‌که تنش بین وزارتخانه‌های دولت اصولا کار خوبی نیست ، اظهار کرد: باید رگولاتوری یکپارچه بالای سر صادرات برق باشد تا رقابت بی‌مورد ایجاد نشود؛ برنامه‌ریزی درست صورت گیرد، اضافه بر ظرفیت به کشوری صادرات صورت نگیرد و کشور‌های هدف به درستی انتخاب شود.

علیرضا کلاهی با تاکید بر این‌که بخش خصوصی برای صادرات برق بلاتکلیف مانده است گفت: حرف‌ها ضد‌ونقیض هستند و با وجود این‌که برخی دوستان مسوول می‌گویند در کشوری بازار آنچنانی وجود ندارد شاهدیم وزارت نفت برای صادرات برق ورود پیدا کرده است.

وی با تاکید بر این‌که ایجاد تنش در وزارتخانه‌های دولت اصولا کار خوبی نیست به ویژه در موضوع صادرات برق که مساله‌ای استراتژیک است، اظهار کرد: صادرات برق در راستای تنوع ‌بخشی صادرات گاز با توجه به این‌که تکنولوژی LNG را به ایران نمی‌دهند کار خوبی است، اما باید این مساله به صورت یکپارچه صورت گیرد.

ساخت نیروگاه خارج از ایران اشتباه است
رییس سندیکای صنعت برق ایران در مورد برنامه شرکت ملی صادرات گاز نیز مبنی بر ساخت نیروگاه خارج از ایران گفت: هنگامی که تکنولوژی وجود دارد، در ایران نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و می‌خواهیم در منطقه هاب انرژی شویم، ساخت نیروگاه بیرون از ایران کار اشتباهی است.

کلاهی خاطر‌ نشان کرد: فروختن گاز مشکلی ندارد، اما باید خودمان برایش در کشور نیروگاه بسازیم.

اکنون که بیش از پنج ماه از زمان صدور فراخوان می‌گذرد، شرکت ملی گاز اظهار کرده است که در دی ماه با یک شرکت خصوصی برای صادرات برق قرار‌داد بسته و براساس صحبت‌های مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز گفت‌وگوهای متعددی با شرکت‌های داخلی و خارجی برای صادرات برق صورت گرفته است.

به گفته علیرضا کلاهی، راندمان نیروگاه‌هایی که به وسیله بخش خصوصی ساخته خواهد شد باید بالا باشد و نه مانند نیروگاه‌های ایران حدود 37 درصد، بلکه باید مانند نیروگاه‌های خارج از کشور بیش از 50 درصد راندمان داشته باشند، چرا که از این طریق می‌توان با دیگر عرضه‌کنندگان برق در کشور‌های خارجی رقابت کرد.

پس از واکنش وزارت نیرو درباره ضرورت هماهنگی بحث صادرات برق با این مجموعه، شرکت ملی گاز در واکنشی تند اظهار کرد: احداث نیروگاه در ترکیه ربطی به وزارت نیرو ندارد و شرکت‌های ترکیه‌ای که اکنون در حال مذاکره با آنها هستیم شرکت‌های باسابقه‌ای هستند که نیروگاه دارند و توانمند‌ی فنی و مالی آنها به صورت دقیق ارزیابی شده است.

به گفته بسیاری از فعالان صنعت برق، این صنعت ترجیح می‌دهد وارد بحث‌های سیاسی نشود، اما در حالی که مساله حجم صادرات برق، نیاز و روابط سیاسی توسط وزارت نیرو سنجیده می‌شود و از طریق شبکه که به تمام کشور‌های همسایه وصل است قابلیت صادرات برق وجود دارد این سوال مطرح می‌شود که چرا با وجود نیاز اشتغال و چالش‌های شبکه در تابستان باید در کشور خارجی اقدام به ساخت نیروگاه و سرمایه‌گذاری کنیم در حالی که این کار توسط بخش خصوصی ایرانی صورت خواهد گرفت که در پی آن سرمایه‌گذاری ایرانی در خارج مطرح می‌شود در حالی که کشور نیاز به جذب سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه‌گذاری داخلی دارد.

مطرح شدن شائبه‌هایی درخصوص احتمال موازی‌کاری، این سوال را پیش می‌آورد که آیا وزارت نیرو می‌تواند از حق خود به درستی حمایت کند؟ وزیر نیرو و دیگر مسوولان ارشد این وزارتخانه از شهریورماه به طور مرتب اعلام کردند که وزارت نفت می‌تواند برق صادر کند، اما منوط به هماهنگی با وزارت نیرو؛ با این وجود چرا دو وزارتخانه توان حل چالش مابین خود را پیش از این نداشته‌اند مشخص نیست.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار